رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد:

تضاد نمای کامپوزیت با معماری تاریخی یزد/ یکپارچگی سیمای شهر در حال نابودی است

منظر و سیمای کهن شهر یزد که به عنوان دومین شهر تاریخی و اولین شهر خشت خام جهان شناخته می‌شود در سال‌های اخیر با ساخت و سازهایی غیر متعارف دستخوش‌ یک‌سری تغییرات به وی‍ژه در رابطه با نماسازی ساختمان‌ها شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمعماری یزد که سال‌ها با خشت و آجر عجین شده بود، در سال‌های اخیر علاوه بر تغییر در سبک ساخت و ساز داخل بناها، متاثر از نماهایی ناموزن و نامرتبط با این شهر تاریخی شده است.

نکته قابل تامل در این حوزه تخلفات مکرر دستگاه‌های دولتی در امر ساخت و ساز به وی‍ژه در بحث نماسازی است که به موضوعی کاملاً مشهود در شهر یزد تبدیل شده و هر روز نیز شاهد گسترش این اپیدمی نه تنها از سوی بخش غیردولتی بلکه در ساخت ‌و سازهای دولتی هستیم.

یکی از این نماهای غیرمتعارف با کهن شهر یزد، نماهای کامپوزیتی است که مورد استقبال طراحان ساختمان‌های اداری و تجاری یزد واقع شده و این در حالی است که شورای عالی شهرسازی و معماری در مصوبه مربوط به ضوابط لازم برای بازیابی هویت شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی اعلام کرده که استفاده از نماهای کاذب و پوسته‌های جدا از معماری بناها که همان کامپوزیت‌ها هستند، در شهرهای تاریخی ممنوع است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد هم نمای کامپوزیت را با معماری این دیار فاقد هرگونه ‌سنخیتی می‌داند و آن را نمایی ناسازگار با معماری سنتی و نیز شرایط آب و هوایی یزد برمی‎‎شمارد.

"علی‌رضا فرشید" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، با تاکید بر این که استفاده از سطوح صیقلی تنها در ۳۰ درصد از کل نمای ساختمان مجاز است، تصریح می‌کند: معمولاً نمای هر ساختمان مطابق با اقلیم و شرایط جوی هر منطقه تعریف می‌شود به نحوی که ممکن است برخی از نماها با یک استان سازگاری داشته باشد ولی همان نما سازگار با استان دیگری نباشد.

وی در همین رابطه اضافه می‌کند: میراث کهن باقی‌مانده در استان یزد به ویژه در بافت تاریخی از نمایی متشکل از کاهگل و چینه و امثال آن است چرا که این نوع از نما علاوه بر برخورداری از دمای آسایش خیلی خوب، عایق حرارتی بسیار مناسبی نیز محسوب می‌شود و شکل ظاهری این نما نیز بسیار زیبا و برای افراد عبوری جلوه و گیرایی خاصی را ایجاد می‌کند.

فرشید به نمادها و عناصر معماری بافت تاریخی یزد نیز اشاره کرده و می گوید: حتی امروزه در برخی از ساخت و سازهای جدید شاهد استفاده از این نمادهای معماری کهن از جمله بادگیر که خود نمادی از ساختمان است، هستیم.

وی با ابراز خرسندی از ایجاد تکنولوژی جدید کاهگل‌های قابل شست‌وشو و ضد رطوبت، ابراز امیدواری می‌کند که با استفاده از این نوع کاهگل در بافت تاریخی شهر مشکل تخریب پوشش‌های کاهگلی ساختمان‌ها که معولاً در باد و باران شست‌وشو می‌شوند نیز مرتفع شود و به نوعی شاهد همگرایی بین تکنولوژی و بافت قدیم باشیم.

این مسئول با تاکید بر تعریف الگویی به عنوان الگوی نمایی در استان، خاطرنشان می‌کند: البته نظام مهندسی ساختمان استان گام‌هایی را نیز در این حوزه برداشته و با همکاری گروه عمران و گروه معماری و شهرسازی، یک‌سری فاکتورها را به عنوان الگوی معماری اسلامی ایرانی در استان یزد تعریف کرده است.

وی با بیان این که اجرای این الگوی معماری برعهده مالکان و اجراکنندگان است، می‌گوید: از طرفی مراجع صدور پروانه، مراجع شهری و کسانی که باید در مسائل شهری دقت نظر داشته‌ باشند هم نباید اجازه دهند تا هر نمایی مغایر با سبک معماری یزد در شهر اجرا شود.

رییس نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به اجرای متعدد نماهای کامپوزیتی در شهر به ویژه در طرح‌های عمرانی دولتی مانند مخابرات، بیمارستان شهید رهنمون، ساختمان جدید ثبت اسناد و غیره، یکی از مهمترین موضوعات در مورد این نما را عایق نبودن آن با توجه به گرمای شدید و سرمای سوزان استان یزد ذکر می‌کند.

وی با بیان این که نمای کامپوزیتی هیچ سنخیتی با مجموعه معماری استان کویری یزد ندارد، اظهار می‌کند: نمای کامپوزیتی به اعتقاد بسیاری از همکاران یک نمای منسوخی است که نباید در استان اجرا شود و باید از طریق دستگاه‌های متولی امر جلوی اجرای این نماها گرفته شود و به جای آن، مردم به اجرای نماهای سنتی و بومی ترغیب شوند.

فرشید می‌گوید: متاسفانه اجرای نماهای ناموزن و نامتعارف با معماری شهر، منظر و سیمای شهر را روز به روز دچار آسیب بیشتر می‌کند و در حال حاضر نمی‌توان آن یک‌دستگی و یک‌پارچگی گذشته را در شهر مشاهده کرد.

وی تاکید می‌کند: اعتقاد ما بر این نیست که همه باید در یک سطح ساختمان بسازند یا همگی از یک نوع مصالح ساختمانی استفاده کنند ولی متأسفانه سنخیت و یک‌پارچگی و نظمی در نما ساختمان‌های استان دیده نمی‌شود.

وی ابراز امیدواری می‌کند که الگوهایی در این باره با تعامل مسئولان شهرداری، شورای شهر و نظام مهندسی برای شهر تعریف و از طریق رسانه‌های عمومی و جراید اهمیت اجرای آن به مردم اطلاعرسانی و آموزش داده شود چرا که قطعاً بسیاری از مردم با فنون حوزه ساخت و ساز آشنایی ندارند.

رییس نظام مهندسی استان در مورد تخلفات طرح‌های عمرانی دولتی یادآور می‌شود: ساختمان‌های دولتی طبق قانون می‌توانند پروانه نداشته باشند و از این قضیه مستثنی هستند چرا که دستگاه‌های نظارتی آنها مستقل از سازمان نظام مهندسی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: البته مقرر است که در آینده نزدیک مقوله نظارت بر ساختمان‌سازی‌های دولتی نیز از سوی وزارت متبوع برعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان گذاشته شود.

وی در همین رابطه همچنین اذعان می‌کند: همکاران حوزه معماری نظام مهندسی استان شدیداً با اجرای این نوع نماها، مخالف بودند و نامه‌نگاری‌هایی نیز برای جلوگیری از اجرا و تغییر این نماها داشته‌اند.

فرشید معتقد است که باید علت اپیدمی شدن این نوع نما در شهر علی رغم تمامی مشکلات آنها، از سوی دستگاه‌های مربوطه کارشناسی و بررسی شود؛ ضمن این که در حوزه مسائل مربوط به شهر به ویژه موضوع شهرسازی تقابل و تفاهم فکری بین همه اعضا و همه دستگاه‌های مجری ساخت وساز نیز ضرورتی دوچندان دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..