آمارهای نگران کننده:

روزانه چند نفر در کشور فوت می‌کنند؟/ مهمترین دلایل مرگ ایرانیان چیست؟/کشته‌شدن روزانه ۴۶ نفر در تصادفات رانندگی

آمارهای ثبت احوال نشان می دهد روزانه ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ شهروند فوت می کنند اما مرگ برخی از شهروندان بر اثر حادثه رخ می دهد که تعداد آنها بیش از ۱۰۰ نفر در روز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزآمارها نشان می دهد بی‌احتیاطی در رانندگی، عدم دقت در استفاده از وسایل گاز سوز، بی احتیاطی در استخر و دریا و رودخانه ها، نزاع و درگیری و بی توجهی به سلامت جسمانی از مهمترین دلایل مرگ در کشور است.

البته به گفته مسئولان وزارت بهداشت در سالهای اخیر دلایلی مانند آلودگی هوای تهران هم مزید بر علت شده تا این آمار افزایش یابد. اما علت اصلی تمامی مرگهای رخداده در کشور را تنها سازمان پزشکی قانونی تایید و اعلام می کند. در این میان واقعا برخی مرگ ها بر اصر بی احتیاطی یا سهوی رخ می دهد که اگر آنها را جمع کنیم حدود روزانه ۲۰۰ شهروند بر اثر این مرگ و میر جان خود را از دست می دهند.

 

مرگ روزانه ۲.۵ شهروند بر اثر سلاح سرد

 

به گزارش مهر، مرگ بر اثر سلاح سرد می تواند قتل یا یک حادثه غیر عمد باشد اما در آمارهای پزشکی قانونی کشور بعنوان مرگهای ناشی از سلاح سرد دسته بندی می شود. بر اساس آمارهای این سازمان میانگین سالانه حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ مرگ ناشی از سلاح سرد در اتاق تشریح تشخیص داده می شود که روزانه ۲.۵ مرگ است.

 

مرگ روزانه ۱.۷ شهروند بر اثر گاز منواکسید کربن

 

در میان پرونده های پزشکی قانونی آمار مرگ های ناشی از گاز منواکسید کربن در فصل زمستان بیشتر دیده شده چرا که استفاده نامناسب از بخاری های گازی موجب بروز تلفات انسانی می شود. البته نصب نامناسب دودکش ها اعم از بخاری، آبگرمکن و حتی دود خودرو هم در این دسته بندی است. آمارها نشان می دهد در سال گذشته حدود ۶۳۰ شهروند جان خود را بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن از دست داده اند که از این تعداد ۱۵۸ نفر زن بوده اند که میانگین روزانه ۱.۷ نفر است.

 

تشکیل روزانه ۱۶۱۶ پرونده نزاع

 

اما در میان جامعه پرطمطراق امروزی به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی، آلودگی هوا، ترافیک، پایین آمدن سطح تحمل افراد موجب شده تا متاسفانه میزان درگیری و نزاع در کشور افزایش یابد تا جایی که در صدر پرونده های قضائی قرار گرفته و سهم زیادی از پرونده های پزشکی قانونی را هم به خود اختصاص دهد. در آمارهای سال گذشته اعلام شده است که ۵۹۰ هزار مورد پرونده نزاع در پزشکی قانونی کشور تشکیل شده که سهم هر روز ۱۶۱۶ پرونده می شود. در این پرونده ها برخی از صدمات به نحوی است که فرد حادثه دیده تا پای مرگ رفته اما زنده مانده است. که ۱۸۱ هزار مورد از این پرونده ها برای زنان بوده است.

 

مرگ روزانه ۹ معتاد در کشور

 

آمارهای سالانه پزشکی قانونی در مورد مرگ معتادان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر نشان می دهد که عددها از ۳۱۰۰ تا ۳۰۰۰ و ۲۹۵۰ نفر بیشتر یا کمتر نمی شود. یعنی می توان گفت روزانه حدود ۸ معتاد در کشور جان خود را از دست می دهند.

 

ثبت پرونده روزانه یک خودکشی در پزشکی قانونی

 

در میان آمارهای پزشکی قانونی کشور روی برخی از پرونده ها با ماژیک قرمز رنگ مشکوک به خودکشی نوشته شده که میانگی این پرونده ها ماهانه ۳۰۰ تا ۳۸۰ پرونده متغییر است. البته هنوز پزشکی قانونی آمار سال ۹۳ را اعلام نکرده اما بر اساس آمار سالهای قبل می توان گفت که روزانه یک پرونده مشکوک به خودکشی وارد پزشکی قانونی می شود.

 

مرگ روزانه ۱.۸ شهروند بر اثر برق گرفتگی

 

استفاده نادرست از لوازم الکترونیکی، بی توجهی به اخطارها و هشدارها، بازی های کودکانه و غیره همیشه حادثه ساز بوده و مرگ شهروندان بر اثر برق گرفتگی را در تیتر رسانه ها قرار داده است. یکی از وظایف اتاق تشخیص پزشکی قانونی یا همان دادپزشک تعیین مرگ بر اثر برق گرفتگی است که در سال گذشته این آمار ۶۹۰ مورد بوده یعنی روزانه ۱.۸ مورد است.

 

مرگ روزانه ۵ شهروند بر اثر سوختگی

 

اما چهارشنبه سوری، استفاده از نارنجک های دستی، آتش سوزی های عمدی و سهوی در خانه و خارج از خانه بخش دیگری از پرونده های پزشکی قانونی را تشکیل می دهد که مربوط به سوختگی است. میانگین روزانه می توان گفت ۵ شهروند به دلیل سوختگی جان خود را از دست می دهند.

 

مرگ روزانه ۲.۴ شهروند بر اثر غرق شدگی

 

یکی دیگر از پرونده های مرگ و میر در پزشکی قانونی مرگ بر اثر غرق شدگی است. ممکن است یک شهروند در رودخانه، حوض خانه، استخر، فاضلاب دچار خفگی و غرق شود که تمام این موارد در آمار پزشکی قانونی عرق شدگی محسوب می شود اما وقتی آمار غرق شدگی اعلام می شود معمولا تنها به فکر غرق در دریا می افتیم. با این حال آمارها نشان می دهد روزانه متاسفانه ۲.۴ شهروند بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست می دهند.

 

مرگ روزانه ۴۶ شهروند در تصادفات رانندگی

 

در تمامی آمارهای سازمان پزشکی قانونی آمار قربانیان تصادفات رانندگی بیشتر در تیتر رسانه ها قرار می گیرد. در سال گذشته حدود ۱۷ هزار شهروند در جاده های کشور جان خود را از دست دادند که میانگین روزانه ۴۶ نفر است.

 

مرگ روزانه ۵ شهروند بر اثر سوختگی

 

پزشکی قانونی مرگ بر اثر اسید، آتش سوزی و هر عاملی که موجب سوختگی و مرگ شود را بعنوان سوختگی اعلام می کند. آمارها نشان می دهد روزانه ۵ شهروند بر اثر سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

 

بر اساس این گزارش دلایل دیگری هم برای مرگ و میر شهروندان وجود دارد که آمار آن متناقص است که می توان به سکته قلبی، حوادث کار، مسمومیت و غیره اشاره کرد.خرداد

بخش نظردهی بسته شده است..