فرماندار یزد در جمع دهیاران شهرستان:

توجه دولت تدبیر و امید به توسعه پایدار و فراگیر روستاها

فرماندار یزد در جمع دهیاران روستاهای شهرستان یزد گفت: توسعه پایدار در گرو مشارکت مردم در فرآیند توسعه است لذا مدیران و مسئولان اجرایی باید مردم را به لحاظ ذهنی و عملی در مباحث تصمیم گیری، تقسیم کار، پیگیری و نظارت بر امور مشارکت دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز، " محمود شاکری شمسی " در جمع دهیاران روستاهای شهرستان که معاون برنامه ریزی،‌ اداری و مالی فرمانداری و بخشداران مرکزی و زارچ و مدیرعامل شرکت تعاونی همیاری دهیاری های شهرستان یزد نیز حضور داشتند با بیان اینکه تمامی جوامع در دنیا و دولت ها در ایران به روستا توجه ویژه ای داشتند افزود: در کشور ما در گذشته، روستاها علاوه بر تأمین مایحتاج ساکنین خود برخی از نیازهای ساکنین در شهرها را نیز تأمین می نمودند.

فرماندار یزد اظهار داشت: متأسفانه در سالیان دور به علت عدم توجه کافی به روستاها و ضعف در برنامه های توسعه ای در این مناطق شاهد مهاجرت روستانشینان به شهرها بوده ایم که مشکلاتی نظیر ایجاد سکونت گاه های غیر مجاز، حاشیه نشینی در شهرها و عدم امنیت کافی را در روستاهای خالی از سکنه به وجود آورده است.

وی یکی از اهداف تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بعد از انقلاب را رسیدگی به امور روستاها و کمک در راستای توسعه یافتگی این مناطق عنوان کرد و تصریح نمود: در حال حاضر نیز شوراهای اسلامی به عنوان تصمیم گیرنده و دهیاران نیز مجری تصمیمات شوراهای اسلامی در مسیر رسیدگی به امور روستاها فعالیت می کنند.

" شاکری شمسی " با اعلام اینکه دولت تدبیر و امید به توسعه فراگیر و پایدار روستاها توجه ویژه ای دارد خاطرنشان کرد: توسعه پایدار در گرو مشارکت مردم در فرآیند توسعه می باشد.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد مشارکت مردم تنها نباید محدود به کمک مالی شود گفت: مدیران و مسئولان اجرایی باید مردم را به لحاظ ذهنی و عملی در مباحث تصمیم گیری، تقسیم کار، پیگیری و نظارت بر امور مشارکت دهند.

فرماندار یزد با بیان اینکه یکی از تعاریف مهم مدیریت، به معنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران است خاطرنشان ساخت: در روستاها هر دهیاری که بتواند زمینه مشارکت جدی مردم در عرصه های مختلف را فراهم سازد، قطعاً از بهره وری بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

" شاکری شمسی " در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه نیاز یک امر طبیعی است که به فردی و اجتماعی تقسیم می شود افزود: شناسایی نیازهای روستاها و اولویت بندی آن براساس میزان تأثیرگذاری و بهره مندی در بین مردم از وظایف اصلی دهیاران می باشد.

وی با تأکید به اینکه یکی از رموز موفقیت هر مدیری تعامل و همدلی با مجموعه تحت مدیریت و مدیران بالادستی خود است اظهار داشت: خوشبختانه در شهرستان یزد تعامل و همراهی خوبی میان مدیران دستگاه های اجرایی وجود دارد که از اینرو دهیاران نیز می توانند در حیطه وظایف قانونی خود و براساس اصل احترام متقابل با تعامل هر چه بیشتر نسبت به پیشبرد اهداف و برنامه های خود گام بردارند.

فرماندار یزد در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرها و روستاهای شهرستان در طول یک سال گذشته تصریح کرد: اعتقاد داریم برای داشتن یک شهرستان با توسعه پایدار ، نیازمند این هستیم که روستاهایی با توسعه فراگیر و همه جانبه داشته باشیم، لذا از هر اقدامی که در این زمینه باشد، حمایت خواهیم نمود.

" شاکری شمسی " همچنین به اعلام اینکه سال ۹۵ به عنوان سال " خوشامد به یزد " نامگذاری شده است افزود: یکی از اولویت کاری فرمانداری یزد توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت سبز است.

فرماندار یزد اضافه کرد: با توجه به پتانسیل های خوب روستاهای بخش مرکزی و زارچ در بحث صنعت گردشگری، شایسته است دهیاران نسبت به معرفی و اجرای طرح ها و پیشنهادات خود در زمینه رونق گردشگری و جذب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در روستاها اقدام کنند.

وی خواستار توجه جدی به مباحث زیست محیطی در روستاها شد و خاطرنشان ساخت: در سال گذشته با تصمیمات اتخاذ شده بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات مربوط به تجمیع کود در نزدیکی گلخانه ها در روستاهای بخش مرکزی یزد مرتفع شد، که البته هنوز تا رسیدن به مرحله ایده آل و مطلوب نیز فاصله داریم ، فلذا نیازمند اقدامات جدی تر از سوی بخشداری، دهیاران، مرکز بهداشت و غیره هستیم.

فرماندار یزد آب را به عنوان یکی از مشکلات استان و شهرستان برشمرد و افزود: متأسفانه بخش قابل توجهی از آب در بخش کشاورزی به شکل غرقابی هدر می رود.

" شاکری شمسی " اظهار داشت: با توجه به میزان هدر رفت بالای آب در این حوزه باید به دنبال تغییر سیستم آبیاری از سنتی به نوین و کشت گونه های کم آب خواه باشیم.

در این دیدار بخشداران مرکزی و زارچ، مدیرعامل شرکت تعاونی همیاری دهیاری های شهرستان به بیان اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون در روستا و پنج تن از دهیاران نیز به نمایندگی از سایر دهیاران به بیان مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداختند.

بخش نظردهی بسته شده است..