خطر در کمین تنها سهمیه لیگ برتر فوتبال یزد

no-thumbs

باشگاه استیلا کویر یزد، تنها سهمیه لیگ برتری فوتبال نوجوانان یزد محسوب می‌‌شود و این روزها بزرگ‌ترین نگرانی سرمربی‎‎اش، حفظ این سهیمه در لیگ برتر فوتبال کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین تیم با مدیریت و هدایت «محمدحسین میرحسینی» در ۲ فصل حضورش در لیگ برتر فوتبال کشور در کنار تیم‎‎هایی نظیر سپاهان، ذوب آهن، فولادخوزستان، مس کرمان و فجر سپاسی شیراز که سرمایه‎گذاری خوبی در فوتبال پایه انجام می‎‎دهند، نسبت به بضاعت خود، عملکرد قابل قبولی داشته است.
این عملکرد به نحوی بوده که تعجب سایر تیم‎‎های حاضر در این رقابت‎‎ها را برانگیخته است؛ ولی سرمربی استیلا کویر از مشکلات تیمش می‎گوید و به خطر افتادن این سهمیه در لیگ برتر کشور را قدمی رو به عقب برای فوتبال استان می‌‌داند.
در ادامه مشروح گفت‎‎وگوی همشهری با «محمدحسین میرحسینی» سرمربی این تیم را می‎‎خوانید.

  • از تجربه شیرین صعود تیم به لیگ برتر نوجوانان کشور بگویید.

پیش از این، راهیابی به لیگ برتر را با تیم نونهالان استقلال یزد همزمان با دورانی که تیم شهید قندی در لیگ دسته سوم فوتبال کشور فعالیت خود را با «فرشاد پیوس» آغاز کرد، تجربه کردیم. در آن زمان به همراه سپاهان اصفهان در مسابقات زیر گروه کشوری به لیگ برتر نونهالان کشور راه یافتیم ولی متاسفانه به دلیل نبود حمایت مسئولان هیات فوتبال استان و ناتوانی تیم برای ادامه کار از حضور در این رقابت‎‎ها دست کشیدیم. اما در مورد تیم نوجوانان استیلا کویر یزد باید بگویم که این تیم در مسابقات لیگ برتر استان در سال۱۳۹۰ به مقام سوم دست یافت و تیم فولاد یزد به عنوان قهرمان به مسابقات زیر گروه صعود کرد ولی همزمان فدراسیون فوتبال اعلام کرد که استان‎‎ها علاوه بر سهمیه می‎‎توانند به معرفی تیم‎‎هایی که توانایی شرکت در زیر گروه را دارند، اقدام کند. به دنبال ارائه درخواست باشگاه استیلا کویر و ارسال آن از سوی هیات فوتبال به فدراسیون، این تیم نیز به همراه تیم فولاد در مسابقات منطقه هشت گروه‎‎بندی شد و در این مرحله از رقابت‎‎ها به عنوان قهرمانی دست یافت و نهایتاً نیز در بین حدود ۸۰ تیم حاضر در این مسابقات از سراسر کشور به لیگ برتر نوجوانان کشور راه پیدا کرد. این اتفاق یعنی راهیابی یک تیم پایه به لیگ برتر برای دومین بار در استان رخ داد و تیم استیلا کویر در سال‎‎های ۹۲ و ۹۳ توانست سهمیه لیگ برتری استان را در کنار تیم‎‎های توانمندی همچون سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان، مس کرمان، آلومینیوم هرمزگان، مس رفسنجان، فجر سپاسی شیراز، پتوی لاله اصفهان و البدر بندر کنگ حفظ کند.

  • تیم استیلاکویر در این رقابت‎‎ها از کمک کدام حامی مالی برخوردار بود؟

تیم از حمایت حامی خاصی در این رقابت‎‎ها برخوردار نبود ولی در سال ۹۲ از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان و همچنین هیات فوتبال استان، حمایت‌‌های هر چند مختصر ولی مفیدی از تیم انجام شد. البته یکی از شرکت‎‎های خصوصی نیز با امضای قراردادی تبلیغاتی، تا حدودی از تیم حمایت کرد که البته آن هم اندک بود و نتوانست در برابر هزینه‎‎های سنگین تیم کاری را از پیش ببرد. در سال۹۳ تامین تمام هزینه‎‎ها از سوی شخص بنده انجام شد و فقط محدود کمکی به سفارش مدیر کل ورزش و جوانان استان به سبب لطف زیادی که به تیم داشتند، انجام شد.

  • نحوه جذب بازیکنان این تیم فوتبال چگونه است؟

تمام بازیکنان استیلا کویر از تیم‎های پایه و مدارس فوتبال باشگاه استیلا جذب شده‎‎اند و در سال۹۲، یک یا دو نفر از باشگاه استقامت نوین به تیم استیلا آمدند که البته مجدداً پس از مدتی به تیم خود بازگشتند که البته این همکاری، جای سپاس دارد. هرچند بسیاری از بازیکنان دیگر تیم‌‌های پایه استان توانایی بازی در لیگ برتر را دارند ولی جذب بازیکن برای استیلاکویر از دیگر باشگاه‌‌ها به دلیل مشکلات باشگاه‎‎های استان تاکنون مقدور نبوده است.

  • آیا حضور بازیکنان در تیم‎‎های پایه می‎‎تواند به راهیابی آنها به تیم ملی کمک کند؟

بله، به عنوان نمونه «سید رضا طلبه» از تیم استقلال یزد به تیم ملی نونهالان کشور راه پیدا کرد و سال‎‎ها نیز در تیم‎‎های ملی رده‎های مختلف سنی کشورمان از جمله نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید به عنوان کاپیتان فعالیت کرد. همچنین «عباس بیک زاویه» نیز به تیم ملی راه پیدا کرد. از تیم نوجوانان لیگ برتری استیلا نیز «امیرحسین شیخ الاسلامی» و «رضا گندمی» به تیم ملی نوجوانان دعوت شدند.

  • در مورد راهیابی بازیکنان رده‎‎های پایه به رده‎‎های سنی بزرگسالان بگویید.

یکی از خدماتی که این باشگاه در طول ۲۰ سال فعالیت خود داشته، معرفی بسیاری از بازیکنان بومی استان به تیم‎‎های لیگ کشوری مانند فولاد یزد، تربیت، یزد لوله و تربیت نوین و دیگر تیم‎‎ها حتی در خارج از استان بوده است. در این رابطه علاوه بر «رضا طلبه» می‎‎توانم از «مجتبی زارع»، «نادر خلیلی»، «حسین عباسی»، «حمیدرضا یوسفیان‌زاده»، «سجاد مشکات»، «محمد صادق‎‎فر»، «سید علی آذر پیکان»، و بسیاری دیگر از بازیکنان یاد کنم. البته متاسفانه به دلیل نبود برنامه و سازماندهی، نام این بازیکنان بسیار کم در فوتبال کشور به چشم می‎‎خورد.

  • نگاه هیات فوتبال استان به تنها سهمیه لیگ برتری فوتبال استان چگونه است؟

متاسفانه دغدغه هیات فوتبال استان فقط ۲ تیم لیگ بزرگسالان است و هیچ توجهی به تیم نوجوانان استیلا نداشته‌اند و ندارند و در حقیقت این تیم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته تاکنون عنایت خداوند و زور بازو و تلاش‎‎های فراوان اعضای نیز موثر بوده است. متاسفانه با این‌که عده‎‎ای از مسئولان شعار حمایت از فوتبال پایه را سر می‎‎دهند ولی در عمل، حقیقت را ابراز نمی‎‎کنند و هیچ توجهی به این تیم پایه و سایر تیم‎‎های پایه استان ندارند. در طول این چند سال تنها عامل دلگرمی باشگاه استیلا کویر اداره کل ورزش و جوانان بوده  ، چرا که تا آنجا که توان داشته، از ما حمایت کرده است که البته این حمایت‌ها در مقابل هزینه‎‎های سنگین تیم‎داری، مختصر و اندک بوده ولی باز هم جای سپاس و قدردانی دارد.

  • با مسئولان استان و هیات فوتبال چه صحبتی دارید؟

برخلاف تصور بسیاری از مسئولان، باشگاه استیلاکویر بدون حمایت هیچ ارگان یا نهاد خاصی و با هزینه‌کرد بنده اداره می‎‎شود. اگر کسی خلاف این ادعا را دارد می‎‎تواند آن را بیان کند. این سهمیه لیگ برتری که با جان و دل به دست آمده، سرمایه ارزشمندی برای فوتبال استان است و موفقیت آن در لیگ برتر می‌تواند بازیکنان تیم‌های بزرگسالان آینده فوتبال یزد را تامین و تضمین کند؛ بنابراین امیدوارم مسئولان استان صدای ما را بشنوند با کمک به این تیم نگذارند این سهیمه استان از بین برود.

بخش نظردهی بسته شده است..