یک فعال میراث فرهنگی:

توجه‌های معاون عمرانی استانداری یزدبه میراث قابل تقدیر است/دولت بودجه‌های مناسبی برای مرمت آثار تاریخی این شهر در نظر گرفت

با توجه به اینکه سال 95 یزد با شعار «خوشآمدگویی به یزد» به استقبال گردشگران می‌رود، باید طرح‌های عمرانی در محدوده امیرچخماق و بافت تاریخی یزد‌، تکمیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزامیر ترقی‌نژاد، فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی یزد در این زمینه به ایسنا گفت: با توجه به اینکه سال ۹۵ یزد با شعار «خوشآمدگویی به یزد» به استقبال گردشگران می‌رود، باید طرح‌های عمرانی در محدوده امیرچخماق و بافت تاریخی یزد‌، تکمیل شود.

 

وی با اشاره به اقدامات و توجه‌های سیدحسینی، معاون عمرانی استانداری یزد، نسبه به میراث فرهنگی این شهر ادامه داد: با پیگیری و تلاش‌های او که یکی از مدیران دوستدار میراث فرهنگی در یزد است دولت یازدهم بودجه‌های مناسبی برای مرمت آثار تاریخی این شهر در نظر گرفته است، بنابراین در حال حاضر نیز طرح مرمت و بازپیرایی بناهای تاریخی در اطراف میدان امیرچخماق در دست انجام است که باید هر چه سریع‌تر تا قبل از پایان امسال به پایان برسد و مسیر سبز گردشگری یزد ساماندهی و معرفی شود.

 

او با انتقاد از کند بودن کار بازپیرایی این محدوده تاریخی به عنوان مرکز ثقل حضور گردشگران اظهار کرد: امیدوارم دولت، شهرداری و مجری طرح هرچه سریع‌تر و تا پایان امسال این پروژه را به پایان برسانند.

شرافت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز با توضیح این نکته که یکی از برنامه‌های این اداره کل اجرایی کردن پروژه‌هایی است که طرح‌های مطالعاتی روی آنها انجام شده و با توجه به اینکه مراحل تصویب آنها حتی در دولت‌های گذشته انجام شده فعالیت مجدد این طرح‌ها را در دستور کار داریم، افزود: طرح «حسینیه تا حسینیه» که از میدان شهید مصطفی خمینی(ره) تا حسینیه شاه طهماسب و خیابان قیام تا مجموعه امیرچخماق را شامل می‌شود از جمله‌ی این طرح‌هاست که همه مراحل آن قبلا به تصویب رسیده بود، حتی بخش‌هایی از آنها به صورت علمی در گذشته کار شده بودند، مانند مرمت دو سوم از حسینیه امیرچخماق که در گذشته توسط میراث فرهنگی انجام شده بود.

 

او ادامه داد: برای اجرایی کردن این بحث و تکمیل آن، شهرداری یزد در دولت یازدهم عامل چهارم را وارد کرد، پیش از آن شهرداری به عنوان مجری طرح، میراث فرهنگی به عنوان ناظر، مشاوری که توسط شهرداری انتخاب شد به عنوان عامل سوم و مجموعه دانشکده معماری یزد به عنوان عامل چهارم که براساس قراردادی با شهرداری یزد به عنوان یک ناظر دیگر توسط شهرداری انتخاب شد، اما بحث انتقاد از

اواخر سال گذشته در این زمینه توسط عامل چهارم مطرح شد.

 

شرافت درباره صحبت‌هایی که چند روز گذشته مبنی بر استعفای یکی از اساتید معماری این دانشکده برای مخالفت با اجرایی شدن طرح حسینیه تا حسینیه مطرح شده است، نیز گفت: وظیفه این دانشکده به عنوان عامل چهارم نظر دادن درباره طرح‌های مشاور بود. اما این عامل ناگهان درباره بخشی از پروژه نظر داد که مشاور هنوز هیچ طرحی برای آن نداده بود. در واقع عامل چهارم معتقد بود جداره‌های در دست اجرا در مسیر گردشگری تعریف شده نباید انجام شود.

 

وی تاکید کرد: این در حالی است که طرح در دست اجرا مصوبه عالی شورای معماری شهرسازی، کمیسیون ماده ۵ و تاکیدات سید محمد بهشتی به عنوان رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی را با خود دارد. پس از مطرح شدن این مخالفت که در دی ماه سال گذشته مطرح شد برای اینکه بدانیم چرا طرح بالا دست را زیر سوال برده‌اند، خواستیم جلسه‌ای برگزار شود تا عامل چهارم نظرات خود را مطرح کنند، جلسه ی شورای فنی در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد اما هیچ دلیل خاصی از سوی آن عامل مطرح نشد، بنابراین قرار شد پروژه روند خود را ادامه دهد.

 

شرافت با تاکید بر این‌که هیچ عامل چهارمی نمی‌تواند نقشی برای خود بالاتر از شورای عالی معماری و شهرسازی قائل شود، افزود:‌ هرچند آنها می‌توانند نظر دهند اما در حال حاضر به عنوان یک مجموعه قانونی که استدلال‌ها را در این زمینه را بررسی می‌کند متوجه نمی‌شویم که عامل چهارم نسبت به چه اتفاقی اینگونه برخورد می‌کند؟

 

او گفت: متاسفانه درکی از آن اتفاقِ رخ داده ندارم و معتقدیم که این طرح می‌تواند به صورت کامل اجرائی شود.

بخش نظردهی بسته شده است..