ابتکارجالب یک دانشجوی یزدی

no-thumbs

دانشجوی دانشگاه یزد در اقدامی ابتکارانه دستگاه آزمایشگاهی دستگاه فلورسانس اشعه ایکس دانشگاه یزد را به صورت بومی تعمیر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعلی‌محمد قائمی‌نیا، دانشجوی دوره دکترای بیابان زدایی دانشگاه یزد توانست در اقدامی ابتکارانه و بومی اقدام به تعمیر یکی از دستگاه های علمی و آزمایشگاهی شد.

 

وی گفت: دستگاه فلورسانس اشعه ایکس( ایکس.آر.اف) که در تعیین کانی‌شناسی و تجزیه عنصری کاربرد دارد از معدود دستگاه‌های گران‌قیمت و ارزشمند آزمایشگاهی آنالیز مواد است که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های تحریمی، هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار بالاست. 

 

دانشجوی دوره دکترای بیابان زدایی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: در سال جدید به دلیل نوسانات برق دانشگاه یزد و حساسیت زیاد دستگاه به نوسانات ولتاژ برق(۳فاز) یکی از بردهای الکترونیکی دستگاه دچار مشکل شد و باعث شد دستگاه دستورهای نرم‌افزار را دریافت نکند. 

 

قائمی‌نیا در خصوص حل این مشکل با بیان اینکه به دلیل تحریم‌های وضع شده این شرکت در ایران نمایندگی رسمی ندارد، گفت: برای تعمیر این دستگاه با آزمایشگاه‌های ایکس.آر.اف خارج از کشور تماس گرفته شد و این مشکل مطرح شد که نتیجه‌ای در بر نداشت همچنین از شرکت‌های سرویس‌دهنده و تعمیراتی دعوت شد که برای حل مشکل این دستگاه، هزینه تعمیر حدود ۲۰میلیون تومان مطالبه کردند. 

 

وی با اشاره به برگزاری کارگاه تخصصی شناخت عناصر با اشعه ایکس که سال گذشته با حضور مدرس آلمانی برگزار شد، افزود: برگزاری این کارگاه که به همت معاونت پژوهشی و فناوری و امور بین‌الملل دانشگاه برگزار شد، زمینه‌ای شد تا برای تعمیر این دستگاه با دکتر اشلودز مدرس آلمانی مشورت شود و با راهنمایی‌های وی و پی‌گیری‌های مستمر توانستیم عیب دستگاه را مشخص کنیم و با استفاده از برد الکترونیکی فرسوده در انبار دانشگاه و نصب آن روی دستگاه توانستیم قطعه معیوب را بیابیم و با خرید قطعه معیوب با هزینه‌ای حدود ۲۷‌هزار تومان مشکل این دستگاه را حل کنیم.

 

قائمی‌نیا که ثبت اختراع دستگاه رسوب‌گیر فرسایش بادی با قابلیت ثبت جهت رسوب را در کارنامه پژوهشی خود دارد و درحال حاضر در سطح سه بنیاد ملی نخبگان است، افزود: در حیطه منابع طبیعی با این دستگاه می‌توانیم در درجه نخست به وجود عناصر سمی و سنگین در خاک پی ببریم.

 

وی گفت: ذکر این نکته لازم است که اگرچه برخی عناصر به عنوان عناصر میکرو برای گیاهان مورد نیاز هستند؛ اما در مقادیر بیشتر از نیاز گیاهان به شدت برای گیاهان سمی هستند به دلیل اینکه دامنه نیاز و سمیت خیلی اندک است؛ بنابراین مقدار عناصر میکروهم باید در خاک کنترل شود.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..