یک مقام مسئول:

۵۰ درصد مردم استان ورزش نمی کنند/سلامت یزدیها درخطر

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد گفت : افزون بر نیمی از مردم این استان ورزش نمی کنند و سلامتی آنها در خطر است و باید برای حل این موضوع مهم فرهنگ سازی جدی شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمسعود شریعتی  در جمع خبرنگاران یزد افزود: اگر این وضعیت ادامه یابد قطعا یک هشدار مهم است و باید برای تشویق مردم به ورزش یزد کاری کرد .
وی ادامه داد : به نظرم با توجه به نقش ورزش در تامین نشاط و سلامتی مردم و خانواده ها بدون شک ورزش کردن در این استان از نان شب هم برای یزدی ها واجب‎‎تر است.
این مسوول اظهار کرد : اولویت ورزش استان یزد در اصل همان توجه به موضوع فرهنگ‎‎سازی در مورد لزوم پرداختن به ورزش در جریان فعالیت‎‎های روزمره از سوی شهروندان است.
شریعتی گفت : برنامه‎‎ریزی برای گسترش ورزش در بین اقشار مختلف مردم باید در سند توسعه استان یزد دیده شود که امیدواریم این مهم تحقق یابد .
وی افزود : توسعه ورزش همکانی یک اولویت و اساس کار است و قطعا بایدبرای اجرایی شدن یک حرکت جدی فرهنگی توسط رسانه های مختلف گروهی صورت گیرد و یجاد نشاط اجتماعی و همچنین تقویت ورزش قهرمانی و حرفه‎‎ای در استان یزد باید در کنار سایر اهداف و برنامه ها همواره مورد تاکید و نظر عملی واقع شود.
سریعتی ادامه داد : فعال شدن طرح‎‎های عمرانی نیمه تمام تعطیل شده در استان یک حرکت مثبتی است که خوشبخانه با جدیت پیگیری می شود ، از مجموع ۸۰ طرح عمرانی ورزشی نیمه تمام و غیرفعال موجود در استان یزد تاکنون ۴۰ طرح مجددا فعال شده و در سال گذشته در همین راستا موفق به تکمیل و بهره برداری ۹ طرح شدیم.
مدیرکل ورزش و جوانان یزد با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی حوزه ورزش استان در بخش‎‎های ملی، استانی و از محل اعتبارات نفت در سال گذشته خاطر نشان کرد : با توجه به تاکید دولت بر تکمیل طرح‎‎های با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در صورت تخصیص اعتبارات سال گذشته در سال جاری نیز شاهد بهره برداری از پنج طرح دیگر نیز خواهیم بود.
شریعتی گفت : از این طرح ها که دو مورد روستایی و سه مورد نیز شهری هستند و شامل فضاهای ورزشی در سخوید شهرستان تفت، ده عرب و اسفندآباد شهرستان ابرکوه، ملاباشی در شهرستان یزد و شهرستان بهاباد قرار دارند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان درباره ورزشگاه نیمه تمام بزرگ شهر یزد نیز اعلام کرد : شروع این طرح متاسفانه بدون کمیسیون ماده ۲۱۵ بوده که مانع پیشرفت خوب در این طرح طی سالهای گذشته شده است.
شریعتی اظهار امیدواری کرد با توجه به اختصاص بودجه مناسب سال گذشته و با عنایت به ظرفیت خوبی که برای بودجه سال جاری پیش بینی شده و همچنین کمک خیرین ورزشی ساز استان شاهد به سرمنزل رسیدن این طرح و سایر طرح‏‏های نیمه تمام ورزشی استان باشیم.
وی خاطرنشان کرد : سرانه کنونی فضاهای ورزشی استان یزد ۶۲ سانتی مترمربع برای هر نفر است و باید این سرانه تا افق ۱۴۰۴ به ۱.۲ مترمربع برسد که چنین خواهد شد.
این مسوول با اشاره به اینکه شهر یزد به عنوان مرکز استان علیرغم بیشترین جمعیت دارای کمترین سرانه فضای ورزشی است این امر را ناشی از توزیع نامتناسب اماکن و سرانه‏‏‎‎های ورزشی بدون توجه به موضوع آمایش سرزمین در شهرستان‎‎های استان در دولت‎‎های نهم و دهم دانست.
شریعتی گفت : هم اکنون افزون بر ۴۷ رشته ورزشی در یزد وجود دارد که امیدواریم با هم افزایی و استفاده از نیروهای توانمند برنامه‎‎های خوب تدارک دیده شده برای ورزش و حوزه جوانان استان محقق شود.
وی با بیان اینکه ۲۳ تیم به عنوان نماینده استان در لیگ‏‏های مختلف کشوری حضور دارند اظهار داشت : مشکل تیم فولاد یزد در لیگ دسته اول کشور مالی است و در جلسه اخیری که با استاندار، معاون وی و مسوولان باشگاه برگزار شد بر شفاف‏‏سازی درخواست‎‎های مورد انتظار باشگاه از استان و مکتوب شدن آنها تاکید شد.
این مسوول با اشاره به اینکه طبق مقررات اداره کل ورزش و جوانا هیچ اختیار قانونی برای کمک مالی به باشگاه ها برای تیم‏‏داری ندارد ، افزود : بدون شک هرگونه حمایت معنوی و پیگیری‎‎های لازم را در مورد این تیم انجام خواهد داد.
شریعتی اظهار امیدواری کرد با توجه به این که هیات مدیره باشگاه راضی به واگذاری امتیاز تیم نیست در فرصت باقیمانده به شروع بازی‎‎ها وضعیت این تیم مشخص و سرانجام خوبی منتهی شود.
وی در خصوص بدهی‎‎های تیم تربیت نوین یزد که به لیگ دسته دو فوتبال کشور سقوط کرده است ، خاطر نشان کرد : باشگاه مالک دارد و پرداخت بخش باقیمانده بدهی‎‎ها از سوی باشگاه دنبال خواهد شد .
مدیر کل ورزش و جوانان یزد گفت: علیرغم اینکه در این استان افزون بر سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال وجود دارد ولی متاسفانه تنها شش واحد به حمایت از ورزش یزد می پردازند ، باید کسانی که تیم داری می‎‎کنند از نگاه مسوولان و مردم استان یزد با کسانی که حمایتی از ورزش استان ندارند متفاوت باشند.

*** آمایش رشته های ورزشی اولویت ورزش استان یزد
در ادامه این گفت و گو معاون توسعه ورزش مدیرکل ورزش و جوانان یزد گفت : از اهداف عمده حوزه معاونت توسعه ورزش یزد در وهله اول آمایش رشته‎‎های مختلف ورزشی است .
ابوالفضل کارگر افزود : ساماندهی به ساختار هیات‎‎ها و همچنین ارزیابی شش ماهه هیات‎‎های ورزشی براساس فاکتورهایی که تا اواخر مردادماه به جمع بندی نهایی خواهد رسید و به هیات‏‏ها ابلاغ می‎‎شود از دیگر برنامه‎‎ها و اهداف این معاونت است.
وی گفت: هم اکنون ۱۰ رشته در اولویت شورای راهبردی ورزش استان یزد قرار دارد که به ترتیب شامل شمشیربازی، اسکواش، تیراندازی با کمان، هندبال، دوچرخه‏‏سواری، ژیمناستیک، کاراته، والیبال، ورزش‎‎های ساحلی و ورزش‎‎ زورخانه‏‏ای است.
این مسوول اظهار داشت : اعتقاد داریم که در صورت سرمایه‏‏گذاری در این رشته‎‎ها می‎‎توانیم ترقی و رشد قابل توجه آنها در استان را شاهد باشیم.
کارگر در ادامه در خصوص تیم های مختلف ورزشی یزد گفت : ثبت نام تیم والیبال شفق اردکان در لیگ برتر از یک ماه پیش انجام شده ولی موضوع نهایی شدن نام و حامی این تیم در جهارشنبه همین هفته نهایی خواهد شد.
وی با اشاره به رایزنی‎‎هایی که در مورد مربی این تیم صورت گرفته است افزود : با چند مربی بومی و غیر بومی در این باره مذاکره شده ولی به دلیل نهایی نشدن اسپانسر تیم، هنوز مربی قطعی نیست.
معاون ورزش مدیرکل ورزش و جوانان یزد ادامه داد: تیم پیشگامان سه سال در حوزه تربیت بازیکنان بومی فعالیت کرده و هدف شهرستان در حال حاضر حضور و ماندگاری در لیگ برتر و ارتقای بازیکنان بومی در این رقابت‎‎ها طی دو سه سال آینده است.

*** فعالیت های فرهنگی اساس کار در حوزه جوانان است
همچنین معاون امور فرهنگی و جوانان مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در این نشست گفت : از عمده وظایف اساسی این بخش در ورزش استان یزد توجه به مسائل فرهنگی جوانان است .
طوبی مازار زاده افزود : برای تحقق این هدف خوشبختانه در سه گروه فرهنگی، ساماندهی و مشارکت‎‎ها فعالیت های فرهنگی خوبی با توجه به مناسبت ها انجام شده است.
وی اضافه کرد : گروه ساماندهی وظیفه سازماندهی امور جوانان را براساس برنامه‏‏ریزی جامع برعهده دارد که البته برنامه‎‎ریزی در این حوزه نیازمند شناخت وضعیت فعلی و گذشته جوانان است.
این مسوول گفت: هم اکنون در خصوص گروه مشارکت‎‎ها شاهد فعالیت ۳۱ سمن در استان یزد هستیم که از این تعداد ۱۲ سمن فعال، ۱۰ سمن متقاضی مجوز فعالیت و مابقی نیز غیرفعال بوده‎‎اند که در حال پیگیری برای فعالیت مجدد هستند.
همچنین رییس روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان یزد گفت: توجه به رسانه های گروهی و انعکاس اخبار و گزارشات ورزش استان یزد محور بسیاری از فعالیت ها در حوزه ورزش و جوانان است .
رضا ناگانی افزود : با همکاری خود جامعه ورزش استان یزد و بخصوص تعامل و همراهی رسانه های مختلف گروهی و فعالیت هایی که در بعد اطلاع رسانی صورت گرفته یزد در مجموع جزو سه استان برتر کشور در این رمینه شده است .
وی اظهار کرد : برای تحقق اهداف مقدس و بلند ورزش همچنان با قوت و قدرت به هکاری نیازمندیم و فرهنگ سازی برای گسترش ورزش باید از طریق برنامه ها و بخصوص رسانه ها صورت گیرد .
در پایان این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد و همچنین خبرنگاران فعال حوزه ورزش استان یزد مورد تجلیل قرار گرفتند .ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..