کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در میبد

no-thumbs

رئیس هیات مدیره سازمان حمل و نقل همگانی شهر میبد عقیده دارد که تعداد تاکسی‌ها و تاکسی‌های تلفنی این شهر برای تامین نیاز شهروندان کافی است اما لازم است که خطوط جدید مینی‌بوسرانی و اتوبوسرانی در شهر ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحمل و نقل عمومی یکی از نیازهای شهری برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی ناشی از تردد بیش از حد خودروهای شخصی است و شهروندان میبدی نیز بر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در شهرک‌های جدید این شهر تاکید می‌کنند.

کمبود مینی‌بوس و اتوبوس
یکی از شهروندان میبدی با اشاره به ضرورت فراهم کردن وسایل حمل ونقل عمومی ارزان قیمت برای جابه‌جایی شهروندان، گفت: نسبت مینی‌بوس و اتوبوس‌های شرکت واحد نسبت به تعداد تاکسی‌ها و تاکسی‌های تلفنی بسیار کمتر است.
«احمد امامی» با بیان اینکه مسیرهای اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی همه نقاط شهر میبد به ویژه شهرک‌های جدید از جمله شهرک مسکن مهر را پوشش نمی‌دهد، خواستار راه‌اندازی خطوط جدید در این مسیرها شد.
وی کمبود مینی‌بوس و اتوبوس در شهر میبد را موجب طولانی‌شدن زمان انتظار در ایستگاه‌ها دانست و افزود: اتوبوسی که مسیر رکن‌آباد را پوشش می‌‌دهد، یک ساعت و نیم طول می‌کشد که مسیر رفته را بازگردد و مجددا مسافرگیری کند.
این شهروند ادامه داد: زمانی که مسافری قصد دارد از اتوبوس رکن‌آباد استفاده کند تقریبا یک ساعت و نیم باید معطل عبور این اتوبوس از داخل شهر میبد و بازگشت دوباره آن به رکن‌آباد شود.
امامی این وضعیت را ناشی از کمبود مینی‌بوس و اتوبوس در این شهر عنوان کرد و افزود: باید قبول کرد که جابه‌جایی هر روزه با تاکسی و تاکسی تلفنی، هزینه سنگینی را به شهروندان تحمیل می‌کند و تقویت ناوگان عمومی از جمله مینی‌بوس در شهر میبد بسیاری ضروری است.

لزوم افزایش پایانه‌های شهری
یکی دیگر از شهروندان میبدی بر ضرورت ایجاد پایانه‌های درون شهری برای تمرکز وسایل حمل و نقل عمومی تاکید کرد.
«سامان حسینی» افزود: با ایجاد پایانه‌ها در مسیر خطوط پرتردد، مسیرها ساماندهی و مدیریت ناوگان موجود نیز به نحو بهتری انجام خواهد شد.
یکی دیگر از شهروندان میبدی نیز به کیفیت پایین ناوگان حمل و نقل اشاره کرد و افزود: برخی از اتوبوس‌هایی که شهروندان میبدی را جابه‌جا می‌کند به شدت فرسوده است.
«زهرا یوسفی» افزود: به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت شهر میبد و استقبال آنها از ناوگان اتوبوس، تجهیز ناوگان به مینی‌بوس‌های ون، صرفه اقتصادی بیشتری دارد و آلودگی کمتری به دنبال خواهد داشت. وی اضافه کرد: استفاده از این نوع ناوگان در مسیر برون شهری میبد- یزد، نتیجه خوبی در‌بر‌داشته است و می‌تواند در داخل شهر هم اجرا شود. این شهروند اما از کمبود ناوگان برون شهری میبد- یزد، گلایه کرد و افزود: در برخی روزهای هفته، ناوگان موجود، پاسخگوی مسافران نیست. این وضعیت به ویژه در روزهای سال تحصیلی بسیار تشدید می‌شود و لازم است که مسئولان نسبت به تقویت ناوگان به ویژه برای شروع سال تحصیلی اقدام کنند.

تعداد ناوگان حمل و نقل میبد
رئیس هیات مدیره سازمان حمل و نقل همگانی میبد با اشاره به استفاده از ۳ نوع حمل و نقل عمومی در میبد، گفت: ۱۱۴ دستگاه تاکسی گردشی و خطی، ۲۵۰ دستگاه تاکسی تلفنی، ۱۶۰ دستگاه مینی‌بوس خصوصی، ۱۴ دستگاه مینی‌بوس و ۳ دستگاه اتوبوس شهرداری برای جابه‌جایی شهروندان میبدی در شهر فعالیت می‌کنند.
«سیدعلی‌اکبر اسعدی فیروز‌آبادی» افزود: تعداد ناوگان تاکسی و تاکسی تلفنی شهر برای تامین نیاز شهروندان کافی است؛ از این رو بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان و سازمان حمل و نقل شهرداری، مجوز جدیدی صادر نخواهد شد اما تلاش‌هایی برای تجهیز ناوگان موجود به بی‌سیم در دست اقدام است.
وی ادامه داد: ناوگان مینی‌بوس و اتوبوس‌های شهری با توجه به گسترش شهر، باید تقویت شود اما به دلیل کمبود اتوبوس این افزایش امکان‌پذیر نیست و در صورت تجهیز، شهرک‌های جدید به ویژه مسکن مهر را نیز پوشش خواهیم داد.
این مسئول گفت: آخرین باری که دستگاه مینی‌بوس به شهرداری میبد واگذار شده است مربوط به سال۹۱ بوده است و دیگر سهمیه‌ای به هیچ کدام از شهرهای استان از جمله میبد اختصاص نیافته است. اسعدی اضافه کرد: متوسط عمر اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری میبد ۸‌سال است اما ۲ دستگاه اتوبوس فرسوده با عمر ۲۲‌سال هم در ناوگان وجود دارد که متوسط عمر ناوگان را به شدت کاهش می‌دهد. وی متوسط عمر ناوگان مینی‌بوسرانی شهر را ۶ سال عنوان کرد و افزود: متوسط عمر ناوگان مینی‌بوس‌های شرکت‌های خصوصی شهر نیز بیش از ۲۰ سال است.

جابه‌جایی روزانه ۱۲۰۰ شهروند
رئیس هیات مدیره سازمان حمل و نقل همگانی میبد از جابه‌جایی روزانه ۱۲۰۰مسافر درون‌شهری با تمام وسایل ناوگان عمومی شهر خبر داد و افزود: کمبود مینی‌بوس منجر به افزایش زمان انتظار شده است. وی ادامه داد: میبد دارای یک پایانه درون شهری است که به عنوان پایانه مرکزی درون شهری در بلوار بسیج راه‌اندازی شده است اما بر اساس طرح جامع ترافیک باید ۲ پایانه دیگر هم در شهر ایجاد شود. این مسئول عقیده دارد که افزایش تعداد پایانه‌ها در شرایطی که مینی‌بوس و اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران کم است، تاثیری در تقویت ناوگان ندارد و راه‌اندازی پایانه به تنهایی مشکلی را حل نخواهد کرد.

کافی بودن تعداد مینی‌بوس‌های میبد- یزد
اسعدی همچنین از جابه‌جایی روزانه ۱۲۰۰ مسافر برون شهری در مسیر یزد-میبد خبر داد و افزود: از سال ۸۹ نسبت به نوسازی ناوگان برون‌شهری اقدام شده که در نتیجه ۱۷ دستگاه از ۲۰‌دستگاه مینی‌بوس این مسیر نوسازی شده است.
وی ادامه داد: تعداد ناوگان برای تعداد مسافران این مسیر، مناسب است و افزایش ناوگان مقرون به صرفه نخواهد بود.
رئیس هیات مدیره سازمان حمل و نقل همگانی میبد با تایید کمبود ناوگان برای جابه‌جایی مسافران در ماه‌های سال تحصیلی گفت: با شروع سال تحصیلی تقاضای مسافران از ساعت۶/۵تا ۸/۵ صبح زیاد می‌شود و همواره از مینی‌بوس‌های کمکی برای تامین این نیاز استفاده می‌شود.

افزایش وسایل نقلیه شخصی در میبد
رئیس هیات مدیره سازمان حمل و نقل همگانی میبد با اشاره به افزایش وسیله نقلیه شخصی در میبد از بدون استفاده ماندن نیمی از ظرفیت ناوگان مینی‌بوس و اتوبوس این شهر خبر داد. «سیدعلی‌اکبر اسعدی فیروز‌آبادی» گفت: معمولا هر خانواده میبدی دارای یک تا ۲ دستگاه خودرو و موتوسیکلت است و ظرفیت مینی‌بوس‌های موجود شهر نیز تکمیل نمی‌شود. وی همچنین با اشاره به تعداد بالای موتوسیکلت در این شهر گفت: معمولا دانش‌آموزان مدارس نیز با موتور در شهر تردد می‌کنند که بخشی از دلایل این موضوع، کیفیت نامطلوب ناوگان حمل ونقل عمومی است، اما تعداد بالای موتوسیکلت نیز استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را کاهش داده است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..