رشد ۲۶۰ درصدی صادرات منطقه ویژه اقتصادی یزد‍

no-thumbs

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد از اجرای عملیات ایجاد شهرک الکترونیک و فناوری اطلاعات استان و نواحی صنعتی ندوشن و زارچ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز”سید مسعود عظیمی” اظهار کرد: استان یزد به عنوان یکی از استان‌های پیش‌رو در ایجاد شهرک‌های صنعتی در کشور، در حال حاضر دارای ۱۴ شهرک و ۱۷ ناحیه صنعتی به مساحت شش هزار و ۶۲۲ هکتار در سراسر استان است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۹۴۲ واحد مستقر در این شهرک‌ها پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، از اشتغال‌زایی برای ۲۲ هزار و ۱۴۷ نفر در واحدهای مستقر در شهرک‌های استان خبر داد.

واگذاری شهرک الکترونیک و فناوری اطلاعات از سال ۹۵

عظیمی با بیان این که در حال حاضر دو ناحیه صنعتی جدید در ندوشن و زارچ در حال عملیاتی شدن است، خاطرنشان کرد: همچنین عملیات اجرایی شهرک الکترونیک و فناوری اطلاعات استان از اواخر سال گذشته در زمین به مساحت ۵۰ هکتار آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود با تامین زیرساخت‌های لازم برای استقرار واحدهای صنعتی، تا سال ۱۳۹۵ آماده واگذاری شود.

وی این شهرک را شهرکی دانش‌بر، مجهز به صنایع های‌تک و فاقد آلودگی‌های زیست محیطی دانست و گفت: قرار است در این واحدها صنایع مرتبط با هوافضا، الکترونیک و سایر صنایع های‌تک مستقر شود و عمدتاً از دانش نخبگان و فارغ التحصیلان استان بهره گرفته شود.

این مسئول وظیفه شرکت شهرک‌های صنعتی را تنها تامین زیرساخت‌های واحدهای صنعتی مستقر در اراضی واگذار شده ندانست و تاکید کرد: شرکت شهرک‌ها بیشتر نقش حمایتی از صنایع کوچک را برعهده دارد و غالباً در راستای توانمدی‌سازی این صنایع گام برمی‌دارد.

رشد ۲۶۰ درصدی صادارت منطقه ویژه اقتصادی یزد‍

عظیمی یکی دیگر از وظایف محوله به شرکت شهرک‌های صنعتی استان را مدیریت بر منطقه وی‍ژه اقتصادی استان که در فضایی به وسعت ۵۷۰ هکتار ایجاد شده است، ذکر کرد و افزود: منطقه وی‍ژه اقتصادی به عنوان محدوده‌ای واقع در داخل کشور ولی خارج از قلمرو گمرکی کشور، فضایی بسیار مناسب برای شرایط سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم خواهد بود و نیاز است که بیشتر از گذشته به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به مزایای دیگر منطقه وی‍ژه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران، استقبال از این منطقه در سال‌های اخیر را خوب خواند و گفت: در حال حاضر ۱۲۱ واحد در این باره با شرکت شهرک‌ها قرار دارند که ۵۰ واحد ان فعال و ۵۳ واحد نیز مراحل ساخت و ساز را دنبال می‌کنند.

این مسئول به رشد ۲۶۰ درصدی صادارت کالاهای تولیدی در منطقه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن اشاره و ارزش این صادارت را بالغ بر ۱۷ میلیون دلار اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصل ۴۴ با موضوع واگذاری امور تصدی‌گری دولت، از واگذاری ۱۰ مورد مدیریت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به شرکت‌های خدماتی تا حال حاضر خبر داد.

علاقمند به حرکت در مسیر محیط زیست هستیم

مدیر عامل شرکت شهرک‌ها در رابطه با موضوع مسائل زیست محیطی و الایندگی‌های صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی، گفت: مکان‌یابی شرکت‌ها و نواحی صنعتی استان با انجام پروسه‌های متعددی از جمله ارزیابی‌های زیست محیطی انجام می‌شود و در مورد دفاع از مسائل زیست محیطی سه شهرکی که در دولت یازدهم پیگیر اجرای آنها هستیم، تمام قد ایستاده‌ایم.

وی در همین رابطه همچنین به اجرای طرح‌های گازرسانی و تصفیه‌خانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در راستای کاهش و نظارت بر مسائل زیست محیطی، اشاره کرد.

عظیمی نقش صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در مسائل زیست محیطی استان را ناچیز خواند و در این باره به عنوان نمونه اعلام کرد: تنها چهار واحد کاشی استان در شهرک‌های استان مستقر هستند که به دلیل استفاده از گرانول فاقد آلایندگی هستند.

وی تاکید کرد: صنایع باید هزینه‌های زیست محیطی را در زمره هزینه‌های خود ببینند و شرکت‌ شهرک‌های صنعتی نیز علاقمند به حرکت در مسیر محیط زیست است.

راه‌اندازی مرکز کسب و کار از مهرماه

عظیمی با اشاره به استقرار موقت ۹ شرکت در مرکز کسب و کار استان، ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی رسمی این مرکز تا مهرماه امسال شاهد ارائه خدمات مشاوره‌ای در موضوعات مختلف مرتبط با کسب و کار هم به صنایع داخل و هم خارج از شهرک‌های صنعتی باشیم.

وی با اشاره به برخی از مزایای استقرار واحدها در شهرک‌های صنعتی از جمله امکان پرداخت حق انتفاع به صورت نقد و اقساط، ارائه رایگان پروانه و پایان کار ساختمان واحدها و نیز کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل استفاده از خدمات مشترک و تجمیع امکانات و نیز هم‌افزایی واحدهای مستقر در شهرک، از مهیا شدن امکان بخشودگی بخشی از اقساط سررسید نشده واحدها خبر داد.

وی در این باره اظهار کرد: در واحدهای صنعتی دارای مساحت بالای یکهزار مترمربع که از شرکت شهرک‌های صنعتی حق انتفاع خریداری کرده‌اند، در صورت نداشتن معوقه اقساط و اعمال شرایط ساخت و ساز می توانند از تخفیف ۶۰ درصدی قرارداد برخوردار شوند.

عظیمی در این مورد از ارائه تخفیفاتی تا قریب ۳۵ درصد از حق قرارداد حق انتفاع برای شش شرکت صنعتی استان تاکنون خبر داد.

در این نشست “ذبیح الله زارع” معاون صنایع کوچک شهرک، مجید حسن‌پور” مدیر منطقه ویژه اقتصادی یزد و “محمد دهقان” مسئول نظارت و اجرای توسعه خوشه‌های صنعتی استان نیز به سولات خبرنگاران پاسخ دادند.مهر

بخش نظردهی بسته شده است..