بزرگ‏ترین پروژه عمرانی شهر یزد در بلاتکلیفی

no-thumbs

بلوار ولایت به عنوان یکی از طرح‌های بزرگی عمرانی شهر یزد با 50 درصد پیشرفت، به دلیل آزاد نشدن پلاک‌های در مسیر طرح، نیمه کاره رها شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاجرای این بلوار از ۲۰ سال پیش در طرح تفصیلی شهر یزد دیده شده بود اما عملیات اجرایی آن از ۵ سال پیش در ۳ فاز عملیاتی، در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

عملیات اجرایی این بلوار که ۴ کیلومتر طول و ۵۵ متر عرض دارد با هدف کاهش حجم ترافیک ورودی شمالی شهر یزد در مهرماه ۸۹ آغاز و با توجه به گستردگی طرح به چند فاز تقسیم شد.
اولین فاز اجرایی این بلوار به طول ۲‌کیلومتر که حد فاصل دروازه قرآن و بلوار آزادگان قرار دارد، تملک، آزادسازی، زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت شده است و فاز دوم نیز با آزادسازی اراضی فرودگاه، سال گذشته زیرسازی و آسفالت شد.
فاز سوم طرح شامل محدوده ابتدایی بلوار از دروازه قرآن است که دشواری تملک پلاک‎‎های مسیر آن، موجب کندی روند اجرا شده و این طرح را به صورت نیمه‌کاره تعطیل کرده است.

آغاز عملیات اجرایی بلوار از ۵ سال  پیش
معاون فنی و عمرانی شهردار یزد از پیشرفت ۵۰‌درصدی بلوار ولایت یزد خبر داد و افزود: اجرای طرح بلوار ولایت از ۲۰ سال قبل در طرح تفصیلی شهر دیده شده بود و عملیات اجرایی آن ۵ سال قبل که از سوی شهرداری آغاز شد.
«محمدرسول طهماسبی» ادامه داد: فاز اول طرح با توجه به عدم نیاز به تملک، به خوبی و به‌سرعت اجرا شد و فاز دوم نیز با تملک اراضی فرودگاه یزد آسفالت شد اما اجرای فاز سوم در گرو آزادسازی املاک در مسیر است.
وی افزود: شهرداری یزد امسال بیشترین اعتبار آزادسازی را در اختیار منطقه یک شهرداری یزد قرار داده است تا به تملک اراضی در مسیر بلوار ولایت اقدام کند.
این مسئول گفت: نحوه اجرای بلوار بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ و همچنین نظر مشاور طرح است و بلوار باید به صورت شمشیری اجرا شود و اتصال آن به صورت زاویه قائمه به شهر حمیدیا امکان پذیر نیست. وی ادامه داد: عملیات اجرایی فاز اول و دوم بلوار ولایت با انجام ۲۰ هزار مترمربع آسفالت، به پایان رسیده اما به دلیل تملک نشدن اراضی فاز سوم، عملیات اجرایی تعطیل شده است.
به گفته طهماسبی، معاونت عمرانی شهرداری یزد آمادگی دارد که یکسال بعد از تملک اراضی، بلوار را به بهره‌برداری کامل برساند.

تخصیص اعتبار برای تکمیل بلوار
معاون فی و عمرانی شهردار گفت: امسال ۲ میلیارد تومان از بودجه شهرداری یزد برای تکمیل عملیات اجرایی این بلوار دیده شده اما به دلیل تملک نشدن اراضی در مسیر طرح، این اعتبار در این بخش هزینه نخواهد شد.
وی ادامه داد: سال گذشته ۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز سوم بلوار ولایت در نظر گرفته شده بود که باز هم به دلیل تملک نشدن پلاک‌های در مسیر۳ میلیارد تومان اعتبار این طرح هزینه نشد.

روند تکمیل فاز سوم
مدیر منطقه یک شهرداری یزد در خصوص اجرای این طرح گفت: فاز اول بلوار ولایت از فرودگاه به سمت پل تقاطع راه‌آهن، فاز دوم این تقاطع تا میدانی که به تازگی تاسیس شده و فاز سوم نیز از همین میدان تا دروازه قرآن یزد تعریف شده است.
«ابوالفضل کشفی» افزود: فاز اول و دوم این بلوار در سال‌های گذشته اجرایی شده اما فاز سوم به دلیل تملک نشدن اراضی در مسیر ناتمام مانده است.
وی با اشاره به تملک ۳۰ درصد از اراضی در مسیر اجرای فاز سوم بلوار ولایت یزد، گفت: متاسفانه مشارکت مردم برای آزادسازی این مسیر بسیار ضعیف است و بخشی از مشکلات نیز ناشی از نداشتن سند مالکیت از سوی مالکان است.
این مسئول اضافه کرد: این اراضی که بیشتر باغ است، دارای مالکان و بهره‌برداران متفاوتی است و بهره‌برداران ادعای دریافت حق دسترنج و سایر حقوق خود ناشی از نگهداری و حفاظت از این باغ‌ها را دارند.
وی ادامه داد: این مشکلات باعث بروز اختلافاتی بین مالکان و بهره‌برداران شده و از طرف دیگر نداشتن سند مالکیت نیز مزید بر علت شده است به طوری که تاکنون امکان واگذاری این اراضی به شهرداری وجود نداشت.

لزوم انتقال مالکیت
کشفی گفت: تا زمانی که این املاک به مالکیت شهرداری در نیاید، امکان پرداخت هزینه تملک برای شهرداری میسر نیست از این رو توانایی خرید زمین‌ها و اراضی فاقد سند مالکیت را نداریم.
وی افزود: شهرداری منطقه یک در حال حاضر ۲‌میلیارد تومان برای تملک این اراضی پیش‌بینی کرده و پرونده پلاک‌های آماده خریداری با این اعتبار تکمیل شده است و در کنار آن رایزنی برای افزایش اعتبار تملک اراضی از شهرداری یزد در حال انجام است.

مکث
پیشنهاد عبور بلوار ولایت از شهر شاهدیه
عبور-بلوار-ولایت-از-شهر-شاهدیه.jpg

شهردار شاهدیه با اشاره به مشکلاتی که برای تملک اراضی باقیمانده در مسیر بلوار ولایت برای شهرداری یزد وجود دارد، پیشنهاد تغییر مسیر اجرای این بلوار به سمت شهر شاهدیه را مطرح کرد. «محمودجواد ابوالحسینی» افزود: شهرداری یزد می‌تواند برای کاهش ادامه مسیر، این بلوار را به بلوار سرگرد سامعی متصل کند. وی ادامه داد: محل دسترسی شهر شاهدیه به نقطه اتصال با بلوار ولایت، نقطه‌ای حادثه‌خیز است در حالی که اگر این طرح به میدان شهدای ابرندآباد متصل شود، ایمنی بیشتری وجود خواهد داشت. این مسئول گفت: شهرداری شاهدیه به آزادسازی ۳ هکتار از اراضی شهر برای دسترسی به بلوار ولایت اقدام کرده است و این اتصال امسال برقراری خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..