گفتگو با یک بانو هتلدار یزدی:

یزد دارای قابلیت‌های پنهان فراوانی برای جلب گردشگران خارجی است

زنان به دلیل نقش محوری که در نهاد خانواده دارند، مدیران توانمندی هستند و زنان یزدی نیز همواره این توانایی را در عرصه‌های مختلف اجتماعی اثبات کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزرونق صنعت گردشگری در استان پای زنان را نیز به عرصه فعالیت‌های اجتماعی باز کرده است؛ «عاطفه تسلیم» اولین بانوی هتل‌دار یزدی از سال ۸۳ با تغییر کاربری منزلی قدیمی در بافت تاریخی‌، آن را به اقامتگاهی خاطره‌انگیز برای گردشگران تبدیل کرده است. او فارغ‌التحصیل رشته مدیریت جهانگردی است و موفق به دریافت مقام جهانی کیفیت و مشتری‌مداری در سال ۲۰۱۴ شده است، نکته جالب اینکه این بانو، مادر ۴ فرزند است و علاوه‌بر مدیریت خانه و خانواده، در حرفه خود نیز موفق عمل کرده است.
در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با اولین بانوی هتلدار استان می‌خوانید.

  • فعالیت در عرصه گردشگری با مدیریت خانواده‌ای با ۴ فرزند کار دشواری است، چطور این دو نقش را کنار یکدیگر ایفا می‌کنید؟

این موضوع که بانوان بتوانند فعالیت اجتماعی مناسبی داشته باشند نیازمند یک نگرش محترمانه و فرهنگسازی مقتدرانه است. یکی از دغدغه‌های فکری من و امثال من که با وجود تلاش و موانع بسیار با اتکا به خداوند در عرصه‌های اجتماعی وارد شده‌اند و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند، تلاش برای هموار کردن راه دیگر بانوان است. اگر شخصیت مادران ایران زمین در تمام عرصه‌ها حفظ شود، فرزندان آینده این سرزمین نیز در فضایی سالم‌تر، با اعتماد به نفس بیشتر و مشکلات کمتر، زندگی و رشد خواهند کرد. وقتی بانوان بدانند که توانایی موفقیت در عرصه‌های مختلف را دارند، قطعا دستیابی به موفقیت نیز آسان‌تر خواهد بود. با همین رویکرد در کنار تشکیل خانواده و قبول مسئولیت مادرانه با همکاری پدرم نسبت به راه‌اندازی هتلی سنتی در بافت تاریخی اقدام کردم و امیدوارم بتوانم با تلاش‌هایم در معرفی یزد به عنوان اولین قطب گردشگری ایران گام موثری بردارم.

  • با توجه به اینکه این حرفه دشواری‌های خاصی دارد، آیا تجربه شما در هتلداری می‌تواند نشان دهنده توانایی بانوان در مدیریت هتل و ورود به صنعت گردشگری باشد؟

ایجاد مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری به بانوان این فرصت را می‌دهد که در کنار رسیدگی به امور خانواده، در اجتماع نیز مشارکت کنند. این مشارکت در نهایت به نشاط اجتماعی و توسعه اقتصادی خانواده نیز کمک می‌کند. نقش بانوان به ویژه در صنعت هتلداری حائز اهمیت است، چرا که مهم‌ترین اصول هتلداری، توجه به بهداشت محیط آشپزخانه و خانه، دقت در پذیرایی و دیگر نقش‌هایی است که زنان در آن تبحر دارند.

  • ظرفیت‌های استان را برای جذب گردشگران چگونه می‌بینید؟

باید بگویم استان دارای قابلیت‌های پنهان فراوانی برای جلب گردشگران خارجی است که از جمله این قابلیت‌ها هتل‌های سنتی است. نمونه این هتل‌های خشتی در کشورهای اروپایی وجود ندارد و این جاذبه‌ها می‌تواند باعث استقبال سفر به استان در بین گردشگران خارجی شود. همچنین آمیختگی مهمان‌نوازی ایرانیان در فضایی به دور از تجملات، اقامتی مملو از محبت را در ذهن گردشگران حک می‌کند.

  • آیا به داشتن تخصص در کنار علاقه و انگیزه برای ورود به عرصه‌های اجتماعی اعتقاد دارید؟

بله، در طول این ۱۲ سال که در حوزه هتلداری مشغول فعالیت هستم، از هیچ تلاشی برای کسب دانش و تخصص در کارم فروگذار نکردم. در تمام دوره‌های آموزشی مرتبط با صنعت هتلداری شرکت کردم تا با تخصص و پشتکار به موفقیت دست یابم. همه تلاش‌ها در نهایت به این انجامید که هتل سنتی تحت مدیریت من در سال ۲۰۱۴ به دلیل رفتار صمیمانه با گردشگر و خدمات مطلوب و استاندارد، مقام جهانی کیفیت و مشتری‌مداری را دریافت کند و همچنین، برنده سایت جهانی trip advisor شود.

  • با توجه به توانایی‌هایی که از بانوان یزدی سراغ داریم، حضور آنها در صنعت گردشگری کمرنگ است، نظر شما در این باره چیست؟

بانوان یزدی تاکنون بی‌دریغ نقش خود را در تربیت درست فرزندان، مردم‌داری، صداقت و افتخار آفرینی ایفا کرده‌اند اما اکنون وقت آن رسیده تا توانایی‌های بالقوه خود را در عرصه‌های اجتماعی نیز بیازمایند. اگر مردان استان نگهبان اعتماد به نفس بانوان باشند، مسلما شهر و همچنین کشور موفق‌تری خواهیم داشت و امیدواریم در سال ۹۵ که به سال «خوش‌آمدگویی به استان» نامگذاری شده است، شاهد رونق این جایگاه و درخشش بانوان در عرصه گردشگری باشیم.

  • مدیریت خوب چه نقشی در موفقیت بانوان دارد؟

توانمندی بانوان در نحوه برخوردهای اجتماعی، فرصت موفقیت در همه مشاغل از جمله صنعت گردشگری را به آنها داده است. رفتار مناسب با گردشگران و تداعی خاطرات خوب، بهترین نوع تبلیغات و در نتیجه موفقیت در عرصه مدیریت است. گاهی یک هتل هم می‌تواند جاذبه‌ای برای سفر محسوب شود، به طوری که بارها شده است که گردشگران فقط برای اقامت در یک هتل سنتی، بار سفر به استان بسته‌اند و این نشانه مدیریت صحیح و موفقیت مدیر هتل در پذیرایی از گردشگران است.

بخش نظردهی بسته شده است..