شیب زیاد مبتلایان به سرطان در کشور

no-thumbs

خبرگزاری آریا: سالانه 10 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند و در حال حاضر 60 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد هادی‌زاده در افتتاحیه دهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان زنان در دنیا است که با توجه به نقش پررنگ زنان در جامعه پزشکان باید برای درمان این سرطان تلاش‌های مفید و موثری را انجام دهند.


وی افزود: در ایران سالانه ۱۰ هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و در حال حاضر ۶۰ هزار نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. به طوری که هر ۵۰ دقیقه یک خانم به بیماری سرطان پستان مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شیب ابتلا به سرطان در کشور زیاد است اما درصد شیوع این بیماری در کشور نسبت به کل دنیا کمتر است.

هادی‌زاده افزود: از هر ۱۰ هزار نفر فرد مبتلا به سرطان پستان ۵۰ درصد در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند و این در حالی است که در دنیا ۸۵ درصد مبتلایان در مراحل اولیه تشخیص و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی در خصوص روش‌های تشخیص زودهنگام سرطان گفت: در دنیا برای تشخیص زودهنگام سرطان از دو روش غربالگری و آگاهی‌دهی استفاده می‌شود. غربالگری به این معنی است که دولت تمام زنان جامعه را موظف به انجام آزمایش‌های سونوگرافی و ماموگرافی می‌کند که متاسفانه این روش به دلیل هزینه‌بر بودن در ایران انجام نمی‌شود و دولت از لحاظ اقتصادی قادر به غربالگری سرطان نیست.

این فوق‌تخصص جراحی پستان افزود: درباره آگاهی بخشی جامعه نیز به دلیل وجود داشتن محدودیت‌های اجتماعی و هزینه‌بر بودن بحث اطلاع‌رسانی و آموزش این مهم نیز در کشور به صورت کامل انجام نمی‌شود.

وی در خصوص برنامه‌هایی که برای پیشگیری از سرطان پستان صورت پذیرفته گفت: احداث موسسه پیشگیری از سرطان پستان یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص است و هدف آن آموزش پزشکان، ماماها و مراقبان بهداشت است تا از این راه آموزش و آگاهی‌های لازم را در اختیار جامعه قرار دهند.

هادی‌زاده در خصوص روش‌های درمان گفت: اگر بیماری در مراحل اولیه درمان شود هزینه‌های آن بسیار کاهش یافته و همچنین کیفیت جراحی و درمان بالاتر خواهد بود و باعث افزایش طول عمر بیمار نیز می‌شود. رادیوتراپی به همراه جراحی ۴۰ درصد می‌تواند در درمان سرطان موثر باشد.

همچنین شیمی‌درمانی به همراه جراحی ۱۱ درصد باعث بهبود فرد می‌شود اما به طور کلی روش اصلی درمان سرطان جراحی است و ۴۹ درصد سرطان‌ها با جراحی درمان می‌شوند.

دهمین کنگره انجمن‌های علمی جراحان عمومی ایران از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ماه در محل همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..