راهکارهای کاهش تاثیرات بی‌آبی:

وجود پایگاه مردمی برای اصلاح الگوی مصرف آب در یزد/ساختارهای مدیریتی، دلیل اصلی معضل بی‌آبی

: ترسیم تصویری واحد از معضل آب در استان می‌تواند دیدگاه‌ها را در بخش اجرا به هم نزدیک‌تر کند و مسیر صحیح حل این مشکل را نشان دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزآثار و ابعاد بحران فراگیر آب در استان این روزها بسیار ملموس است، به طوری که می‌توان گفت بی‌آبی بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر استان است، اما به نظر نمی‌رسد که هنوز هیچ نقشه راهی برای مقابله با این بحران ترسیم شده باشد؛ به‌طوری که جز برخی تبلیغات محیطی، تیزرهای تلویزیونی و بروشورهای اطلاع‌رسانی که موید بحران جدی آب در استان است، نشانه‌ای جدی از عملیاتی شدن راهکارهای اساسی برای مقابله با این بحران به چشم نمی‌خورد.

ضرورت تشخیص مسیر صحیح درمان
مدیر مرکز توسعه فناوری آب استان وابسته به پارک علم و فناوری یزد با اشاره به نبود تصویری دقیق، روشن و مستند از ابعاد معضل آب در استان گفت: ترسیم تصویری واحد از معضل آب در استان می‌تواند دیدگاه‌ها را در بخش اجرا به هم نزدیک‌تر کند و مسیر صحیح حل این مشکل را نشان دهد.
«علی‌اکبر قیومی» افزود: اکنون استان در کوران این بحران قرار دارد به طوری که مشکلاتی مانند تأمین آب شرب شهرها، شوری منابع آب کشاورزی، خشک شدن تالاب‌ها و هجوم ریزگردها استان را فراگرفته و در این مرحله لازم است برای تشخیص دقیق مشکل و ریشه‌یابی کارشناسانه این ماجرا بکوشیم. وی ادامه داد: این موضوع نخستین نیاز و بزرگ‌ترین اولویت استان است که به نظر می‌رسد متاسفانه گاهی در غوغای فعالیت‌های تبلیغاتی و تزریق مسکن‌های موضعی که فاقد آثار مثبت بلندمدت هستند، فراموش می‌شود.

نبود الگوی مصرف و مدیریت یکپارچه
قیومی با اشاره به پررنگ بودن مدیریت مصرف آب در استان در فضای تبلیغاتی، افزود: همه جا عنوان می‌شود که معضل اساسی آب در استان به سبب نحوه مصرف است چرا که مردم در بخش خانگی، کشاورزی و صنعت، آب را به درستی مصرف نمی‌کنند، اما باید گفت اگر چه به دلایل جامعه‌شناختی و فرهنگی، مردم در مصرف آب و بسیاری از اقلام مصرفی، مصرف‌زده هستند، تفکر کاهش این بحران تنها با اصلاح میزان مصرف آب از سوی مردم، نوعی ساده‌انگاری است. این مسئول افزود: ریشه معضل حاد کنونی آب را می‌توان نبود بهره‌وری در نظام تولید، توزیع و مصرف آب دانست، چرا که در استحصال منابع، انتقال، آبیاری، الگوی کشت، مصرف خانگی، مصرف صنعتی، آمایش صنایع و استفاده از پساب‌ها به صورت بهینه عمل نمی‌کنیم.

ساختارهای مدیریتی، دلیل اصلی معضل بی‌آبی
مدیر مرکز توسعه فناوری آب استان گفت: معضل اصلی در بخش مصرف نیست بلکه در حوزه مدیریت یا حاکمیت است.
وی افزود: اصلاح قوانین، اصلاح ساختارهای مدیریتی، اصلاح قیمت‌ها و تعرفه‌ها، اصلاح سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌ها برای بهبود این وضعیت پیشنهاد می‌شود که البته به طور طبیعی اجرای برخی از اصلاحات زمان‌بر است. قیومی با تاکید بر اینکه انجام اقدامات فوری برای اجرای برخی از این سیاست‌ها برای حل معضل کم‌آبی ضروری است، افزود: در بحث اصلاحات حاکمیتی نباید از نقش قوانین غافل بود چرا که بخشی از قوانین مرتبط با آب و منابع طبیعی کارکرد خود را از دست داده و مشکل ساز شده است.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات عدیده کشور به طور قطع قوانین مرتبط با آب و محیط زیست نیازمند بازنگری عمومی و اساسی است اما نمی‌دانیم تا چه اندازه در این بخش تلاش می‌شود.

راهکارهای کاهش تاثیرات بی‌آبی
قیومی گفت: لازم است که تصویری کوتاه و گویا از معضل آب و راهکارهای مقابله با این معضل با اولویت‌بندی و برحسب زیربخش‌های لازم در این حوزه ارائه شود تا با در دست داشتن این سند، آشفتگی‌ و روزمرگی‌ در تصمیم‌‌سازی‌ها پایان یابد.
وی افزود: برای نتیجه‌گیری از سیاست‌های مدیریتی در حوزه آب باید بتوانیم تمام ذی‌نفعان را در نهادهای حاکمیتی و فراتر از آن از میان نخبگان، نهادهای مدنی و مردم با تصمیمات حاکمیتی همراه و هماهنگ کنیم.
این مسئول اضافه کرد: به طور قطع در این مسیر با مشکلات اساسی مواجهیم و اشاره به این نکته کوتاه را لازم می‌دانم که همراه‌سازی همگانی نیز محتاج در دست داشتن تصویر و طرحی جامع از مسأله و راهکارهای آن است.

وجود پایگاه مردمی برای اصلاح الگوی مصرف آب
مدیر مرکز توسعه فناوری آب استان با تاکید بر اینکه نباید از سیاست‌های تشویقی برای اصلاح الگوی مصرف آب غافل شد، افزود: بهره‌گیری از روحانیان، هیات امنای مساجد، تکایا و ریش سفیدان محل برای تبلیغ درباره بهره‌وری در مصرف آب شرب نیز باید در برنامه‌های مقابله با بحران آب گنجانده شود. «علی‌اکبر قیومی» افزود: تشکل‌های مردم نهاد که از متن مردم هستند، می‌توانند به عنوان یک پایگاه مردمی توانمند در فرهنگ‌سازی تاثیر داشته باشند و مصرف بی‌رویه را کاهش دهند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..