ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در بافت تاریخی یزد

no-thumbs

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به‌تازگی به راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و سایت‌های فروش هنر دست صنعتگران یزدی اقدام کرده است. معرفی سال 95 به سال خوش‌آمدگویی به یزد، فرصت مناسبی برای توسعه ابعاد مختلف صنعت گردشگری از جمله صنایع دستی است و نباید از ظرفیت‌های ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمعاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: این معاونت برای افزایش مراکز عرضه صنایع دستی به ویژه در محورهای گردشگری استان به راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی اقدام کرده است.
«محمدرضا دهقان» می‌افزاید: یکی از این بازارچه‌ها، در چهار سوق شاهی در مجاورت مسجد جامعه کبیر یزد راه‌اندازی و ۲۲ غرفه عرضه صنایع دستی در آن دایر خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: این مجموعه تاریخی که در مجاورت مسجد جامع، مهجور مانده است، با دایر کردن بازارچه صنایع دستی، رونق دوباره‌ای خواهد یافت و به یکی از مسیرهای گردشگری تبدیل خواهد شد.
این مسئول همچنین از ایجاد یک بازارچه صنایع دستی در خانه تاریخی مجاور زندان اسکندر یزد نام می‌برد و می‌افزاید: ۷ تا ۸ غرفه تولید و عرضه صنایع دستی در این خانه دایر شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از راه‌اندازی یکی دیگر از بازارچه‌های صنایع دستی در خانه تاریخی حیران خبر می‌دهد و می‌گوید: هنرمندان صنایع دستی سراسر استان فرصت عرضه صنایع دستی خود را به صورت فصلی و موقت در این خانه تاریخی پیدا می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: این خانه دارای ۱۲ غرفه صنایع دستی کوچک و بزرگ است که امیدواریم بتوانیم فرصت استقرار دائمی صنعتگران را در این خانه تاریخی به عنوان یکی از بازارچه‌های صنایع دستی استان فراهم کنیم.
وی همچنین از ایجاد بازار سامان در کنار مجموعه امیرچخماق یزد برای عرضه صنایع دستی خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۱۵‌غرفه از ۲۲‌غرفه این بازارچه در حال حاضر خالی است و فرصت مناسبی برای استقرار صنعتگران است.

دایر کردن ۵ کارگاه نساجی سنتی
دهقان با تاکید بر ضرورت ایجاد مراکز متعدد عرضه صنایع دستی در محله فهادان به عنوان مکان بازدید گردشگران می‌گوید: با توجه به قدمت هنر نساجی در این محله قدیمی، ایجاد کارگاه‌های نساجی در آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی از دایر کردن ۵ کارگاه آموزشی نساجی سنتی در این محله خبر می‌دهد و می‌افزاید: محله فهادان به مرکز منسوجات نساجی استان تبدیل خواهد شد و منسوجات قدیمی از جمله پارچه‌های دست‌بافت به گردشگران ارائه خواهد‌شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از انجام پژوهش از سوی پایگاه پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی استان برای شناسایی کارگاه‌های سنتی تولید منسوجات یزدی در بافت تاریخی خبر می‌‌دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از این کارگاه‌ها متروکه و تخریب شده است، می‌افزاید: معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در تلاش برای احیای این کارگاه‌های سنتی تولید منسوجات است.
این مسئول همچنین از تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی به ویژه کارگاه‌های نساجی بافت تاریخی به دستگاه‌های قدیمی تولید منسوجات خبر می‌دهد و می‌افزاید: دستگاه‌های ترمه‌بافی و احرامی‌بافی برای استقرار دراین کارگاه‌ها در حال بازسازی است.

عرضه منسوجات یزدی به گردشگران
دهقان با اشاره به رشد ۵ برابری بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های تاریخی استان می‌گوید: این میزان بازدید فرصت مناسبی را برای عرضه صنایع دستی به ویژه منسوجات یزدی فراهم کرده است از این رو از علاقه‌مندان به فعالیت‌های کارگاهی و فروشگاهی در این  زمینه حمایت خواهیم کرد.
وی از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی استان برای مرمت و ساماندهی مخروبه‌های در مسیر بازدید گردشگران خبر می‌دهد و می‌افزاید: این اداره کل امکان تامین مصالح مورد نیاز برای مرمت این بناها و تبدیل آنها به مراکز عرضه صنایع دستی را دارد.

فروش اینترنتی مصنوعات یزدی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از حمایت این اداره کل برای راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی فروش محصولات صنایع دستی استان خبر می‌دهد.
وی می‌افزاید: پایگاه‌های متعددی به صورت تخصصی از سوی صنعتگران یزدی برای فروش محصولات دایر شده است اما در نظر داریم سایت‌هایی برای فروش تمام صنایع دستی استان راه اندازی کنیم.
این مسئول با اشاره به راه‌اندازی یکی از این سایت‌ها در استان گفت: دفتر این پایگاه فروش اینترنتی با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت این اداره کل در زندان اسکندر یزد دایر شده است.
دهقان تاکید می‌کند: صنعتگران صنایع دستی فرصت معرفی محصولات خود به این پایگاه را دارند و به این ترتیب فرصت مناسبی برای عرضه مصنوعات خود به دست می‌آورند. وی ورود بخش خصوصی به عرصه فروش صنایع دستی را بسیار حائز اهمیت می‌داند و می‌افزاید: این اقدام به بسته بندی اصولی، جذابیت و دسترسی مناسب مشتریان به صنایع دستی منجر می‌شود.
این مسئول بر اهمیت به روز رسانی این پایگاه‌های فروش اینترنتی تاکید می‌کند و می‌افزاید: معرفی صنایع دستی به زبان‌های اصلی که مورد توجه گردشگران خارجی است، باید مد نظر مدیران این پایگاه‌ها قرار گیرد.

اهمیت بسته بندی و بازاریابی برای صنایع دستی
مسئول یکی از سایت‌های عرضه صنایع دستی معتقد است که بسته بندی محصولات، برابری کیفیت با قیمت، و بازاریابی مناسب محصولات نقش موثری در افزایش فروش محصولات صنایع دستی صنعتگران یزدی دارد.
«هادی حرزاده» می‌افزاید: هنرهای دست صنعتگران یزدی بسیار زیبا و متنوع است اما باید فرصت معرفی و ارائه آنها به مشتریان و علاقه‌مندان به خوبی فراهم شود.
وی راه‌اندازی پایگاه‌های فروش اینترنتی این محصولات را از راهکارهای اساسی برای معرفی این محصولات عنوان می‌کند و می‌افزاید: سال‌95 به عنوان سال خوش‌آمدگویی به یزد، فرصت مناسبی برای معرفی هر چه بیشتر محصولات صنایع دستی صنعتگران یزدی به گردشگران به‌ویژه گردشگران خارجی است.

فرصت مناسب «سال خوشامدگویی»  برای فروش صنایع دستی
«محمدرضا دهقان» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: ۳ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان فعال هستند و سال ۹۵ به عنوان سال خوشامدگویی به یزد فرصت مناسبی برای معرفی صنایع دستی این افراد به گردشگران است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..