گردشگری یزد مستلزم توجه به جاذبه های کویر

no-thumbs

صنعت گردشگری همراه با توسعه صنعتی توانسته تا حدودی نیازهای اقتصادی کشورها را برطرف کند امروزه برخی کشورها توانسته اند با توجه به زیر ساخت ها و توانمندی های موجود در زمینه گردشگری چرخ اقتصاد خود را بهتر بچرخانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از صدا و سیما،در این راستا استان یزد با وجود آثار و ابنیه تاریخی و داشتن کویر بکر و دیدنی توانسته است زمینه جذب گردشگران بسیاری از کشور و سایر نقاط عالم فراهم سازد.
وجود آثار تاریخی در استان یزد از قبیل مسجد جامع کبیر یزد ، موزه آب ، باغ دولت آباد ، آتشکده زرتشتیان ، مسجد روضه محمدیه (حظیره) زندان اسکندر ، موزه قصرآیینه ، تفرجگاه چک چک زیارتگاه زرتشتیان ، آبشار دره گاهان ، چشمه غربال بیز ، عبادتگاه نارکی زرتشتیان ، بقعه سیدرکن الدین ، مسجد و میدان امیرچقماق ، آب انبار شش بادگیری ، سرو چهار هزارساله ابرکوه ، مقبره سیدرکن الدین ، مقبره سید شمس الدین ، آتشکده یزدان ، دخمه زرتشتیان ، رباط ساغند ، قلعه مروست ، قلعه ندوشن ، مسجد ریگ مجومرد ، مجموعه باغ وزیر حجت آباد رضوانشهر ، مسجد شاه ولی ، میدان و حمام خان باغ دولت آباد مسجد فهرج و برج و باروی قدیم یزد و کویر دست نخورده و دیدنی از جمله ظرفیت های مذهبی ، تاریخی و طبیعی استان یزد است.
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: از دیدگاه اقتصاد ، این قابلیت ها در استان یزد یکی از شاخص های مهم برای رقابت در صنعت گردشگری محسوب می شود و با توجه و توسعه آن می توان تا حدودی به وضع اقتصادی از نوع مقاومتی کمک کرد.
فاطمی می گوید: با وجود شناخت جایگاه واقعی صنعت گردشگری در دنیا ، استان یزد می تواند با توجه به زیرساخت ها و پتانسیل های موجود در این زمینه گامی اساسی برداشته و بر رونق آن بیفزاید.
رئیس ستاد اسکان مسافران نوروزی در استان یزد نیز می گوید: براساس آمارهای موجود در ایام عید و تعطیلات نوروزی بیش از پنج میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی استان یزد عبور و فقط دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه های گردشگری این استان دیدن کردند.
سید حسینی می افزاید: فراهم نبودن زیرساخت ها از جمله عدم معرفی استان یزد به مسافران , ناشناخته بودن نقاط کویری و عدم دسترسی به راه های کویری و ناشناخته ماندن این ظرفیت بکر و دست نخورده تا حدودی به این صنعت در استان یزد لطمه واردکرده است.
صادقی مسافر سمنانی که از طریق سمنان وارد یزد شده بود ، می گوید: برای دیدن جاذبه های گردشگری از جمله آثار و ابنیه تاریخی به ویژه کویر بکر و دست نخورده یزد تصمیم به مسافرت به این استان گرفتم.
وی می گوید: ظرفیت گردشگری در استان یزد بی نظیر است اما متاسفانه تشویق برای گردشگری در کویر استان یزد و امکانات رفاهی و گردشگری در آن مناطق وجود ندارد.
محبی دیگر مسافری که کویر و دشت وسیع یزد را برای گردشگری انتخاب کرد ، می گوید: زمانی که از اراک وارد یزد شدم نگران گرمای یزد بودم ولی وقتی از آثار و ابنیه تاریخی به ویژه مناطق ییلاقی آن که واقعا دیدنی بود بازدید کردم اصلا از انتخاب یزد برای مسافرت پشیمان نشدم.
وی می گوید: زمانی که به همراه کاروانی از کویر این استان در مناطق بافق و اردکان دیدن کردم اشتیاقم به سفر در دفعات دیگر به استان یزد دوچندان شد.
راسخی مسافری از تهران که به همراه یک کاروان دانشجویی برای رصد ستارگان در کویر ، یک شب در کمپینگی در کویر گذرانده بود می گوید: من از جاذبه های گردشگری استان های مختلف دیدن کرده ام اما قابلیت های گردشگری شهر یزد به ویژه شب های کویری این استان لذت بردم.
معاون امور عمرانی استانداریزد می گوید: پیشنهاد کردیم تا در برنامه ششم توسعه به توانمندی ها و پتانسیل های استان یزد در بحش گردشگری توجه شود تا بتوانیم از ظرفیت های خوب این استان در سطح ملی و بین اللملی به همه مشتاقان عرضه کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم می گوید: در این چند سال اخیر اقدامات خوبی برای توسعه زیر ساخت ها و جذب گردشگر به ویژه در زمینه جاذبه های کویر در استان یزد صورت گرفت و مجوز تورهای کویر نوردی , اعزام کاروان های دانشجویی گروه های ستاره شناس برای رصد ماه و ستارگان در دل کویر نیز در این زمینه صادر شده است ولی همچنان ظرفیت های کویری استان یزد برای مسافران و گردشگران ناشناخته مانده است.
شرافت می افزاید: اگرچه هم اکنون بسیاری از مناطق گردشگری به ویژه نقاط کویری در استان یزد برای جذب بیشتر مسافر و گردشگر به بخش خصوصی واگذار شده است اما تلاش کردیم با نظارت بیشتر خدمات مناسب تری برای مشتاقان در این زمینه ارائه نماییم.

بخش نظردهی بسته شده است..