قاضی ناظر بر زندان در ندامتگاه مرکزی یزد مستقر شد

no-thumbs

رییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به استقرار قاضی ناظر بر زندان در ندامتگاه مرکزی روزانه برای بررسی مشکلات زندانیان، گفت: تا جایی که قانون و دستورالعمل ها اجازه دهد در جهت آزادی و رفع مشکلات مددجویان تلاش خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "محمدرضا حبیبی" با حضور در زندان مرکزی یزد و پس از گفت‌وگو و بررسی مشکلات قضایی مددجویان اندرزگاه‌های مختلف، گفت: همه برنامه‌های سازمان زندان‌ها در راستای اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه مددجویان به جامعه است.

وی توجه به معنویات و ارتباط با خدا را یکی از راه‌های گشایش مشکلات دانست و افزود: مددجویان باید از فرصت پیش آمده در زندان برای اصلاح مسیر گذشته زندگی خود استفاده کنند و توکل به خدا و توسل به ائمه را سرلوحه کارشان قرار دهند.

حبیبی ادامه داد: قضات و مسئولان قضایی در راستای حفظ امنیت جامعه مسئول هستند و در بسیاری از مواقع برخلاف میل باطنی مجبور هستند که احکامی را صادر کنند.

ذغذغه کمک به خانواده زندانیان نیازمند

رییس کل دادگستری استان با اشاره به مشکلات خانواده زندانیان نیازمند، گفت: اکثر خانواده زندانیان، افراد بی‌گناهی هستند که به دلیل ارتکاب جرم توسط فرد دیگری، باید مشکلات عدیده‌ای را تحمل کنند.

وی ادامه داد: کمک به خانواده زندانیان نیازمند یکی از دغدغه‌های دادگستری است و دستگاه قضایی این را احساس را درک می‌کند و به دنبال حل و فصل مشکلات خانواده زندانیان نیازمند است.

حبیبی با اشاره به مشکلات خانواده زندانیان، گفت: انجمن حمایت از زندانیان، ستاد دیه، دولت، خیرین و نهادهای مختلف سعی در کمک به خانواده‌های نیازمند دارند، ولی هیچگاه این حمایت‌ها جایگزین سرپرست خانواده نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به رسیدگی مسئولین قضایی به مشکلات قضایی زندانیان، گفت:  قاضی ناظر بر زندان با استقرار در ندامتگاه مرکزی روزانه به عرض حضوری و بررسی مشکلات زندانیان خواهد پرداخت و تا جایی که قانون و دستورالعمل ها اجازه دهد در جهت آزادی و رفع  مشکلات شما تلاش خواهیم کرد.

تفاوت نوع جرائم زندانیان موادمخدر با سایر مددجویان

حبیبی در ادامه با حضور در اندرزگاه متهمین مواد مخدر، پس از بررسی مشکلات قضایی آنها گفت: نوع جرائم زندانیان اندرزگاه موادمخدر با سایر مددجویان متفاوت است چرا که اکثر آنها از عواقب موادمخدر با خبر بوده و با چشم باز این مسیر را انتخاب کردند.

وی افزود: جرائم مربوط به مواد مخدر و مجازات‌های سنگین آن از قدیم پیش‌بینی شده و قانون فرایند مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر را مشخص کرده است.

رییس کل دادگستری استان خطاب به مددجویان تاکید کرد؛ تصمیم بگیرید که پس از رهایی از زندان، مشکلات گذشته را تکرار نکنید و زیان‌ها و عواقب جرایم مربوط به موادمخدر را برای سایر اقشار جامعه یادآوری کنید.

وی در پایان نیز در مورد رفع مشکل مددجویانی که دوران محکومیت آنها به پایان رسیده و به دلیل عجز از پرداخت جریمه در زندان هستند، قول مساعد داد.

دارالحفظ قرآن کریم، مصداق بارز تبدیل زندان به دانشگاه

حبیبی در جریان بازید از اندرزگاه قرآنی زندان مرکزی و با حضور در جمع مددجویان فعال قرآنی هم گفت: با حضور در اندرزگاه قرآنی و دارالحفظ زندان مرکزی خستگی از تن مسئولان بیرون می‌رود چرا که انصافاً اقدام خوب و موثری در این مرکز انجام می‌شود که باعث افتخار است.

وی گفت: اگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی صحبت از بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه است و گفته می‌شود که زندان باید به دانشگاه تبدیل شود، مصداق همین اقدامات است.

حبیبی گفت: مددجویان فعال در دارالحفظ زندان مرکزی یزد به تناسبی که قرآن را حفظ می کنند می‌توانند از امتیازات خوبی نظیر مرخصی ویژه حفظ قرآن در ماه‌های محرم و رمضان به طور کامل استفاده کنند و امیدوارم این مسئله به گونه‌ای در زندان مرکزی یزد فراگیر شود که در سایر اندرزگاه‌ها هم شاهد مانوس شدن زندانیان با قرآن باشیم.

رییس کل دادگستری استان ادامه داد: مهمتر از مرخصی و امتیازاتی که به زندانیان حاضر در فعالیت‌های قرآنی اعطا می شود، تاثیر مثبتی است که قرآن در روحیه و زندگی افراد خواهد گذاشت و کمک می‌کند که افراد هرچه سریع‌تر به زندگی شرافتمندانه بازگردند.

حبیبی افزود: مددجویان اندرزگاه قرآنی باید الگویی برای سایر زندانیان باشند و عملکرد آنها باعث شود تا سایر مددجویان هم به فعالیت‌های قرآنی روی بیاورند.

در پایان رییس کل دادگستری استان و هیات همراه از اندرزگاه نسوان زندان مرکزی یزد نیز بازدید و مشکلات قضایی مددجویان این اندرزگاه را مورد بررسی قرار دادند.

بخش نظردهی بسته شده است..