در گفتگو با پزشکیان و تابش مطرح شد:

تغییرنظر دو نماینده اصلاح‌طلب درباره تشکیل “کمیسیون برجام” / نیازی به کمیسیون ویژه در مجلس نیست

بحث‌های مربوط به برجام دو جنبه حقوقی و سیاسی دارد. نقطه نظر جدید که اخیرا درباره تبدیل نکردن برجام به الزام حقوقی در داخل کشور مطرح شده یک نقطه نظر سیاسی دقیق و جدی است که قبلا به آن توجه نمی‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاختلاف فراکسیون‌ها و جریان‌های سیاسی مجلس بر سر موضوع هسته‌ای با بحث تشکیل کمیسیون ویژه برجام تشدید شده است. کمیسیونی که طرح تشکیل آن سه هفته پیش و با امضای ۲۳ نماینده به تصویب مجلس رسید و حالا دو نماینده اصلاح‌طلب امضا کننده آن طرح یعنی محمدرضا تابش و مسعود پزشکیان به «خرداد» می‌گویند از پیشنهاد آن روز خود پشیمان هستند. 

 

 جریان تصویب برجام در مجلس با سه اظهار نظر تقریبا همزمان وارد فاز جدیدی شده است. سرلشکر فیروزآبادی رئیس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح، نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان و عباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در اظهارنظرهایی جداگانه اما تقریبا همزمان گفته‌اند که تصویب برجام در مجلس می‌تواند الزامات حقوقی جدیدی برای کشورمان ایجاد کند که احتمالا در آینده کار را سخت خواهد کرد. در این میان هم ابراهیمیان و هم عراقچی به روند پیگیری حقوقی برجام در کنگره آمریکا اشاره کرده‌اند. جایی که قرار است برای «رد» این توافق رای‌گیری شود نه تصویب آن. 

 

این نظر هر چند در طیف مخالفان مذاکرات تاثیری نداشته و حتی واکنش منفی آنها را نیز برانگیخته است اما همزمان در میان موافقان توافق زمینه برخی تغییر مواضع را ایجاد کرده است. از جمله این تاثیرات توضیحی است که محمدرضا تابش درباره سرنوشت برجام در مجلس به «خرداد» داده است. او می‌گوید: «با مطرح شدن این نقطه نظر جدید به این نتیجه رسیدم که شاید تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس ار صحیحی نباشد.» تاکید تابش بر این موضوع است که «بحث‌های مربوط به برجام دو جنبه حقوقی و سیاسی دارد. نقطه نظر جدید که اخیرا درباره تبدیل نکردن برجام به الزام حقوقی در داخل کشور مطرح شده یک نقطه نظر سیاسی دقیق و جدی است که قبلا به آن توجه نمی‌شد.» او با همین استدلال می‌گوید که اکنون نظرش درباره تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس با نظری که در هفته‌های قبل و زمان امضای طرح تشکیل آن داشت تفاوت کرده است.

 

همزمان مسعود پزشکیان، دیگر نماینده اصلاح‌طلبی که امضای او هم پای طرح پیشنهاد همین کمیسیون ویژه بود نظری مشابه نظر تابش دارد. او به «خرداد» می‌گوید: «بنده معتقد هستم نه خودم و نه حتی مجلس تخصص کافی برای بررسی برجام را نداریم. این کار را باید یک‌سری از متخصصین انجام دهند. مجلس باید وارد بحث‌های کلی و جهت‌گیری‌های کلان شود، نه اینکه درباره مسایل بسیار جزئی و کاملا تخصصی ورود پیدا کند. الان خیلی ها بهانه می‌آورند که چرا ترجمه نکرده‌اید. گفت و گویی که تا این اندازه تخصصی است و بعضی از همکاران ما حتی متن آن را نمی‌توانند بخوانند، چگونه می‌خواهند درباره آن نظر بدهند و کار کارشناسی کنند؟» 

 

پزشکیان در این رابطه مثال می‌آورد که «یک وقت می‌خواهند یک پروژه بزرگ ساختمانی در کشور اجرا کنند. مجلس درباره کلیت آن بحث می‌کند نه اینکه مثلا بیاید رای بگیرد که رنگ دیوارهای آن چه باشد و درهای آن چه جنسی داشته باشند و در تزئینات آن از چه سنگی استفاده شود. اینها کارهای تکنیکال است. در صورتی که کار مجلس سیاست‌گذاری است نه ورود به بحث‌های تکنیکی. حالا اگر یک جا مشخص شد پروژه خوب جلو نمی‌رود می‌توان از مجریان و تکنیسین‌ها توضیح خواست و سوال کرد. ولی اصلا کار مجلس ورود به جزئیات تکنیکی نیست.» 

 

این اعلام نظرها هر چند دیگر در اصل قضیه تشکیل کمیسیون ویژه برجام نمی‌تواند اثر چندانی داشته باشد اما همزمان بیانگر پیچیده‌تر شدن سرنوشت بررسی حقوقی برجام در داخل خواهد بود. مخصوصا در روزهایی که به نظر می‌رسد نظر رئیس مجلس هم برای تقدیم برجام به صورت لایحه قدری تغییر کرده و او بر خلاف موضع ماه‌های گذشته خود معتقد است که دولتی‌ها باید برجام را در قالب یک لایحه تقدیم مجلس کنند. 

 

صفر نعیمی رز در این باره به «خرداد» گفته است: «در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان، اعضای این مجموعه نامه‌ای را تهیه کرده‌اند که محتوای آن درخواست از دولت برای دادن برجام به صورت لایحه به مجلس است.» او توضیح داده که این نامه با سفارش و پیشنهاد علی لاریجانی تهیه و ارسال شده است. 

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مجلس در آستانه صف‌کشی برای انتخابات کمیسیون ویژه برجام، شاهد صف‌کشی‌ها و در ادامه آن اختلاف‌نظرهایی جدید باشد.خرداد

بخش نظردهی بسته شده است..