رتبه بالاترین سرعت تردد با موتوسیکلت در یزد

no-thumbs

وجود فرهنگ دوچرخه‌سواری در استان، تمایل به جابه‌جایی با مرکب‌های دوچرخ ازجمله موتوسیکلت را بیش از پیش افزایش داده است اما به دلیل نبود فرهنگ استفاده از این مرکب، سرعت مجاز تردد با آن که حداکثر 15‌کیلومتر در ساعت است رعایت نمی‌شود. موتورسواران یزدی در سرعت تردد با این مرکب، گوی سبقت را از همه ربوده‌ا...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبیش از ۷۰ درصد از تصادفات شهرهای استان در اثر برخورد با موتوسیکلت است و اکثریت مجروحان، مصدومان و فوت شدگان تصادفات نیز راکبان و سرنشینان موتور هستند در حالی که این مرکب جایی در فرهنگ غنی مردم این دیار ندارد.

شاید اگر خوب چشمانمان را باز کنیم، هنوز پیرمردانی هستند که با دوچرخه‌های لاری در معابر شهر تردد می‌کنند اما تمایل به جابه‌جایی با موتور، چشم ما را روی این زیبایی‌ها بسته است.

موتور، عامل ۸۰ درصد تصادفات شهری
رئیس پلیس راهور استان گفت: موتوسیکلت، عامل اصلی ۷۰ تا ۸۰ درصد از تصادفات در شهرهای استان است و ۹۰ درصد مجروحان تصادفات نیز راکبان موتور هستند.
«منصور جمشیدی» افزود: در حالی که این مرکب برای طی کردن مسافت‌های طولانی و تردد با سرعت بالا ناایمن است، اما شهروندان یزدی با راندن موتوسیکلت با سرعت بالای ۸۵ کیلومتر در ساعت، جایگاه اول کشور را کسب کرده‌‌اند.
وی ادامه داد: این میزان ماکسیمم سرعت حرکت با موتور در کشور است که متاسفانه این مرکب دوچرخ را به مرکبی ناایمن، خطرناک و حادثه‌آفرین تبدیل کرده است.
این مسئول گفت: تمایل به جابه‌جایی با وسایل نقلیه دوچرخ موتوسیکلت را به اصلی‌ترین وسیله جابه‌جایی شهروندان استان تبدیل کرده است به طوری که بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه موتوسیکلت در استان وجود دارد.

رواج موتورسواری در شهرهای استان
جمشیدی با اشاره به رواج موتورسواری در بیشتر شهرهای استان، وضعیت شهر یزد را با توجه به ابعاد جمعیتی و شهری آن بدتر از سایر شهرهای استان اعلام کرد و افزود: این وضعیت همچنین در شهرهای میبد، اردکان، تفت و ابرکوه نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیشتر معابر شهری استان بلوار هستند، خواستار توجه مسئولان زیرساخت‌های شهری به ساخت معابری شد که منجر به کاهش سرعت جابه‌جایی شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ادامه داد: زیربناهای ترافیکی شهر باید به سمتی برود که اجازه تردد با سرعت بالا را از راکبان موتور بگیرد تا جراحات و مرگ و میر ناشی از تصادفات شهری نیز در استان کاهش یابد.
وی با بیان اینکه ۱۲ کارخانه موتورسازی در استان وجود دارد، گفت: با این شرایط به نظر می‌رسد که باید تمایل مردم به استفاده از موتوسیکلت را کاهش داده و فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه دوچرخ را در استان جا بیندازیم.

فرار از گره‌های ترافیکی با موتور
جمشیدی با اشاره به گستردگی شهر یزد، تمایل به تردد با موتوسیکلت را بیش از سایر شهرهای کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه پیچ و خم شهر زیاد شده است، تردد با موتور به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. وی همچنین فرار از گره‌های ترافیکی را یکی دیگر از دلایل تمایل به تردد با موتوسیکلت عنوان کرد و افزود: راکبان موتوسیکلت در تمام رده‌های سنی هستند اما بیشتر حرکات خطرناک از سوی راکبان جوان سر می‌زند.
مرکب موتوسیکلت این روزها آمارهای منفی زیادی از جمله افزایش تصادف، سرقت، مرگ و میر ناشی از حوادث و غیره را در استان ایجاد کرده است، در‌حالی که مرکب دوچرخ دیگری به نام دوچرخه در گذشته، وسیله نقلیه مردم بوده اما این فرهنگ رفته‌رفته کمرنگ‌تر شده است.

تلاش برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری
رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان گفت: شهر یزد به دلیل وضعیت جغرافیایی‌اش با توجه به اختلاف سطح، مسطح بودن معابر شهری و از همه مهمتر علاقه‌مندی مردم از دیرباز بهترین زیرساخت را برای توسعه دوچرخه‌سواری دارد.
«داود فتح‌آبادی» افزود: شهرت یزد به شهر دوچرخه‌ها، ضرورت ایجاد زیرساخت‌های شهری و برنامه‌ریزی برای احیای این فرهنگ را دوچندان کرده است.
وی ادامه داد: از این رو لازم است که جدیدترین امکانات شهری درجهت بها دادن به دوچرخه‌سواری برای شهروندان یزدی فراهم شود.
این مسئول اضافه کرد: هیات دوچرخه‌سواری استان در سال‌های گذشته با همکاری تنگاتنگ و حمایت پلیس راهور، نیروی انتظامی، رادیو و اداره کل ورزش و جوانان اقداماتی را برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه انجام داده است.
فتح‌آبادی گفت: این هیات با توجه به برنامه‌های گذشته، برنامه‌های جدیدی را نیز برای احیا کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری با برگزاری همایش‌های عمومی و ارائه طرح‌های همگانی در دست اقدام دارد. وی اظهار امیدواری کرد که در نتیجه اجرای این طرح‌ها، شاهد احیا کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری همگانی با حمایت مسئولان و ارگان‌های مربوطه در استان باشیم.

معرفی الگو برای ایجاد معابر ویژه دوچرخه‌سواری
دبیر هیات دوچرخه‌سواری استان بر ضرورت ایجاد معابر ویژه دوچرخه‌سواری در استان تاکید کرد و افزود: این حرکت برای تقویت نگاه ویژه به دوچرخه سواری و ترغیب شهروندان به این کار، بسیار ضروری است. «داود فتح‌آبادی» ادامه داد: این معابر باید با برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی شهرداری به ویژه در معابر هسته مرکزی شهر ایجاد شود که محل تردد روزانه شهروندان است. وی با اشاره به ارائه طرح‌هایی در این باره به شهرداری، از مسئولان و مدیران شهری خواست با بازنگری طرح‌ها، به اجرای بهترین آنها برای احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر دوچرخه‌ها اقدام کنند. این مسئول با اشاره به ایجاد معابر ویژه دوچرخه‌سواری در برخی از شهرهای کشور از جمله تهران، مشهد، قزوین و اصفهان گفت: زیرساخت‌های شهری استان بهترین شرایط را برای ایجاد این معابر ویژه دارد. وی تاکید کرد: در بسیاری از شهرهای دنیا که در فرهنگ ترافیک پیشرو هستند، معابر ویژه‌ای برای تردد دوچرخه‌سواران هست که قابلیت الگوبرداری را دارند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..