واسپاری پایان‌نامه‌های دانشگاهی درکنار کتاب‌های قدیمی در یزد

no-thumbs

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اهمیت نگهداری از میراث فرهنگی مکتوب در استان یزد گفت: واسپاری پایان نامه‌های دانشگاهی در کنار کتاب‌های قدیمی یزد آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از تسنیم محمدرضا ملک ثابت پیش از ظهر امروز در همایش نقش و جایگاه ناشرین و مولفین در کتابخانه ملی با بیان اینکه صنعت نشر، نقش مهمی در فرآیند مربوط به نشر فرهنگ مکتوب جوامع ایفا می‌کند، اظهار داشت: کانون واسپاری آثار مکتوب با هدف حفظ نسل‌های میراث فرهنگی، علمی، تاریخی و اجتماعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی مشغول به فعالیت است.

مدیر کل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به وجود نسخ خطی ارزشمند و کاربردی در این سازمان گفت: حفظ و جلوگیری از فراموشی کتاب‌ها و آثار جدید هنرمندان یزدی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد است.

ملک ثابت با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ واسپاری اسناد مکتوب و شناخت نسخ خطی در استان یزد افزود: با توجه به ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و تاریخی یزد، متأسفانه میزان نشرکتاب در استان یزد از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی آغاز واسپاری پایان نامه‌های دانشگاهی دانشگاه‌های سراسری و آزاد استان یزد را در کنار کتاب‌های تاریخی، فرهنگی و نسخ خطی موجود در استان یزد را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در امسال عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پیگیری برای تهیه و در اختیار داشتن نسخ خطی موجود در استان یزد و به ثبت رساندن آن‌ها، فعالیتی ارزشمند در راستای ثبت اصالت فرهنگی، علمی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی دانشمندان و صاحب نظران ایرانی و مراجع بسیاری از تحولات علمی و فرهنگی عصر امروز است.

وی ادامه داد: استان یزد به دلیل بهره‌مندی از مدارس علمیه و وجود علمای بزرگ از دیرباز تا کنون صاحب گنجینه‌های عظیم تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده است که، در حال حاضر وظیفه نگهداری، معرفی و ترویج آن‌ها به عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، ناشران و دست اندرکاران فرهنگی استان گذاشته شده است.

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، برگزاری سلسله نشست‌های یزد‌شناسی، جمع آوری بیش از ۴۰۰ نسخه خطی از مساجد یزد و جمع آوری کتب و نسخ خطی از اشخاص حقیقی را از جمله اقدامات این سازمان در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی مکتوب در استان یزد دانست.

بخش نظردهی بسته شده است..