مدیر گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد :

ترسیم اهداف واقع بینانه مرز تفکر

no-thumbs

دکتر محمد حسین فلاح استاد روانشناسی و مدیر گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد : افراد کمال گرا در ارزیابی خودشان ملاک های بسیار سخت گیرانه دارند و همیشه بیلان کاری آنها منفی است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  دکتر محمد حسین فلاح استاد روانشناسی و مدیر گروه کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در مصاحبه ای اختصاصی بحث کمال گرایی مثبت و کمال گرایی منفی را مورد ارزیابی قرار داد وی در تعریف کمال گرایی گفت : کمال گرایی ویژه افرادی است که ملاک های بسیار سخت گیرانه دارند و با عدم نتیجه گیری در گام اول تقریبا از هدف خود منصرف می شوند . برای مثال دانشجوی کمال گرا با شروع به مطالعه و عدم درک یک صفحه از مطالب کتاب، خواندن آن صفحه را تکرار می کند و در نهایت با ناراحتی از مطالعه بقیه کتاب منصرف می شود. جالب اینجاست که با پایدار شدن ویژگی های شخصیتی کمال گرایی سرک کشیدن آن در تمام زندگی آغاز می گردد .

مدیر گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در مورد علت بروز تفکر کمال گرایی گفت :فضای خانواده و سبک تربیتی والدین بسیار در این امر دخیل است و گام اول را خانواده در ایجاد تفکر کمال گرایی بر می دارد ، توارث، جامعه و مدارس که در آن به نمره ۱۹ یک نمره کمتر از ۲۰ گفته می شود نقش کمال گرایی را تکمیل می کنند این شیوه آموزش هل دادن دانش آموزان به سمت کمال گرایی است هر چند امروز روش نمره و امتیاز دهی به دانش آموزان در حال تغییر است .

دکتر محمد حسین فلاح در مورد بارزترین نشانه های کمال گرایی گفت : عدم داشتن حس خود تشویق گری ، رفتن به سراغ ویژگی های منفی از علائم برجسته بروز کمال گرایی در انسان است و حاصل این تفکر عزت نفس پائین و درجه خشم بالا است . وی در پایان به راه درمان کمال گرایی اشاره کرد و اظهار داشت : از بهترین کتابهایی که در ایران چاپ شده کتاب غلبه بر کمال خواهی از انتشارات ارجمند است در این کتاب آزمونها و دستورالعملهایی وجود دارد و شخص می تواند با اهتمام و اجرای آن نسبت به کمال گرایی خود غلبه کند . توجه به نقش های مثبت فرد در زندگی ، موفقیت های کسب شده و تعیین اهداف واقع بینانه و قسمت بندی هدف ها و فتح هر قسمت و رفتن به مقوله بعدی می تواند راههای مناسب غلبه بر کمال گرایی باشد چرا که با عدم مبارزه و رویارویی با این پدیده به سرعت افسردگی به سراغ شخص کمال گرا خواهد آمد و می دانیم  افسردگی با کمال گرایی ارتباط تنگاتنگی دارد چرا که افسردگی یعنی نداشتن حس موفقیت و این مورد در افراد کمال گرا نیز به وفور یافت می شود .

ترسیم اهداف واقع بینانه مرز تفکر کمال گرایی مثبت و کمال گرایی منفی است

بخش نظردهی بسته شده است..