یک گونه جانوری با شاخ‌های زیبا:

سلطان صخره‌های مهریز واقعاً‌ تک شاخ است؟

پازن‌ها با بدنی به طول 120 تا 160 سانتی‌متر و وزنی بین 70 تا 120 کیلو‌گرم، جثه‌ای نسبتاً بزرگ، با وقار و تنومند دارند و به همین دلیل نیز مورد توجه شکارچیان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزپازن‌ها یا بزهای کوهی در واقع از اجداد بزهای اهلی هستند که عمدتاً‌ زیستگاه آنها در ارتفاعات و کوهستان‌ها و مناطق صخره‌ای است و به لحاظ ساختار خاص بدنی به وی‍ژه سم‌ها با چابکی و چالاکی منحصر به فردی در بین صخره‌ها حرکت کرده و تعادل خود را حفظ می‌کند و به همین دلیل به این حیوان لقب سلطان صخره‌ها داده‌اند.

مهریز به دلیل داشتن شرایط اکولوژیکی و اکوسیستم‌ متنوع منحصر بفرد به وی‍ژه به لحاظ برخورداری از کوهستان‌ها و صخره‌های بسیار مناسب، جمعیت زیادی از این گونه را در خود جای داده است.

 

پازن‌ها با بدنی به طول ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانتی‌متر و وزنی بین ۷۰ تا ۱۲۰ کیلو‌گرم، جثه‌ای نسبتاً بزرگ، با وقار و تنومند دارند و به همین دلیل نیز مورد توجه شکارچیان هستند.

 

این گونه جانوری شاخ‌های زیبا، بلند و گره‌داری نیز دارد که به صورت نیم دایره، به سمت عقب بدن متمایل است و از روی آنها می‌توان سن پازن را تشخیص داد؛ البته اخیراً عکسی از یک پازن در شهرستان مهریز منتشر شده است که تنها یک شاخ دارد.

 

رییس محیط زیست شهرستان مهریز در این مورد می‌گوید: این حیوان برخلاف اظهار نظرهای برخی افراد، از بدو تولد تک شاخ نبوده است.

 

"مهدی تیموری" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، تصریح می‌کند: پازن تک‌شاخ استان یزد تقریباً بیش از هشت سال سن دارد و در دو منطقه کالمند- بهادران مهریز و علی‌آباد چهل‌گزی دیده و از آن عکس گرفته شده ‌است.

 

به گفته وی، یکی از شاخ‌های این پازن تک شاخ احتمالاً یا در بچگی یا در حین دعوا و حادثه افتاده ‌است و این گونه نبوده که از بدو تولد تک‌شاخ باشد.

 

تیموری با بیان این که جمعیت برآورد شده کل و بز شهرستان مهریز، ‌بیش از چهار هزار رأس است، این جمعیت را در منطقه کالمند- بهادران بیش از دو هزار رأس ذکر می‌کند.

 

رییس محیط زیست مهریز با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جلب مشارکت‌های مردمی برای به پایداری رساندن جمعیت حیات وحش شهرستان، افزایش جمعیت کل و بز منطقه به بیش از ۱۰هزار رأس در صورت حفظ این مشارکت‌ها را پیش‌بینی کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..