مهلت ۳ ماهه به نانوایی‌های تنوری‌پز یزد

no-thumbs

مدت‌هاست که شاهد اعلام غیربهداشتی بودن نان‌های سنتی تنوری از سوی کارشناسان بهداشتی هستیم اما با توجه به اینکه ذائقه مردم استان با این نان‌ها سازگار شده است، تغییر فرهنگ مصرف آن دشوار به نظر می‌رسد. 600 واحد نانوایی در شهرستان یزد وجود دارد که هنوز 120 واحد آن تنوری هستند، حال آنکه به گفته کارشناسان...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«جلال پیروزی‌فرد» مسئول اتحادیه نانوایان شهرستان یزد از دادن مهلتی ۳ماهه به نانوایی‌های تنوری‌پز برای تجهیز به دستگاه پخت نان می‌گوید با او در این خصوص به گفت‌وگو نشسته‌ایم که با در زیر می‌خوانید.

آماری از تعداد واحدهای پخت نان تنوری در استان دارید؟ در این حال سیاست شما درباره نانوا‌یی‌های تنوری چیست؟
در حال حاضر ۶۰۰ واحد نانوایی در شهرستان یزد وجود دارد که ۱۲۰ واحد آن نان تنوری پخت می‌کنند. برخی از واحدهای نانوایی تنوری، نان کم‌کیفیت و با مشکلات بهداشتی به بازار مصرف عرضه می‌کنند؛ از این رو مسئولان استانی مصمم شده‌اند که همه واحدهای نانوایی تنوری را به دستگاه‌های پخت نان تجهیز کنند.

آیا پخت و عرضه نان تنوری در استان ممنوع است؟
خیر؛ هنوز ممنوعیتی در این باره لحاظ نشده است اما به‌تازگی مسئولان استان با بررسی کیفیت نان‌های تنوری تصمیم گرفته‌اند که این واحدها را به دستگاه‌های پخت نان تجهیز کنند. از این رو مصوبه‌ای مبنی بر مهلت ۳ ماهه برای تجهیز این نانوایی‌ها به دستگاه در نظر گرفته شده است که به زودی به نانوایی‌ها ابلاغ می‌شود.

قطعا تجهیز به دستگاه به اعتبار نیاز دارد. آیا حمایت‌های لازم برای تجهیز نانوایی‌های تنوری به دستگاه نیز در دستور کار مسئولان استان است؟
بله، با توجه به اینکه خرید دستگاه پخت نان به ۱۵ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، استان شرایط اعطای تسهیلات کم بهره با دوره بازپرداخت طولانی را برای نانوایان متقاضی در نظر گرفته است که به متقاضیان پرداخت می‌شود.

قطعا با توجه به استقبال مردم به مصرف نان‌های تنوری، در تغییر فرهنگ مصرف با مشکل مواجه خواهید شد، تدبیر شما در این زمینه چیست؟
مردم باید به این باور برسند که مصرف نان‌های تنوری غیربهداشتی برای سلامت آنها مضر است؛ در این صورت دیگر حاضر نخواهند شد از نانوایی‌های تنوری نان بخرند، هر چند طرفداران نان‌های ماشینی کمتر است اما سلامت آنها تضمین شده است.

نان تنوری عمده نان مصرف مردم در گذشته بوده است، چطور شده که کارشناسان، الان متوجه ناسالم بودن این نان شده‌اند؟
در گذشته تکنولوژی پخت نان دستگاهی وجود نداشته و البته شاطرهای گذشته نیز تبحر لازم برای پخت نان تنوری را داشتند اما متاسفانه ۳۰ درصد از نانوایانی که امروز نان تنوری پخت می‌کنند، تجربه و تبحر کافی برای پخت این نان را ندارند و این موضوع نیز در کاهش کیفیت این نوع نان بسیار موثر بوده است.

در مقابل ایراداتی که به مصرف نان‌های تنوری وارد است، امروزه شاهد عرضه نان‌های تنوری حتی در سوپرمارکت‌های شهر هستیم، آیا این نان‌ها بهداشتی و مجازند؟
خیر، همه نان‌های سنتی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود فاقد شناسه بهداشتی هستند که نشانه مجازنبودن آن است. مسئولان استان نیز در حال اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از عرضه این نوع نان‌ها هستند.

چرا این نان‌ها را از فروشگاه‌ها جمع‌آوری نمی‌کنید؟
قطعا نان‌های فروشگاهی نیز متقاضیان خاص خود را دارد و در مواقعی مورد نیاز است و نمی‌توان آن را به طور کامل برچید. از طرفی جمع‌آوری نان‌های غیربهداشتی و از بین بردن آنها نیز امری دشوار و غیرممکن است اما می‌توان با نظام‌مند کردن توزیع نان در فروشگاه‌ها، فقط نان‌های مجاز و دارای شناسه بهداشتی را به دست مردم رساند. در حقیقت، لازم است قبل از جمع‌آوری نان‌های غیرمجاز و فاقد شناسه بهداشتی، جایگزین مناسبی در سوپرمارکت‌ها عرضه شود. از این رو اتحادیه تصمیم دارد با خرید دستگاه، نسبت به پخت و بسته بندی نان لواش مجاز و بهداشتی در استان اقدام کند.

سرانجام، تولید نان صنعتی در استان به کجا رسید؟
با توجه به اینکه تمایل مردم استان به مصرف نان داغ زیاد است، عرضه نان صنعتی در استان هنوز مناسب نیست. شاید در ۲۰ سال شاهد افزایش رغبت یزدی‌ها به استفاده از این نوع نان باشیم. شکست کارخانه نان صنعتی میبد نیز نشان داد که اکنون زمان مناسبی برای تولید نان صنعتی در استان نیست.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..