بدهی‌ میلیاردی ستاد سوخت کشور:

دود بدهکاری ستاد سوخت کشور در چشم رانندگان تاکسی یزدی

مدیر شبکه تاکسی بی‌سیم 133 یزد از تداوم مشکلات و سرگردانی یکساله رانندگان صاحب خودورهای فرسوده این مجموعه با توجه به بدهی‌ میلیاردی ستاد سوخت کشور به ایران‌ خودرو خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"سیدرسول عقیلی" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات یک سال اخیر بین ایران خودرو و ستاد حمل و نقل و سوخت کشور، گفت: متاسفانه دود این مشکل به چشم رانندگان تاکسی می‌رود.

 

وی در این باره گفت: ایران خودور در قبال خروج ماشین‌های فرسوده و جایگزینی‌آنها با تاکسی‌های نو در طرحی پنج ساله، ۲۴۰ میلیارد تومان از ستاد سوخت کشور طلب دارد و گویا ستاد سوخت قادر به پرداخت این بدهی نیست که همین موضوع باعث شده تا ایران خودور طرح نوسازی ناوگان را متوقف کند.

 

وی ادامه داد: نتیجه این کش و قوس، مسدود شدن سایت تاکسیر‌انی در یک سال گذشته و عدم امکان ثبت‌نام و دریافت خودروی جایگزین برای رانندگان تاکسی است و متاسفانه هیچ مرجعی نیز در این رابطه پاسخگوی رانندگان نیست.

 

به گفته عقیلی، حتی رانندگانی هستند که یک سال از تحویل خودروی فرسوده آنها می‌گذرد ولی علی رغم دریافت وام و پرداخت اقساط آن، تاکنون موفق به تحویل گرفتن خودوری خود نشده‌اند و در این مدت بیکار و فاقد شغل مانده‌اند.

 

مدیر شبکه تاکسی بی‌سیم ۱۳۳ یزد با بیان این که ۱۸۳ خودرو در این مجموعه فعالیت دارند، تصریح کرد: این مجموعه دارای ۶۶خودرو مدل ۸۲ به پایین و ۸۸ خودرو مدل ۸۴ به پایین است و این مشکل نیز تنها مختص شبکه بی‌سیم ۱۳۳ نیست، بلکه یک مشکل کشوری است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند و برخی نیز به دلیل تحویل دادن خودروهای خود از یک طرف اکنون از کار بیکار هستند و از طرفی باید اقساط وام‌ خودوریی که دریافت نکرده‌اند را پرداخت کنند که این اصلاً منصفانه نیست.

 

عقیلی خاطرنشان کرد: بسیاری از راننده‌ها به دلیل همین موضوع با مشکل خانوادگی مواجه شده‌اند و بنیان خانوده آنها در حال فروپاشیدن است.

 

مدیر شبکه تاکسی بی‌سیم ۱۳۳ یزد گفت: راننده‌ی یک خودروی مدل ۸۰ که قریب ۱۵ سال روزانه ۱۵ساعت کار جابجایی مسافر شهر را انجام داده و امروز خودوریش آنچنان فرسوده شده که حتی قابل خرید و فروش نیست و محیط زیست را نیز آلوده می‌کند، چگونه می‌تواند هر روز برای دریافت معاینه فنی هزینه کند یا این که جریمه ماموران راهنمایی و رانندگی را بپردازد.

 

وی این موضوع را ظلم بزرگی برای راننده‌ای که ۱۵سال در معابر شهر بالا و پایین می‌رود، دانست و گفت: البته اخیراً معاون عمرانی استاندار کارت تردد به تاکسی‌ها داده ‌است ولی این اقدام، گره‌ای از مشکلات این رانندگان تاکسی نمی‌گشاید.

 

به گفته عقیلی، متاسفانه مجموعه عواملی که ذکر شد، باعث کم شدن مراجعات مردمی به این مجموعه شده است.

 

وی با اشاره به شهرت یزد به عنوان دومین شهر خشت خام جهان و برخوردار از قدمت زیاد فرهنگی، گفت: اغلب گردشگرانی که از طریق فرودگاه یزد وارد استان می‌شوند، از طریق شبکه تاکسی بی‌سیم ۱۳۳ جابجا می‌شوند، ولی این وضعیت ناوگان حمل و نقل در شأن شهر گردشگری همچون یزد نیست.

 

عقیلی ادامه داد: یزد به عنوان قطب سلامت جنوب کشور نیز معروف است و بعضا مسافران و میهمانانی برای دریافت خدمات درمانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به یزد سفر می‌کنند، ولی متاسفانه هیچ کاری از سوی مسئولان برای زیباسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی‌ها صورت نگرفته است.

 

وی هزینه‌های سرسام آور تاکسی‌های مدل پایین را نیز یادآور شد و گفت: در این شرایط گرانی برخی از رانندگان این مجموعه از هزینه‌های زنندگی خود می‌کاهند تا هزینه تعمیر و نگهداری خودروی خود را تامین کنند.

 

عقیلی به رایزنی‌های بی‌نتیجه به مسئولان برای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: برخی از مسئولان نیز اظهارنظرهایی می‌کنند که در واقع پاک کردن صورت مسئله است تا این که رفع خود مشکل باشد.

 

وی تنها خواسته کنونی این مجموعه و سایر رانندگان کشور که مشکلی نظیر این دارند را ورود مسئولان ارشد کشور در این رابطه و اجرای مجدد طرح نوسازی تاکسی‌ها اعلام کرد.

 

وی اظهار کرد: رانندگی یکی از کارهای سخت و زیان‌آور است، ولی اگر قرار باشد که خودورسازان داخلی به رانندگان فشار بیاورند، قطعاً مجبور به روی آوردن به خودروهای خارجی خواهیم بود.

 

مدیر شبکه تاکسی بی‌سیم ۱۳۳ یزد با اشاره به وضعیت نامطلوب زندگی برخی از رانندگان این مجموعه، اظهار کرد: با بعضی از نمایندگی‌های خارجی نیز رایزنی کرده‌ایم که قول مساعدت داده‌اند.

 

عقیلی در پایان نیز از دیگر مشکلات این قشر به قرار نگرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت اشاره کرد و گفت: رانندگان تاکسی باید در تابستان سوزان و سرمای شدید فعالیت کنند، ولی پس از ۳۰ سال فعالیت تنها بیمه بازنشستگی هستند و از سایر خدمات بیمه‌ای مانند بیمه تکمیلی و غیره محرومند.

بخش نظردهی بسته شده است..