یک مقام مسئول خبر داد:

۵۰ بادگیر تاریخی در یزد بازسازی خواهد شد

استان یزد از دیر باز به شهر بادگیرها و دوچرخه سواران معروف است و در گذشته با توجه به نبود امکانات در حال حاضر ،در هوای گرم تابستان خانه های خود را با بادگیرهای گلی که خنکی را به خانه ها هدیه می داد استفاده می کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین پیشینه تاریخی به تدریج با وجود پیشرفت علم وفناوری کولر جایگزین این بادگیرها شد و هم اکنون استان یزد این میراث فرهنگی را زنده نگه داشته و درصدد پیشرفت آن هستند.  
مهندس محسن ذاکری نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت و گو با تابناک یزد گفت:۲۸ بادگیر در سطح استان در دست مرمت و بازسازی است و تا پایان سال نزدیک به ۵۰ بادگیر بازسازی خواهد شد.                   
وی بیان کرد:هر بادگیر بنا به آسیب های وارده و فرسایش صورت گرفته از یک ماه تا سه ماه مرمت و بازسازی می شود و به همان لحاظ میزان هزینه مرمت از ۲۰ میلیون ریال تا ۵۰۰ میلیون ریال می باشد.
 وی در ادامه افزود:بادگیر به عنوان سازه های تاسیساتی حرارتی بوده و باعث ایجاد حرکت هوا در ساختمان می شود همین امر موجب خنکی و برودت هوا ۳ تا ۵ درجه می باشد.           
همچنین از لحاظ معماری به عنوان نقطه عطف ساختمان بوده و معرف معماری و توان مالی و اقتصادی بنا و مالک است.   
ذاکری نیا با تصریح گفت:ابعاد و اندازه های بادگیرها به تناسبات تالار و حیاط و در نهایت ساختمان بستگی دارد و از اواخر دوران صفوی زمانی که معماری بناها از فرم ۴ ایوانی به تک ایوانی تبدیل شد و ارتفاع ایوان ها به تناسبات کوچکتری رسید شروع به ساخت بادگیر کردند و در دوره قاجار به اوج خود رسید و معماری پهلوی ترکیبی از حوض خانه و بادگیر و کلاه فرنگی شکل گرفت.

بخش نظردهی بسته شده است..