مذاکرات “آبی” دانشمندان ایران و امریکا

no-thumbs

ایران در طول 16 سال گذشته با بحران آب مواجه بوده است. تنها دو سال پیش بود که در ارزیابی صورت گرفته توسط انستیتویی امریکایی منابع آبی ایران در جایگاه بیست و چهارمین کشور جهان با حساس‌ترین و پرتنش وضعیت از نظر بحران آب قرار گرفت. رادیو "پی آر آی" امریکا با انتشار گزارشی با اشاره به دو برابر شدن جمعیت ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز این رادیوی امریکایی اشاره می‌کند که از پیش از سال ۲۰۰۹ میلادی همکاری‌هایی میان ایران و امریکا در زمینه تبادل‌نظر پیرامون بحران آب و پیامدهای ناشی از آن آغاز شده بود.

 

این رادیو می‌افزاید: "در آن زمان "پیتر گلیک" رییس انستیتیو پاسیفیک بر روی مسائل مربوط به توسعه، محیط‌زیست و امنیت تمرکز کرده بود. او و همراهانش با گروهی از کارشناسان آب ایرانی دیدار داشته‌اند. او می‌گوید که این دیدارها در رده‌های پایین، سال‌ها انجام می‌شدند و در این باره می‌نویسد:"گفت وگو میان ایران و امریکا بر سر بحران آب، تاریخی مربوط به پیش از سال ۲۰۰۹ میلادی دارد. او در ادامه اشاره می‌کند که ایران همواره در سطح دانشگاهی و سطوح آکادمی ملی علوم با امریکا در ارتباط بوده‌اند و در مورد بهره‌روی آب، حفاظت از آب و نحوه مدیریت خشکسالی اطلاعات کسب می‌کردند."

 

این رادیو در ادامه اشاره می‌کند که دانشمندان ایرانی و امریکایی درباره بحران آب در ایران دیدارهایی با یکدیگر در تونس، ایران، فرانسه و امریکا داشته‌اند و پیرامون امنیت آب با یکدیگر به گفت‌وگو پرداخته‌اند. او اشاره می‌کند که دستیابی به توافق در مذاکره پیرامون آب از مذاکرات هسته‌ای آسان‌تر است و در بیان علت آن می‌نویسد:"به دلیل آن که گفت‌وگو تنها میان دانشمندان است در حالی که گفت‌وگوهای سیاسی و به نتیجه رسیدن‌شان همواره سخت است. توافق هسته‌ای یک گفت و گوی دشوار بود در حالی که بحث درباره آب آسان‌تر است و موضوع بر سر منافع مشترک تولید غذا کالا و ارائه خدمات و حفاظت از اکوسیستم است. این رادیو اشاره می‌کند که دو گروه دانشمندان در پایان ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند.

 

این سایت در پایان اشاره می‌کند که همواره دیدار و گفت وگو میان دانشمندان نتیجه بخش‌تر و بهتر از دیدار میان بازیگران سیاسی است چرا که در دوران جنگ سرد نیز گلیک باور دارد که دانشمندان امریکا و شوروی با یدیگر دیدارهای منظمی را درباره امنیت هسته‌ای و مخاطرات آن برای محیط زیست داشته‌اند.خرداد

بخش نظردهی بسته شده است..