تاثیر تغذیه ناسالم در رشد دختران:

معضل کمبود ویتامین و آهن در دختران یزدی/اضافه‌وزن و کم‌تحرکی درکمین سلامتی دختران یزدی

دختران نوجوان به دلیل ویژگی های جسمی، آسیب‌پذیرتر هستند و با توجه به نقش‌هایی که در آینده در انتظار این دختران است،

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبا توجه به این‌که دختران امروز، مادران فردا هستند، باید مراقب بود که زنان جوان کشور‌مان در آینده با بیماری  هایی مختلفی مثل پوکی استخوان، کم  خونی و سوءتغذیه دست و پنجه نرم نکنند.
نامگذاری امروز یعنی روز میلاد پربرکت حضرت فاطمه معصومه(س) به نام روز دختر، بهانه‌ای شد تا به بررسی وضعیت سلامت دختران یزدی بپردازیم چرا که مشکلات سلامتی دختران امروز، به افزایش مادران بیمار در آینده استان منجر خواهد شد.

تاثیر تغذیه ناسالم در رشد دختران
کارشناس مسئول تغذیه جوانان و نوجوانان مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اهمیت تامین سلامت دختران گفت: با توجه به رشد و فراگیر بودن مشکل اضافه وزن و نبود تغذیه سالم بین دختران نوجوان امروز، فردا با مادرانی مبتلا به پوکی استخوان، انواع سرطان‌، دیابت و فشار خون مواجه خواهیم بود.
«عزت مبین» افزود: مصرف بیش از حد فست‌فودها و چربی‌های اشباع شده، کم‌تحرکی و چاقی، چالشی برای جامعه جوان امروز از جمله دختران است. وی ادامه داد: باید این فرهنگ ابتدا بین خانواده‌ها و بعد در جامعه تعمیم داده شود که سلامت امروز این دختران برای ایجاد نسلی سالم در آینده بسیار اهمیت دارد.
این کارشناس ادامه داد: دختران با دارا بودن ۲‌نقش مادر و همسر در تامین سلامت خانواده و اجتماع بسیار تاثیرگذارند اما به دلیل نشستن‌های طولانی‌مدت، فرهنگ آپارتمان‌نشینی و نبود فضاهای ورزشی به کم‌تحرکی دچار شده‌اند. وی بر ضرورت افزایش ساعت‌های ورزش برای تمرین‌های بدنی دختران تاکید کرد.

معضل کمبود ویتامین و آهن در دختران استان
مبین با بیان معضل کمبود و کاهش ویتامین و کلسیم در بین دختران، ادامه داد: با تغییر سبک زندگی، عدم دریافت انواع ویتامین‌ها و کلسیم از راه تغذیه مناسب، شاهد اختلالاتی در دوران بلوغ دختران نوجوان هستیم. وی ادامه داد: دخترانی که با پا گذاشتن به دوران بلوغ باید املاح کافی دریافت کنند، با تغذیه نامناسب حتی در دوران بارداری نیز با مشکل مواجه خواهند شد.
این کارشناس گفت: ۸۰ درصد دختران نوجوان ما به اندازه کافی به املاح و ویتامین  ها دسترسی ندارند یا بر اثر بی‌توجهی خود و والدین از خوردن این مواد مغذی غفلت می  کنند.
وی افزود: از سوی دیگر دختران به دلیل ساختار طبیعی بدن خود، آهن زیادی از دست می  دهند و لازم است که بیش از پسران آهن مصرف کنند.
مبین کمبود روی را هم یکی دیگر از کمبودهای تغذیه‌ای رایج بین دختران استان عنوان کرد و افزود: با توجه به مصرف بسیار کم شیر و فراورده‌های لبنی در خانواده‌های ایرانی به ویژه شهروندان یزدی، کمبود ویتامین «دی» هم در بین دختران استان محسوس است. به گفته مبین، تنها ۲۰ درصد دختران دبیرستانی، روزانه ۵ واحد میوه و سبزی می  خورند و ۳ لیوان شیر می  نوشند.

توزیع مکمل‌ها در مدارس استان
کارشناس مسئول تغذیه جوانان و نوجوانان مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: طبق آمار بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه استان با کمبود آهن و ویتامین روبه‌رو هستند، که این کمبودها پیش‌زمینه پوکی استخوان، مشکل ناباروری و ابتلا به دیابت است.
وی از توزیع مکمل‌هایی مانند ویتامین دی و قرص آهن در مدارس خبر داد و افزود: این اقدام برای جبران این کمبودها با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در مدارس دخترانه مقاطع راهنمایی و متوسطه انجام می‌شود.
مبین ادامه داد: متاسفانه استقبال دانش‌آموزان از مصرف قرص آهن با توجه به سوء هاضمه ناشی از مصرف آن در حالت ناشتا کم است.
به گفته این کارشناس، این برنامه در بازه زمانی ۱۰‌ساله در مدارس استان اجرا خواهد شد و هفته‌ای ۱۶‌قرص آهن و ویتامین دی و یک قرص ماهی به دانش‌آموزان داده می‌شود.

قلیان تهدیدی در میان دختران
کارشناس مسئول تغذیه جوانان و نوجوانان مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش مصرف قلیان بین دختران استان گفت: متاسفانه با تغییر نگرش خانواده‌ها، کم‌رنگ شدن سنت‌ها و فرهنگ بومی و به دنبال آن تغییر سبک زندگی، شاهد مصرف قلیان بین دختران هستیم.
مبین افزود: بعضا خانواده‌ها به اسم تفریح و شادی در پارک‌ها به صورت دست جمعی قلیان می‌کشند و با این کار آسیب جدی به سلامت دختران وارد می‌کنند.
وی نبود برنامه‌ریزی مناسب برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان را باعث افزایش گرایش دختران به تفریحات نامناسب عنوان کرد و افزود: مصرف قلیان تهدیدی برای سلامت و آینده دختران ماست.

نبود نشاط اجتماعی در دختران یزدی
مبین گفت: تامین نشاط و تفریحات سالم برای دختران نوجوان استان امری ضروری است و این موضوع باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که خانواده‌های قدیمی بیشتر به نشاط و تفریح اهمیت می‌دادند، چرا که دغدغه امروز داشتن رشته تحصیلی مناسب برای فرزندان، مجاب کردن فرزند به حضور در کلاس‌های فوق برنامه و دور کردن فرزندان از دید و بازدیدهای خانوادگی در گذشته وجود نداشت.
وی افزود: امروز والدین تنها به قبولی فرزندانشان در کنکور و تحصیل در رشته تحصیلی بالا و مطرح حساسیت دارند اما برای نشاط، تفریح و شادابی آنها فکری نمی‌کنند و دغدغه‌ای ندارند.
این کارشناس گفت: نشاط و تفریحات سالم و اوقات فراغت خوب باعث کاهش وزن و از بین رفتن نگرانی‌های بی‌اساس و فشارهای عصبی، افسردگی، ترس و حفظ روحیه سلامتی و روانی دختران می‌شود. وی افزود: سفرهای یک روزه و تفریح در بین خانواده‌های استان‌های دیگر کشور به مراتب بیشتر از خانواده‌های یزدی است و بهتر است که خانواده‌های یزدی نیز برای افزایش نشاط و پویایی، سفرهای یک روزه را در برنامه خانواده قرار دهند.

لزوم اهمیت دادن به سلامت روانی دختران از نوجوانی
کارشناس مسئول تغذیه مدارس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد همچنین بر اهمیت سلامت روانی دختران استان تاکید کرد و افزود: با توجه به نقش بسیار مهم دختران در آینده در نقش مادر، باید به سلامت روانی دختران توجه ویژه‌ای شود. وی ادامه داد: متاسفانه شاهد توجه اندک به سلامت روانی دختران هستیم در حالی که اگر دختران نوجوان ما از سنین بلوغ در شرایط امنیت روانی رشد نکنند، در آینده احتمال ابتلای آنها به انواع اختلالات روانی بیشتر می  شود. مبین با اشاره به این‌که تغییرات فیزیکی دوران بلوغ موجب می  شود که دختران از نظر روانی آسیب‌پذیرتر باشند، افزود: تغییر رفتاری، نوسان در خلق و خو و حساسیت نسبت به انتقاد دیگران از جمله این تغییرات است. به گفته وی باید در مقابل این تغییر خلقیات دختران، رفتار مناسبی از سوی والدین درپیش‌گرفته شود چرا که در غیر این صورت احتمال بروز بعضی از اختلالات روانی در دختران تشدید می‌شود. همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..