هشدار مرکز ناباروری یزد

no-thumbs

همشهری یزد نوشت:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوززوج‌های جوان اوایل زندگی به دلیل مشکلات اقتصادی از فرزندآوری خودداری می‌کنند غافل از آنکه سن بارداری در میزان باروری زوج‌ها بسیار موثر است.

بعضی از زوج‌های جوانی که به هر دلیل در شروع زندگی مشترک خود، بچه‌دار نمی‌شوند در سال‌های بعدی مجبورند هزینه‌های زیادی برای درمان ناباروری خود صرف کنند که بار اقتصادی زیادی برای خانواده‌ها به همراه دارد.

پروفسور «عباس افلاطونیان» رئیس مرکز ناباروری استان یزد درباره اهمیت سن در بارداری به سوالات زیر پاسخ داده که خواندن آنان کم فایده نیست:

 

سن بارداری چه نقشی در میزان باروری‌ها دارد؟

سن یکی از عوامل مهم باروری زوج‌های جوان به ویژه برای بانوان است. بهترین سن بارداری برای بانوان ۲۱‌تا‌29‌سال است و بعد از این سن، قدرت باروری به دلیل کاهش ذخایر تخمدان به مراتب کاهش می‌یابد. اگر فرض بگیریم که میزان ناباروری در سنین زیر ۲۵‌سال ۶ تا ۷‌درصد باشد، این میزان در سنین بالاتر از ۳۰‌سال به ۱۵‌درصد یعنی ۲ برابر افزایش خواهد یافت و این نشان دهنده اهمیت سن در میزان باروری است.

آیا سن فقط در میزان باروری موثر است یا در بارداری موفق و مناسب نیز اثرگذار است؟

سن بارداری علاوه‌بر اهمیت برای میزان باروری، بر کیفیت بارداری نیز تاثیر دارد. ضایعات مادرزادی و اختلالات کروموزومی با بالا رفتن سن بارداری افزایش می‌یابد؛ در حالی که هر چه سن کمتر باشد، بارداری سالمی به دنبال خواهد داشت.

دلیل بالا رفتن میزان ناباروری در جامعه امروز را چه می‌دانید؟

بیشتر بانوان امروزی به ادامه تحصیل و شاغل شدن علاقه‌مند هستند از این رو سن فرزندخواهی در استان بالا رفته است؛ اما نازایی و عوارض بارداری در سنین بالا، بانوان استان را تهدید می‌کند. البته به صورت طبیعی، تمایل به مادر شدن در بین بانوان همیشه وجود دارد و در سرشت آنهاست اما به دلیل برخی عوامل، سن فرزندآوری رو به افزایش است و تبعات منفی برای جامعه به همراه دارد.

ممکن است آماری از میزان ناباروری زوج‌های یزدی ارائه کنید

در تحقیقی که ۸ سال پیش در استان انجام شده است، ۵/۸درصد از زوج‌های استان مشکل ناباروری داشتند و تا به امروز تحقیق جدیدی در این باره انجام نشده است. این در حالی است که ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت جهان مشکل ناباروری دارند و وضعیت استان نسبت به دیگر استان‌های کشور، بهتر است اما باید شرایط برای رشد جمعیت و افزایش تمایل زوج‌های جوان به فرزندآوری در شروع زندگی مشترک مهیا شود تا مشکلات ناباروری افزایش نیابد. البته میزان باروری در شهرهای مختلف استان متفاوت است به طوری که شهرهای تفت و ابرکوه میزان ناباروری کمتری نسبت به دیگر شهرهای استان دارند.

روزانه چه تعداد بیمار برای درمان ناباروری به مرکز درمان ناباروری استان مراجعه می‌کنند؟

مرکز درمان ناباروری استان روزانه ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده دارد که با روش‌های درمانی متفاوت از جمله عمل جراحی، درمان‌های دارویی یا لقاح خارج از رحم درمان می‌شوند. در بررسی‌هایی که انجام شده است فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از مراجعان به این مرکز به روش لقاح خارج از رحم باردار می‌شوند و بقیه از دیگر روش‌های درمانی برای بچه‌دار شدن استفاده می‌کنند.

آیا بیشتر مراجعان شما زوج‌های بدون فرزند هستند؟

۱۰ تا ۱۵ درصد از مراجعان این مرکز یک یا بیش از یک فرزند دارند و بقیه زوج‌ها اصلا فرزندی ندارند و برای بچه‌دار شدن برای اولین بار، از روش‌های درمانی مرکز درمان ناباروری استفاده می‌کنند. در ابتدا با بررسی‌های لازم، درمان‌های دارویی برای این زوج‌ها تجویز می‌شود و سپس در صورتی که به درمان‌های دارویی پاسخ ندادند اعمال جراحی از جمله لاپراسکوپی تجویز می‌شود و درصورت موفق‌نشدن در بارداری، لقاح خارج از رحم در دستور کار قرار می‌گیرد.

میزان موفقیت اقدامات درمانی شما در این روش‌ها چقدر است؟

میزان موفقیت در هر یک از روش‌های درمان ناباروری ۲۵ تا ۳۰ درصد است و باید توجه داشت که میزان بارداری در بارداری‌های طبیعی نیز به همین میزان است و این آمار در تمام مراکز درمانی جهان برابری می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..