تازه‌ترین اظهارات وزیر ارشاد

no-thumbs

در نشست خبری جشنواره فرهنگی امام رضا که امروز برگزار شد‌، علی جنتی علاوه بر توضیحاتی درباره برگزاری این جشنواره به پرسش‌های دیگری درباره دیگر امور مربوط به وزارت ارشاد پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز

او در این نشست درباره تفکیک جشنواره‌های مختلف سینمایی گفت: این تفکیک به تشخیص سازمان سینمایی انجام شده است. در مورد جشنواره فیلم فجر این نظریه‌ وجود دارد که سال‌های گذشته بخش بین الملل این جشنواره تحت الشعاع فیلم‌های داخلی قرار می‌گرفت و به همین دلیل از دوره پیش جدا شد. هرچند نظرات متفاوتی در میان سینماگران درباره این جداسازی وجود دارد ‌، اما بعد از یکی دو دوره میزان موفقیت این تصمیم گیری معلوم می‌شود.

جنتی درباره تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان و برگزاری هر یک از این جشنواره‌ها در دو استان همدان و اصفهان تصریح کرد: حوزه سینمای کودک اتاق فکری دارد و آنها تقریبا برای این تفکیک به اجماع رسیدند من هم ابتدا مخالف بودم و از آنان خواستم تا نظراتشان را اعلام کنند. آنها معتقدند برگزاری این جشنواره برای سه رده سنی ، جاذبه‌ای ندارد چرا که هر یک از این رده‌های سنی فقط علاقه‌مندند مسائل مربوط به خود را در جشنواره دنبال کنند.

وی با اشاره به خاستگاه جشنواره فیلم کودک و نوجوان یادآور شد:هر دو استان همدان و اصفهان در سال‌های متفاوت میزبان این جشنواره بوده‌اند و پیشنهاد من هم بود که این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شود چون تعداد آثار در هر یک از بخش‌ها اندک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تفاهمنامه این وزارتخانه با نیروی انتظامی برای برگزاری کنسرت توضیح داد:تفاهم‌نامه‌ای که تدوین شده بود، اشکالات فراوان داشت. آنچه مربوط به صدور مجوز است درانحصار وزارت ارشاد است و شریکی در این زمینه نداریم و آنچه مربوط به نیروی انتظامی است درخصوص اماکن است.

جنتی در عین حال خاطر نشان کرد: البته همه لغو‌ها به عهده نیروی انتظامی نبوده است بعضی از جاها ائمه جمعه مخالفت کرده‌اند و در پی آن عناصر مذهبی جلوی برگزاری کنسرت را گرفته‌اند. در بعضی از جاها قوه قضاییه جلوگیری کرده است، به هر حال سه ماهه اول سال جاری ۹ مورد لغو کنسرت در کل کشور داشتیم و ما هم براساس اصول شرعی و حساسیت‌های عرفی مجوزها را صادرمی‌کنیم.

وی درباره لغو پیاپی کنسرت‌ها در شهر مشهد گفت: به هر حال مشهد، شهر مقدسی است و بعضی از آقایان با کنسرت مخالفند. ما هم خیلی موافق این وضعیت نیستیم و این مساله را باید به نوعی حل و فصل کنیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فعالیت‌های یغما گلرویی ترانه‌ سرایی که کتابش مجوز انتشار گرفته و قرار است نمایشگاه عکس هم برگزار کند‌، توضیح داد: سابقه ایشان را نمی‌دانم و فعالیت‌هایش بیشتر به حوزه معاونت فرهنگی مربوط می‌شود.

جنتی در بخش دیگری از این نشست درباره زندانی شدن خبرنگاران و لایحه‌ای که در این زمینه نوشته شده است‌، توضیح داد: این لایحه تنظیم شده اما لازم است خود اصحاب رسانه را آن را بخوانند ایرادات احتمالی را برطرف کنند. ما این قانون را به عنوان بخش دولتی اصلاح کرده‌ایم اما خود خبرنگاران هم باید اصلاحیه‌های لازم را اعمال کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد:توقیف یک نشریه آخرین راه‌حل است. براساس پیشنهاد ما هیچ نشریه‌ای پیش از اعمال مجازات‌های قبلی مانند مجازات‌های مادی و غیره نباید توقیف شود و امیدواریم قانون جامعی برای حفظ حقوق مطبوعات و اهالی رسانه تنظیم شود.

در این نشست که در وزارت ارشاد برگزار شد‌، علی جنتی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: یکی از افتخارات ما وجود مرقد حضرت امام رضا(ع) در مشهد است که مایه ثبات، امنیت‌ و برکت برای کشور بوده و هست.

وی ادامه داد:امسال سیزدهمین دوره این جشنواره همزمان با دهه کرامت از ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور در ۳۱ استان کشور و ۷۷ کشور جهان برگزار می‌شود.

جنتی افزود: در طول برگزاری ۱۲دوره قبلی این جشنواره تجربیات بسیار خوبی به دست آمده که یکی از آنها تاسیس بنیاد فرهنگی هنری امام رضا است که متولی این جشنواره است.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در دیگر کشورها اضافه کرد: امسال در ۷۱۸ نقطه جهان آثار مختلفی درباره امام رضا (ع) تهیه شده است و رسانه‌ها نیز جریان سازی بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند.

وزیر فرهنگ با تاکید بر لزوم مردمی بودن این جشنواره خاطر نشان کرد: تلاش شده این جشنواره از حالت دولتی بیرون بیاید و به صورت یک جشنواره مردمی برگزار شود. خوشبختانه همکاری خوبی از سوی دیگر دستگاه‌ها مانند کانون پرورش فکری ، وزارت علوم‌، دانشگاه آزاد اسلامی و… جذب شده است و در حال حاضر در حوزه کودک بیش از ۶۰ هزار اثر، در حوزه سینما ۶۵۰ اثر مستند ، انیمیشن و کوتاه تولید شده است. همچنان که از شبکه‌های مجازی هم به خوبی استفاده می‌کنیم، هرچند در این زمینه محدودیت‌هایی در کشور داریم.

او از انتشار کتاب‌های بسیار خوب برای معرفی و تالیف فرهنگ رضوی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این جشنواره نام برد.

وزیر فرهنگ درباره راهپیمایی به مرقد امام رضا (ع) همزمان با برگزاری این جشنواره گفت: این راهپیمایی‌ها بیشتر به کربلا مربوط می‌شود، با این حال سال گذشته در چند مسیر امکاناتی را برای پیاده روی زائران فراهم کردیم.اما باید ببینیم آیا لازم است در این زمینه ما فعالیت کنیم یا اینکه بگذاریم این پیاده روی‌ها در انحصار کربلا باقی بماند.

جنتی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره برگزاری بزرگداشت برای حضرت معصومه و شاهچراغ نیز گفت: کمیته ویژ‌ه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شده که اصولا به بحث زیارت می‌پردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توسعه این وزارتخانه توضیح داد: امسال نمی‌توانیم نیروی انسانی وزارتخانه را توسعه بدهیم.چرا که از ابتدا با یک دولت متورم ، لخت و بی‌حال روبرو بودیم به همین دلیل جلوی هرگونه استحکام را گرفتیم.اما در مجموعه مدیران کوشیده‌ایم براساس شایسته‌سالاری عمل کنیم.

او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره جشنواره تئاتر رضوی گفت: این جشنواره به دلیل هزینه‌هایی که داشت دو دوره متوقف شد اما در حال حاضر احیا شده وامسال دوره جدیدش در خراسان شمالی در حال برگزاری است.

جنتی درباره صدور بیانیه در جشنواره امام رضا درباره شیعه کشی‌ در لبنان گفت: اگر دوره‌های گذشته نسبت به شرایط منطقه کم توجه‌ بوده‌ایم، این موضوع نوعی نقصان است و امسال بیانیه‌ای را با توجه به مسائل جهان اسلام منتشر خواهیم کرد.

سید جواد جعفری دبیر جشنواره امام رضا نیز در پاسخ به پرسشی درباره دانشنامه امام رضا(ع) توضیح داد:جلد اول این دانشنامه تدوین شد و اصلاحات هم در آن اعمال شد اما مجری طرح و ناظر به جمع بندی نرسیدند. به همین دلیل قرار شد فعلا متوقف بماند. تا از طریق مجاری حرفه‌ای‌تر پیگیری شود و در حال حاضر این مسئولیت به آیت الله اراکی سپرده شده و از طریق جامعه المصطفی انجام می‌شود.

او درباره حضور غیر مسلمان‌ها در این جشنواره گفت: این جشنواره فراملیتی و فرامذهبی‌ است و محدود به شیعیان و مسلمانان نمی‌شود، همچنان که در طول این سال‌ها شرکت کنندگان غیر مسلمان هم داشته‌ایم.

دبیر جشنواره امام رضا درباره فعالیت‌های این جشنواره در زمینه سینما، توضیح داد: سه استان یزد‌، گلستان‌و لرستان در این زمینه فعال هستند. در استان یزد جشنواره فیلم کوتاه و مستند برگزار می‌شود و جشنواره پویا نمایی هم در استان گلستان برپا است که از برکات آن ایجاد هنرستان انیمیشن در این استان است.

وی ادامه داد:علاوه بر این جشنواره نماهنگ رضوی هم با همکاری صدا و سیمای لرستان در این استان برگزار می‌شود. از سوی دیگر تاسیس جشنواره فیلم‌های بلند سینمایی با عنوان جشنواره رضوی در دستور کار سازمان سینمایی است و تاکنون یک جلسه را با مسئولان خراسان رضوی برگزار کرده‌اند و در دوره آینده با مشارکت این دونهاد جشنواره فیلم بلند هم برگزار می‌شود.

جعفری از انتشار کتاب سال رضوی، برگزاری جشنواره شعر رضوی‌ به دو زبان عربی و ترکی آذری در کشورهای همسایه‌، تقدیر از هشت بانوی برگزیده مروج فرهنگ رضوی و… به عنوان دیگر برنامه‌های این جشنواره یاد کرد و گفت: امسال مهمانان خارجی ما بالای ۴۰ نفر هستند.

همچنین در این نشست حمیدرضا سلیمانی مدیر کانون فرهنگی هنری مساجد با اشاره به نقش مساجد در انقلاب اسلامی و تداوم آن توضیح داد:برای انجام کارهای مردمی باید از مساجد به عنوان پایگاه‌های مردمی بهره ببریم. همچنان که در روستاها هم تنها پایگاه‌های مردمی فعال همین مساجد هستند و در همین زمینه بخش‌هایی از جشنواره رضوی به مساجد منتقل شده‌ است.

جشنواره فرهنگی هنری امام رضا دهه کرامت(از تولد حضرت فاطمه معصومه تا تولد امام رضا(ع) همزمان با ۲۵ مرداد ماه تا ۴ شهریور ماه در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..