کشف سلول‌های احیاکننده کبد

no-thumbs

ایسنا: زمانی که سلول‌های سالم کبد با قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض مواد شیمیایی سمی تخلیه می‌شوند، سلول‌های تازه‌کشف‌شده موسوم به «هپاتوسیت‌های هیبریدی» بافت جدید کارآمدتری از سلول‌های عادی کبد را تولید می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین سلول‌ها بدون ایجاد خطر سرطان، تقسیم شده و رشد می‌کنند؛ سرعت تقسیم بالا موجب بروز سرطان می‌شود.

به گفته پروفسور مایکل کارین از دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو و رهبر ارشد این تحقیق، هپاتوسیت‌های هیبریدی نمایانگر نه تنها موثرترین شیوه برای ترمیم یک کبد بیمار هستند، بلکه ایمن‌ترین راه برای جلوگیری از نارسایی مرگبار کبد از طریق پیوند سلولی به شمار می‌آیند.

کبد تنها اندام در بدن است که پس از آسیب‌دیدگی احیا می‌شود و این موضوع که این عضو چگونه خود را ترمیم می‌کند تا پیش از این تحقیق به صورت معما باقی مانده بود.

در مطالعه جدید دانشمندان سلول هپاتوسیت‌ هیبریدی را که در ترمیم کبد موش‌ها نقش اساسی ایفا می‌کرد، کشف کردند. این تحقیق همچنین سلول‌های مشابهی را در انسان‌ها یافت.

دانشمندان حاضر عملکرد کبد موش‌ها را مطالعه کردند و تواسنتند پس از مشاهده چگونگی احیای بافت این عضو، هپاتوسیت‌های هیبریدی را ایزوله کنند.

آن‌ها سپس موش‌های سالم را در معرض سه گذرگاه عامل سرطان قرار دادند و هپاتوسیت‌های هیبریدی را به دقت بررسی کردند. نتایج نشان داد سرطان کبد هرگز از این سلول‌ها نشات نگرفت.

بخش نظردهی بسته شده است..