خانه گردشگری یزد یکساله شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز۲۵مردادماه سال گذشته، خانه گردشگری یزد به عنوان اولین خانه گردشگری کشور، در خانه تاریخی اولیا گشایش یافت تا مرکزی برای تجمع و همفکری همه فعالان صنعت گردشگری استان باشد. در اولین سالگرد تاسیس این خانه، با «احمد فاضلی» مدیر خانه گردشگری یزد به گفت‌وگو نشستیم تا از فعالیت‌های آن در گذشته و حال باخبر شویم.
در ادامه گفت‌وگوی همشهری با این فعال صنعت گردشگری استان را می‌خوانید.

  • مهم‌ترین دستاوردهای خانه گردشگری یزد با گذشت یک سال از تاسیس آن چیست؟

خانه گردشگری یزد مردادماه سال گذشته با هدف تمرکز فعالیت تشکل‎های فعال در حوزه گردشگری در خانه اولیا که یکی از خانه‌های قدیمی و ملی شهر یزد محسوب می‌شود، در مجاورت مجموعه تاریخی امیرچخماق افتتاح شد. استقرار تشکل‌های گردشگری در این خانه، اولین و مهم‌ترین دستاورد آن است به طوری که در حال حاضر ۵ تشکل تخصصی از جمله انجمن راهنمایان گردشگری، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جامعه هتلداران در این خانه مستقر شده‌اند. این در حالی است که فعالان عرصه گردشگری استان پیش از تشکیل خانه گردشگری فضایی برای فعالیت متمرکز در اختیار نداشته‌اند. این خانه محل اجتماع فعالان عرصه گردشگری است و می‌تواند به مرکز تبادلات اندیشه‎ها و ایده‎های جذاب و مناسب در حوزه گردشگری استان تبدیل شود چرا که هر طیفی از این صنعت را در خود جا خواهد داد.

  • نظر شما درباره ایجاد خانه گردشگری در بافت تاریخی در مجاورت بنای امیرچخماق چیست؟

استقرار این خانه در بافت تاریخی یزد،‎ اقدامی ‌برای حمایت از احیای سکونت در بافت تاریخی است چرا که بافت تاریخی یزد، بافتی زنده و منحصربه‌فرد است که باید با ایجاد خدمات مناسب، زمینه سکونت در آن را تقویت کرد، بنابراین ایجاد این مراکز اجتماعی و افزایش‌ تردد در بافت، به‌طور قطع در این زمینه مؤثر خواهد بود.

  • آیا در این خانه تعاملی بین فعالان صنعت گردشگری ایجاد شده است؟

بله، به طور قطع؛ یکی از اهداف تشکیل این خانه، تعامل و همفکری فعالان صنعت گردشگری برای رونق این صنعت در استان بود، از این رو برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با صنعت گردشگری در این خانه دنبال شده است.

  • چه برنامه‌ای برای آینده این خانه تدوین شده است؟

قرار است خانه گردشگری یزد به یک مرکز قوی برای ساماندهی و توسعه صنعت گردشگری استان تبدیل شود و از این رو تجهیز آن به کتابخانه تخصصی گردشگری، نگارخانه تخصصی این صنعت و همچنین مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری در دستور کار است تا مقدمات میزبانی شایسته در سال ۹۵ که سال خوش‌آمدگویی به استان است، فراهم شود.

  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یکی از ارکان توسعه صنعت گردشگری هستند، برای جلب همکاری آنها با خانه گردشگری چه اقداماتی انجام شده است؟

با توجه به فعالیت گروه‌های مردمی و تشکل‌های خصوصی در این خانه، برقراری ارتباط با بخش‌خصوصی به سهولت انجام می‌شود و ارتباطات منظم و موفقی نیز در این حوزه وجود داشته که به تقویت زیرساخت‌های گردشگری در سایت‌های گردشگری شهری و روستایی استان منجر شده است. همچنین یکی از رویکردهای مهم متخصصان صنعت گردشگری در خانه گردشگری، ارائه مشاوره‌های تخصصی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری هدفمند و مطلوب در این صنعت است که گام‌های مثبتی در این راه برداشته شده است.

  • نقش خانه گردشگری را در برگزاری شایسته سال ۹۵ به عنوان سال خوش‌آمدگویی به استان چگونه می‌بینید؟

خانه گردشگری به عنوان اتاق فکر متخصصان صنعت گردشگری، محل مناسبی برای جمع‌آوری نظرات تخصصی فعالان این صنعت و انعکاس آن به مسئولان استان است تا سازو کارهای اجرایی آن از سوی مسئولان انتخاب شود.

  • مهم‌ترین رسالت خانه گردشگری را در صنعت گردشگری استان چیست؟

فعالان این صنعت با تمرکز افکار و نظرات تخصصی در این خانه تخصصی، فرصت بررسی و شناسایی چالش‌های صنعت گردشگری استان از جمله پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری و مشکلات گردشگران را دارند تا زمینه بهبود استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان را فراهم کنند. فعالان حوزه گردشگری استان می‌توانند با بهره‎گیری مناسب از این فضا، دیدگاه‎های خود را بین فعالان مختلف عرصه گردشگری مطرح کنند و این دیدگاه‌ها را برای بهبود بازار گردشگری استان به کار گیرند.

بخش نظردهی بسته شده است..