علت زیرمیزی پزشکان از بیماران چیست؟

سرانه ۴ دلاری درمان هر ایرانی، شرم‌آور است/مسئولان به موضوع سرانه درمان توجهی ندارند

ریس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به اینکه سرانه درمان هر ایرانی 4 دلار است، گفت: متاسفانه مسئولان به موضوع سرانه درمان توجهی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز بهزاد رحمانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه نیازمند تقویت بیمه‌ها هستیم، گفت: اگر بیمار بداند که در بیمارستان دولتی مراحل درمانش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه‌ انجام می‌شود، قطعا به این راضی نمی‌شود که به پزشکی مراجعه کند که مجبور است هزینه دیگری را به عنوان زیر میزی به پزشک بدهد تا بتواند مراحل درمان خود را طی کند.

 

وی افزود: وقتی افراد دفترچه بیمه ناکارآمدی در دست‌شان باشد، حاضر هستند حتی ماشین و فرش زیر پایشان را بفروشند و عزیزشان را در بخش خصوصی درمان کنند و اتفاقا به دنبال پزشکی می‌گردند که بیشتر از همه زیرمیزی بگیرد، چراکه معتقدند کار او بهتر است.

 

رحمانی تصریح کرد: کلید درمان مسائلی مانند رابطه مالی بین پزشک و بیمار دار و درفش نیست. لازم نیست بالای سر هر دکتری یک مامور بگذاریم که از بیمار پول اضافه نگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه زیرمیزی یک پدیده معلول است و علت آن که ناکارآمد بودن بخش دولتی و بیمه‌‌هاست، باید رفع شود، افزود: وقتی مردم از ارائه خدمات در این دو بخش راضی باشند به پزشکان زیرمیزی نمی‌دهند، چراکه دلیلی برای این کار وجود ندارد.

 

رحمانی افزود: نکته دیگر بحث سرانه درمان است. سرانه درمان پولی است که از سوی دولت برای درمان هر ایرانی درنظر گرفته می‌شود. در منطقه خاورمیانه سرانه درمان در کشور ترکیه ۹ هزار دلار، در ایران ۴ دلار و در کشور کانادا نیز سرانه درمان۱۳ هزار دلار است.

 

وی خاطرنشان کرد: سرانه درمان به بیمه‌ها و بخش دولتی داده می‌شود. هرچه رقم آن بالاتر باشد، قطعا بیمه‌ها و بخش دولتی خدمات بهتری ارائه می‌دهند.

 

وی افزود: متاسفانه مسئولان به موضوع سرانه درمان توجهی ندارند. سرانه درمان در ایران شرم‌آور است.

 

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران افزود: علت پایین بودن سرانه درمان در ایران به این خاطر است که دولت نگاه مناسبی به بخش درمان ندارد.

 

وی گفت: در کشور‌های دیگر اولویت اول امنیت و اولویت دوم درمان است، اما به‌نظر می‌آید در ایران درمان اولویت ۱۳ باشد. از این‌رو بودجه مناسبی به آن اختصاص داده نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید حداقل سرانه ایرانی برای هر فرد در سال به ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد، افزود: تعرفه درمان و سرانه درمان باید طی سی سال گذشته افزایش پیدا می‌کرد که متاسفانه به آن بی‌توجهی شده‌است. باید این مشکلات مرتفع شود تا بتوانیم خدمات بهتری در بخش سلامت به مردم ارائه دهیم.

بخش نظردهی بسته شده است..