مسیر گردشگری ابرکوه تعیین ، تصویب و ابلاغ شد

no-thumbs

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت : با هدف سهولت در معرفی و مسیر تردد گردشگران داخلی و خارجی و استفاده از امکانات مسیر گردشگری ابرکوه درجلسه معاونت گردشگری میراث فرهنگی استان تعیین ، تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعباس قدیریان درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : نقشه و طول مسیر گردشگری این شهر با همکاری شهرداری ابرکوه با ارائه خدمات مناسب و مورد نیاز از جمله نصب تابلو راهنما ، بهینه سازی و زیر ساختهای لازم برای گردشگران و بازدید کنندگان از شهر نمونه گردشگری ابرکوه را فراهم شود.

وی افزود : ابرکوه به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری در مثلث طلایی سه استان گردشگر پذیر فارس، اصفهان و یزد می تواند نقش بسزایی در رونق صنعت گردشگری در منطقه جنوب کشور وحتی کل کشور ایفا کند.
این مسوول ادامه داد : تدوین مسیر گردشگری شهر ابرکوه گامی در جهت شناساندن بهتر آثار ارزشمند این منطقه و پاسخگویی به این نیازگردشگران داخلی و خارجی است .
قدیریان اضافه کرد : از ورودی شیراز به ابرکوه یخچال خشتی زیبا، قلعه رباط ، خندقهای سنگی، سرو کهنسال، مسجد جامع، مناره های نظامیه، مسجد بیرون منزنگاه امام رضا(ع) وبسیاری از آثار دیگر ودر مسیر خروجی ابرکوه هم به سمت یزد ، گردشگر می تواند ارگ تاریخی شهرسب و کوشک عزت آباد را نظاره کند.
وی ادامه داد : صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده ترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می کند و فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
قدیریان ، با بیان اینکه ایجاد فرصت های شغلی جدید، ارزآوری، ارتقای سطح زندگی مردم، فروش خدمات و فعالیت های ساختمانی ، صنایع دستی هنری، کشاورزی، خدمات، توسعه و بهبود تجهیزات زیربنایی مانند جاده ها، و سیستم های حمل و نقل حاصل از صنعت گردشگری است .
رییس اداره میراث فرهنگی ابرکوه تصریح کرد : این شهرستان با توجه به برخورداری از ۴۰۰ اثر تاریخی بکرو جاذبه های متعدد گردشگری یکی از شهرهای دیدنی کشوراست.
وی افزود : مناطق نمونه گردشگری این شهرستان شامل کفه نصرت آباد ، روستاهای احمد آباد و هارونی استان اظهار کرد: روستاهای هدف گردشگری هم شامل روستاهای فراغه ، شهرسب ، هک ، اسفندآبادو بداف است.
قدیریان ادامه داد : سه اثر تاریخی شامل گنبد عالی، طاووس الحرمین و مناره نظامیه، مسجد جامع ابرکوه به عنوان نخسین بناهای تاریخی استان یزد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این مسوول بابیان اینکه خانه آقازاده ابرکوه خانه زیبائی است که نمادی از هنر معماری سنتی ایران زمین اثر ماندگاردوران قاجار می باشد ، افزود : این خانه قدیمی با بادگیر بادگیردو طبقه و ساختار زیبای خاص و مساحتی بیش از ۸۵۰ مترمربع است و با شماره ۱۸۳۰ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد : خانه آقاززاده ابرکوه بعنوان آثار تاریخی شاخص ایران ازسوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی به عنوان نماد تاریخی در پشت اسکناس جدید ۲۰ هزار ریالی حک شده است .
به گفته این مسوول ، مسجد جامع ابرکوه است یکی از آثار تاریخی جذاب این شهرستان است که با محراب گچبری بسیار عالی به صورت چهار ایوان و حیاطی مستطیل شکل و دارای دهلیزها، شبستانها و متعلقات دیگر است.
عباس قدیریان افزود : قسمتهایی از این مسجد مربوط به قبل ازاسلام و قسمتهایی هم مربوط به دوره سلجوقی وحکمرانی مغول است که با شماره ۱۹۷ درتاریخ ۹/۵/۱۳۱۲ در فهرست آثارملی توسط آندره گدار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی اظهار کرد : مسجد بیرون منزلگاه علی بن موسی الرضا (ع) است که در مسیر حرکت آن امام از مدینه به مرو (مشهد مقدس) در ۱۷ آبان ماه سال ۱۹۵ هجری شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر سال ۲۰۱ هجری قمری است .
این مسول خاطرنشان کرد : گنبد عالی ابرکوه یکی از مستحکمترین و زیباترین بنای قرن پنجم است که از بناهای سنگی دوره دیلمیان و یکی از نفایس هنر معماری ایران می باشد و بر کوهی مشرف بر جاده ابرکوه به بخش بهمن با ارتفای ۲۲ متر و ضخامت دیوار ۲ متر ساخته شده است .
قدیریان ادامه داد : این بنا آرامگاه امیرعمید الدین شمس الدوله دیلمی و مادرش از طایفه هزار اسب بوده که بدستور فرزندش فیروزان در سال ۴۴۸ هـ ساخته شده است.
رییس میراث فرهنگی اضافه کرد : آرامگاه عزیزالدین نسفی یکی دیگر ازبناهای تاریخی، فرهنگی ابرکوه است که دردوره سلجوقیان درقرن پنجم وششم هجری بنا شده است.
وی ادامه داد : عزیزالدین نسفی در نسف خوارزم بدنیا آمد سپس به بخارا رفت و در ادامه به خراسان اصفهان و فارس عزیمت نمود و دست آخر در ابرکوه سکونت گزید و به تدریس و تالیف پرداخت و مقصد القصی ، زبده الحقایق ، بیان التنزیل ، منازل السائرین ، اصول و فروع ، کشف الحقائق و انسان کامل از تالیفات وی می باشد که به نوشته خودش کتاب انسان کامل را در دوران تدریس در مسجد جامع ابرکوه به رشته تحریردر آورده است.
این مسوول خاطر نشان کرد : گنبد سنگی هگ ابرکوه ، یخچالهای ابرکوه ، خانه آقازاده ابرکوه نمادی از هنرمعماری اسلامی و سنتی ایران زمین، بیوت قدیمی و تاریخی (پردیسان) به عنوان جاذبه های مهم گردشگری ابرکوه بشمارمی رود.
قدیریان اضافه کرد : در شهرستان ابرکوه بیش از ۵۰ قلعه ( ارگ) تاریخی وجود دارد که زندگی در بعضی از این قلعه ها هنوز ادامه دارد و قلعه های شهرسب، رباط، تیزک، فیروزآباد، احمد آباد، بابک، حسن خان، سردار و رییس آباد قلعه های معروف این شهرستان هستند.
رییس میراث فرهنگی ابرکوه اضافه کرد : درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه یکی از اثر طبیعی جهان و بزرگترین موجود زنده روی زمین که همچنان شاداب است که دانشمندان و کارشناسان داخلی و خارجی از این درخت به عنوان کهنسالترین درخت جهان یاد می کنند و می پیشتر الکساندر روف دانشمند روسی عمر آن را به چهار تا چهار هزار وپانصد سال تخمین زده بود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..