کمبود خودروهای نجات در خاتم و میبد

no-thumbs

شاید این جمله را بارها شنیده باشید که حادثه در کمین است اما باید قبول کرد که مهم‌ترین کار برای کاهش خسارت حوادث، جلوگیری از رخ دادن حوادث تا حد امکان و پس از آن آمادگی برای مقابله و مدیریت بحران‌ها و حوادث است. ‌این درحالی است که به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان پایگاه امداد هوایی استان هنوز ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزجمعیت هلال احمر استان برای مدیریت حوادث ۱۰‌پایگاه امداد جاده‌ای شامل ۹ پایگاه ثابت و یک پایگاه سیار در شهرستان‌های مختلف استان ایجاد کرده است تا برای مدیریت حوادث آماده باشد اما مدیر کل این جمعیت عنوان می‌کند که تمام پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان به جز پایگاه‌های شهرستان‌های میبد و خاتم، فاقد خودروی نجات هستند.
«حمید پارسائیان» می‌افزاید: دستورالعمل ایجاد پایگاه‌های امداد جاده‌ای تغییر کرده است.به گفته وی، تا پیش از این جمعیت هلال احمر کشور، پایگاه‌ها را می‌ساخت و تجهیز می‌کرد اما در حال حاضر ساخت پایگاه‌ها به استان‌ها محول شده است و سازمان جمعیت هلال احمر کشور، تجهیز آن را بر عهده دارد.
پارسائیان پایگاه‌های موجود استان را روبه‌روی قلعه زین‌الدین در شهرستان مهریز، مسجد امام خمینی(ره) در شهرستان ابرکوه، سه راه فیض‌آباد در شهرستان تفت، محور شهربابک به هرات و ۵۰‌کیلومتری مروست در مجاورت مسجد حضرت‌ابوالفضل(ع) در شهرستان خاتم، سه راهی سه‌چاهون در شهرستان بافق، کنار آستان امامزاده سیدنورالدین(ع)، مجتمع معدنی سیاه کوه و خرانق در شهرستان اردکان و پایگاه سیار در کمربندی غربی میبد اعلام می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: چند پایگاه جاده‌ای با حمایت خیران و مسئولان استان در حال ساخت است که یکی از آنها با توجه به نبود پایگاه ثابت امداد جاده‌ای در شهرستان میبد، در این شهرستان ساخته می‌شود و ساخت یک پست جاده‌ای در فیض‌آباد شهرستان تفت تا آخر مهرماه به پایان می‌رسد.
این مسئول با بیان این‌که همه محورهای مواصلاتی استان به پایگاه‌های امداد جاده‌ای مجهز است می‌گوید: در فصل تابستان ۵ پست سیار در شهرستان‌های تفت، ابرکوه، مهریز، بهاباد و خاتم دایر شده است تا حوادث این شهرستان‌ها با پوشش مناسب، مدیریت شود.

پاسخگویی به نیاز امدادی استان تا ۷۲ ساعت
مدیر کل این جمعیت درباره تجهیزات پایگاه‌های امداد استان نیز می‌گوید: همه پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان به جز پایگاه‌های شهرستان‌های خاتم و میبد به خودروهای نجات تجهیز شده‌اند از این رو استان برای مدیریت مطلوب بحران‌ها و حوادث حداقل به ۲دستگاه خودروی نجات نیاز دارد.
وی با بیان این‌که تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز استان در مواقع بحرانی برای ۷۲‌ساعت در انبارهای سازمان جمعیت هلال احمر استان، وجود دارد، می‌افزاید: ۱۵‌تیم تخصصی امداد و نجات در کشور تعریف شده است که هر شهرستان به فراخور حوادث به ۵ تا ۱۱‌تیم تخصصی امداد و نجات مجهزند.
پارسائیان می‌افزاید: برای مثال تعداد تیم‌های کوهستان در تفت و مهریز با توجه به وجود ارتفاعات استان در این شهرستان‌ها بیش از سایر شهرستان‌های استان است و شهرستان‌های خاتم و بافق نیز دارای تیم‌های تخصصی قوی در حوزه کویر هستند.
وی با بیان این‌که به طور متوسط روزانه یک عملیات امداد و نجات از سوی تیم‌های تخصصی امداد و نجات استان انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: مدیریت حوادث جاده‌ای در استان به عهده پلیس راه است اما زمانی که به رهاسازی مصدوم نیاز باشد، به سازمان جمعیت هلال احمر اطلاع داده می‌شود.
مدیر کل این جمعیت درباره حوادث استان می‌گوید: حوادث جاده‌ای در رتبه اول حوادث استان قرار دارد و حوادث کوهستان نیز در روزهای تعطیل زیاد رخ می‌دهد.
به گفته او، حوادثی مانند سیل و طوفان نیز در استان به وقوع می‌پیوندد که برای رفع مشکلات ناشی از رخ‌دادن آنها، به حضور تیم‌های تخصصی جمعیت هلال احمر استان نیاز است.
پارسائیان میانگین مدت برای حضوریافتن  امدادگران جمعیت هلال احمر در محل حوادث را به طور متوسط ۱۰دقیقه اعلام می‌کند و می‌افزاید: این زمان در برخی موارد ۸ دقیقه بوده است اما در مواردی به دلیل دور بودن محل حادثه از پایگاه‌های امدادی، امکان دارد که زمان حضور امدادگران طولانی‌تر شود.

فراهم شدن حضور پهن‌بال در استان
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یکی از نیازهای استان برای مدیریت حوادث را تکمیل و تجهیز پایگاه هوایی امداد استان عنوان می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های پایگاه امداد هوایی استان در مجاورت فرودگاه شهید صدوقی یزد و برق این پایگاه هنوز تامین نشده است در حالی‌ که رایزنی‌های جدیدی برای حضور بالگرد در استان انجام و این امکان مهیا شده است.
وی می‌گوید: در گذشته مقدمات حضور بالگرد به مدت ۱۵ روز یکبار در استان فراهم شد که به طور مشترک با استان کرمان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به دلیل بروز مشکلاتی، این روند متوقف شد.
وی از پیگیری‌های جدید برای اختصاص پهن‌بال به استان با امکانات بیشتر از بالگرد برای مدیریت حوادث استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: امیدواریم با تکمیل و تجهیز هر چه سریع‌تر پایگاه امداد هوایی، امکان حضور بالگرد در استان فراهم شود.
همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..