آغاز اجرای طرح «کتابخوان» در استان یزد

no-thumbs

نخستین نشست استانی طرح کتابخوان، بیست‌وپنجم همین ماه برای اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده و با هدف ترویج و تبلیغ فرهنگ مطالعه در قالب معرفی کتاب در استان برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  در این طرح همه کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، فرصت معرفی کتاب‌های مورد علاقه خود به دیگران را پیدا می‌کنند. در جلسات طرح کتابخوان که با حضور گروهی ۱۲ نفره برگزار می‌شود، افراد شرکت‌کننده، تجربیات مطالعاتی خود را برای استفاده دیگر علاقه‌مندان به کتاب‌های معرفی شده به اشتراک می‌گذارند. روزنامه همشهری در این خصوص با «رقیه دوست‌فاطمیها» مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به گفت‌وگو پرداخته است.

درباره اجرای طرح کتابخوان در استان توضیح دهید و بگویید که چطور یزد به عنوان یکی از استان‌های مجری این طرح انتخاب شد؟
طرح کتاب‌خوان از حدود یک‌ ماه قبل در ۷ استان کشور اجرایی شده است و در ادامه اجرای طرح، استان‌هایی دیگری از جمله یزد، مشمول اجرای آن شدند.

روند برگزاری این طرح چگونه است؟
در این طرح، نشست‌هایی با حضور ۱۲ نفر از علاقه‌مندان شامل کتابداران، اعضای کتابخانه‌ها، مفاخر، نویسندگان، اهالی رسانه و دیگر علاقه‌مندان به کتاب برای معرفی کتاب‌های مورد علاقه آنها برگزار می‌شود. این نشست‌ها قرار است ماهانه در روزهای مشخصی از ماه در شهرهای استان برگزار شود که اولین نشست در مرکز استان بیست‌وپنجم مردادماه و پس از آن روز هفتم هر ماه در شهر یزد برگزاری این جلسات پیگیری خواهد شد.

آیا برای اجرای طرح کتابخوان در شهرستان‌ها هم برنامه‌ای دارید؟
بله، این طرح همزمان با مرکز استان در تمام شهرستان‌ها اجرا می‌شود؛ با این تفاوت که نسبت برگزاری نشست‌ها به تعداد کتابخانه‌ها و کتابداران هر شهرستان بستگی دارد، به طوری که هر یک از شهرستان‌های استان فرصت برگزاری این نشست‌ها را از یک تا ۴ جلسه در سال دارند.

کتاب‌هایی که در این طرح معرفی می‌شوند چگونه انتخاب خواهند شد؟
کتاب‌های این طرح قبل از برگزاری نشست‌ها، در سامانه مربوط به ثبت نام این طرح در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برای تایید از سوی نهاد کشور معرفی می‌شوند و بعد از تایید، فرصت ارائه آنها فراهم می‌شود. در این نشست‌ها هر نفر ۷ دقیقه فرصت دارد که کتاب مورد علاقه خود را به دیگر حاضران معرفی کند. علاقه‌مندان به شرکت در نشست‌های طرح کتابخوان می‌توانند با مراجعه به پورتال اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به آدرس www.yazdpl.ir در بخش «ثبت‌نام طرح کتابخوان» مشخصات فردی و اطلاعات کتاب موردنظر خود را ارسال کنند تا در اولویت شرکت در این این طرح قرار گیرند.

آیا موضوع کتاب‌ها مبنای انتخابند؟
ممکن است در طول سال نشست‌هایی با محوریت موضوع مشخص برگزار شود؛ برای مثال به مناسبت برخی هفته‌ها، نشست‌ها به معرفی کتاب‌های مربوط به آن هفته مشخص باشد؛ از این رو ممکن است برخی از نشست‌های این طرح با موضوع مشخص برگزار شود.

آیا اجرای طرح کتابخوان را در افزایش سرانه مطالعه در استان مطلوب می‌دانید؟
این طرح به تازگی در کشور آغاز شده است و باید بعد از گذشت زمان، تاثیر آن را در افزایش سرانه مطالعه بررسی کرد اما به نظر می‌رسد که اجرای این طرح با توجه به ایجاد فرصت مطالعه برای همه اقشار جامعه، در افزایش سرانه مطالعه کارآمد باشد. با توجه به افزایش مشغله‌های زندگی، فرصت مطالعه هر کتابی برای علاقه‌مندان وجود ندارد؛ از این رو این طرح می‌تواند در هدفمند کردن مطالعه و افزایش میزان مطالعه تاثیر‌گذار باشد. همچنین برای افزایش تاثیر‌گذاری طرح، یک یا ۲ نشست استانی از اجرای این طرح، ضبط شده و از شبکه آموزش پخش خواهد شد و از این حیث نیز می‌تواند بازخورد خوبی در جامعه داشته باشد.

پیش‌بینی شما از اجرای این طرح چیست؟
سرانه مطالعه شهروندان یزد در کشور متوسط است. پیش‌بینی می‌شود علاقه‌مندان زیادی از سراسر استان در این طرح مشارکت کنند. از این رو برگزاری ۳۰ نشست در سال جاری از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان پیش‌بینی شده است. حجم بالای مطالعات درسی در استان بسیار بیشتر از کتاب‌های غیردرسی است؛ بنابراین نهاد کتابخانه‌های عمومی استان افزایش سرانه مطالعه کتاب‌های غیردرسی را در در اولویت قرار داده است و می‌توان از این طرح برای تحقق این هدف بهره بگیرد.

شاید یکی از دلایل سرانه پایین مطالعات غیردرسی در یزد، منابع محدود کتابخانه‌ها باشد، در این باره اقدامی صورت گرفته است؟
تلاش‌هایی برای ارتقای کمی و کیفی منابع کتابخانه‌های استان انجام و فرصت انتخاب منابع به کتابداران کتابخانه‌های استان داده شده است تا کتاب‌های مخاطب‌پسند و دارای جاذبه به کتابخانه‌های استان وارد شود.

آیا مکان ثابتی برای برگزاری نشست‌های طرح کتابخوان در استان در نظر گرفته‌اید؟
نخستین نشست این طرح قرار است در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده سیدجعفر محمد(ع) یزد که دارای یک کتابخانه مشارکتی با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است، برگزار شود. نشست‌های بعدی نیز هر یک در مکان‌های عمومی شهر از جمله کتابخانه‌های استان برگزار خواهد شد. برای مثال نشست هفته کودک با همکاری کانون پرورش فکری در این مکان برگزار خواهد شد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..