مانع رشد جمعیت استان یزد چیست؟

no-thumbs

یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش جمعیت در سال‌های گذشته در استان، مشکلات اقتصادی و معیشتی است که خانواده‌ها را در مدیریت خانواده با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشرایط ناپایدار اقتصادی در خانواده‌های نوپا تمایل به فرزندآوری را به شدت کاهش داده است و فرزندان خانواده‌های قدیمی نیز به تشکیل زندگی مشترک، رغبتی ندارند.

عده‌ای این فرآیند را تهدیدی جدی برای آینده استان می‌دانند و عده‌ای نیز عقیده دارند که رشد جمعیتی استان چندان هم نامطلوب نیست.
«عباس عسگری» عضو هیات علمی دانشگاه یزد و مدیر گروه جمعیت شناسی این دانشگاه در این باره با روزنامه همشهری به گفت‌وگو پرداخته است.

  • تفسیرهای متفاوتی از نرخ رشد جمعیت در استان می‌شود، نظر شما به عنوان یک جمعیت‌شناس در این باره چیست؟

برای اینکه جامعه‌ای بخواهد در بلندمدت، رشد مطلوبی داشته باشد، متوسط فرزندان هر خانوار باید ۲/۱ فرزند باشد؛ یعنی هر خانواده بیش از ۲ فرزند داشته باشد که این آمار در کشور ما۱/۸است؛ یعنی هر خانواده ایرانی تقریبا بیش از یک فرزند دارد و در استان یزد نیز وضعیت به همین منوال است. با توجه به اینکه رشد جمعیتی استان پایین‌تر از حد انتظار است سیاست‌های جمعیتی جدیدی باید در دستور کار قرار گیرد اما تفسیرهای اشتباه از نصف شدن جمعیت کشور با ادامه این روند نرخ رشد، منطقی نیست. جمعیت کشور در حال حاضر بسیار مساعد است؛ چرا که بخش عمده جمعیت جوان، جویای کار و در سنین ازدواج هستند و این ظرفیت بالقوه برای مدیریت سطح باروری، نیازمند حمایت و توجه است.

  • اگر نرخ رشد جمعیت در همین حد باقی بماند، جمعیت کشور در دراز مدت کاهش نخواهد یافت؟

به طور قطع، اگر رشد جمعیت زیر سطح باروری که ۲/۱‌فرزند برای هر خانوار است، باشد، در بلند مدت کاهش جمعیت را شاهد خواهیم بود، اما باید تدابیری اندیشید که هم رشد جمعیت مطلوب شود و هم از چارچوب مطلوب جمعیتی فعلی کشور نهایت بهره‌ را برد. پیش‌بینی‌های جمعیتی معمولا برای دوره‌های ۵‌ساله انجام می‌شود و شاید این پیش‌بینی‌ها هم درست باشد اما امکان تغییر آن هم وجود دارد؛ پس می‌توان گفت در کاهش موالید و وضعیت جمعیتی کشور تا حدودی بزرگنمایی شده است.

  • ارزیابی شما از جمعیت فعلی کشور چیست؟

ایران از دهه۸۰  وارد فاز پنجره جمعیتی شده است‎؛ یعنی ساختمان سنی جمعیت به مساعدترین وضعیت ارتقا یافته و فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی فراهم شده است. منظور از «پنجره جمعیتی» نیز وارد شدن جمعیت قابل ملاحظه جوان به بازار کار و تولید است. در صورتی که شرایط اقتصادی و فضای اشتغال برای این جمعیت ایجاد شود، می‌توان از این نیروی جوان به عنوان محرک‌های اقتصادی توانمند استفاده کرد.

  • آیا تشویق به افزایش جمعیت را تایید می‌کنید؟

من معتقد هستم که در کنار تشویق خانواده‌ها به افزایش تعداد فرزندان، باید فضایی برای تحقق این مهم در کشور ایجاد شود. جوانان برای تشکیل زندگی مشترک، نیازمند اشتغال هستند و تا شغل مناسبی نداشته باشند، توانایی ازدواج را ندارند. مسکن از دیگر نیازهای جامعه جوان است که باید جمعیت مطلوب کشور را در آینده تامین کند و زمانی که شرایط برای ازدواج جوانان تسهیل شود، نگرانی‌ها در مورد کاهش نرخ جمعیت نیز کاهش خواهد یافت و جوانان کشور قادر خواهند بود که رشد جمعیت را پوشش دهند. در حقیقت شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که ورود جمعیت جوان به عرصه اشتغال و تولید، منجر به شکوفایی اقتصادی شود و این شکوفایی و مساعدت اقتصادی، خود به خود افزایش جمعیت را نیز به همراه خواهد داشت.

  • عوامل موثر در کاهش نرخ جمعیت در استان چیست؟

شاخص باروری با بررسی و ارزیابی سن ازدواج، میزان باروری و فاصله‌گذاری بین موالید تعیین می‌شود؛ این شاخص در استان به میانگین کشوری نزدیک است. البته برخی استان‌ها در گذشته سیاست کاهش سطح باروری را با جدیت شروع کرده‌ بودند و به همین دلیل نرخ جمعیت این استان‌ها کمتر از یک فرزند است و برخی نیز هنوز نرخ جمعیت ۳ فرزند را حفظ کرده‌اند اما استان یزد به متوسط کشوری ۱/۸ فرزند برای هر خانوار  نزدیک است.

 
 
 
   
   
   

 

بخش نظردهی بسته شده است..