اکتشاف جدیدعضو هیات علمی دانشگاه آزاد یزد

no-thumbs

دو توالی ژنی جدید از سوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اکتشاف و به ثبت رسید. دکتر مهدی دهقانی زاهدانی خاطرنشان کرد که این اکتشاف گام موثری در راستای کاهش مصرف سموم و هدایت سیستم‌های کشاورزی به سوی مدیریت پایدار خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و مدرس گروه گیاه پزشکی و بیوتکنولوژی این دانشگاه که موفق به کشف و ثبت دو توالی ژنی شده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: این ژن‌ها در مراحل تحقیقاتی از حشره‌ای با نام علمی Orius niger استخراج شد.

وی ادامه داد: این حشره از عوامل مهم کنترل بیولوژیک بسیاری از آفات کشاورزی خصوصاً در اکوسیستم‌های گلخانه ای است. در مرحله بعد ژن‌ها تعیین توالی‌شده و از طرف بانک ژن (موسسه NCBI) مورد پذیرش قرار گرفت.

دهقانی گفت: این ژن‌ها مربوط به توالی‌های موسوم به ۱۸S، ITS1 و ۵.۸S از ژن‌های هسته‌ای-ریبوزومی هستند و با کد دسترسی KP316397 و KP313733 در بانک ژن ثبت شده‌اند. همزمان با بانک ژن این توالی‌ها در موسسه EMBL در اروپا و دیتا بانک DNA در ژاپن نیز به ثبت رسیده است.

عضو هیات علمی واحد یزد یادآور شد: این ژن‌های هسته‌ای-ریبوزومی یکی از فاکتورهای مهم تشخیص بین جمعیت‌ها در جانوران و انسان بوده و تفاوت بسیاری از جمعیت‌ها و زیرگونه‌ها را می‌توان از طریق مطالعه توالی این ژن‌ها تعیین کرد.

این کاشف ادامه داد: با کشف این توالی‌ها می‌توان نمونه‌های این دشمنان طبیعی را از نقاط مختلف کشور جمع‌آوری کرده و با تطبیق توالی نوکلئوتید نمونه با ژن‌های ثبت شده، به صورت هدفمند آنها را در اکوسیستم‌های گلخانه‌ای رهاسازی کرد که این امر منجر به افزایش درصد موفقیت کنترل بیولوژیک شده و گام موثری در راستای کاهش مصرف سموم و هدایت سیستم‌های کشاورزی به سمت مدیریت پایدار خواهد بود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..