افتتاح کارگاه آموزشی کاربافی در بفروئیه

no-thumbs

سومین کارگاه آموزشی کاربافی به همت بخشدار بخش بفروئیه ،کمیته بانوان ،میراث فرهنگی و بانوی کارآفرین در فاطمیه بفروئیه افتتاح شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمشاور امور بانوان فرماندار میبددر مراسم افتتاح این کارگاه گفت: در این کارگاه ۸ دار کاربافی و ۸ دار تابلو فرش با هزینه بالغ بر ۵ میلیون تومان از محل بخشداری بفروئیه،میراث فرهنگی و خیری در اختیار بانوان علاقه مندان قرار گرفته است تا بعد از فراگیری به تولید کاربافی و تابلو فرش در خانه های خود اقدام کنند .

وی با بیان اینکه ظرفیت هر دوره آموزشی در این کارگاه ۳۰ نفر است گفت: آموزش در این کارگاه ها به صورت رایگان انجام می شود و این فرصت مناسبی برای فراگیری این هنر صنعت برای بانوان بخش بفروئیه فراهم کرده است .
نجمه اقبال اظهار امیدواری کرد:با توسعه و رونق این صنایع دستی در راستای خود اشتغالی و توانمندی بتوان در آینده شاهد رشد و توسعه و پایی این صنعت در شهرستان میبد باشیم .
مشاور امور بانوان فرمانداری خاطرنشان کرد:از آنجا این صنعت کاربافی با فرهنگ مردم میبد عجین شده است با احیاء این صنایع دستی با راه اندازی کارگاهها در محلات می توان علاوه بر بهره گیری از اوقات فراغت بانوان ،اقتصاد خانواده ها را هم غنی تر کرد .
وی افزود:بانوان می توانند با شرکت در این کارگاهها و فراگیری صنایع دستی کاربافی و تابلو فرش ،صنایع دستی ارزشمندی را برای شهرستان میبد که بعنوان شهر خلاق گردشگری و تاریخی محسوب می شود از خود به یادگار بگذارند و درجذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهرستان کمک کنند .
کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی است که در شهر تاریخی میبد بافته می شود این هنر دستی که به «کارتوفی»، «کارششوک» و « کارکرباس» معروف است و هنرمندان میبد از روزگار دور تا به حال در خانه می بافتند.
قدمت کاربافی به دوران تیموری باز می گردد و این دستباف سنتی به عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادر شب، روانداز، روتختی، پارچه های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حناو … کاربرد دارد.
پارچه های کارباف با دارهای ساده دووردی ساخته شده از چوب و نی بافته می شود که این دارها بر روی چاله ای به عمق ۷۰ سانتی متر بر پا می شود و اغلب در صفه ، ایوان و یا اتاق نشیمن مستقر می کردند.
بافنده این هنر دستی، برای بافت، پشت چاله می نشینند و با ابزار داخل آن کار می کند به همین دلیل به آن «کارچاله» نیز می گویند.
تنوع پارچه های کارباف که در محله های ده آباد، دهستان بفروئیه، مهرجرد و محله یخدان شهرستان میبد بافته می شود، در طرح ، نقش و رنگ بندی بسیار متنوع است. طرح راه راه و چهار خانه یکی از طرحهایی است که بر پایه ذوق و سلیقه بافندگان ترکیب بندی می شود و از لحاظ هنری اهمیت خاصی دارد.ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..