حضور کمرنگ مردان یزدی در کلاس‌های سوادآموزی

no-thumbs

این روزها فرصت سواد‌آموزی برای همه اقشار جامعه فراهم شده است و هر کس می‌تواند با شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد پیرامون خود، برای آموزش آنها اقدام کند؛ با این حال استقبال مردان استان از سوادآموزی کمتر از بانوان و از این رو آمار بی‌سوادان مرد نیز از بی‌سوادان زن استان بیشتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری تشکیل کلاس‌های نهضت سوادآموزی برای باسواد کردن جمعیت بی‌سواد، در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با جدیت دنبال شد و روند سواد‌آموزی به این شیوه نیز همچنان در حال تکمیل است.
امروز هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با شناسایی افراد کم سواد و بی‌سواد پیرامون خود و معرفی آنها به کارشناسان سواد‌آموزی مستقر در اداره‌های آموزش و پرورش برای ثبت نام آنها اقدام و آموزش را آغاز کند. این آموزش‌ها می‌تواند به صورت فرد به فرد یا حتی با تشکیل کلاس‌های گروهی دنبال شود و حق‌الزحمه آموزش نیز بر اساس دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش از سوادآموزان دریافت خواهد شد.

مشخص نبودن تعداد مربیان سواد‌آموزی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان درباره تعداد مربیان سوادآموزی استان گفت: آمار دقیقی از تعداد مربیان سوادآموزی استان در دست نیست چرا که سبک آموزش به صورتی است که هر مربی توانایی آموزش دادن به یک تا تعداد زیادی از افراد کم سواد را دارد.
«مرات امین‌الرعایا» با بیان اینکه جامعه هدف سوادآموزی استان، افراد بی‌سواد و کم‌سواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند، ادامه داد: همه افراد حقیقی و حقوقی به ویژه کارمندان دولت می‌توانند برای آموزش این جامعه هدف با معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همکاری کنند.
وی با بیان اینکه استقبال مردان از سوادآموزی کمتر از بانوان است، افزود: از این رو آمار افراد بی‌سواد و کم‌سواد مرد استان نیز ۱۰۰ نفر بیشتر از زنان است.
این مسئول ادامه داد: بر اساس آمار جمعیتی سال ۹۰ حدود ۹۵ درصد از جمعیت ۷۱۱ هزار نفری سنین ۱۰ تا ۴۹ سال استان، باسواد و ۴/۱۶ درصد بی‌سواد بودند و نزدیک به ۵۵۰۰ نفر نیز سواد خود را اظهار نکرده بودند.

وجود ۳۰ هزار بی‌سواد در استان
امین‌الرعایا گفت: نزدیک به ۳۰ هزار نفر بی‌سواد در استان وجود دارند که ۶۰ درصد آنها یعنی ۱۷هزار و ۸۰۰ نفر  اتباع بیگانه هستند. معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: ۳۴۰۰‌نفر از این افراد هم به دلیل معلولیت‌ها و مشکلات جسمی، آموزش پذیر نیستند.
وی افزود: هنوز جشن ‌سوادآموزی در هیچ یک از شهرستان‌های استان برگزار نشده است اما استان همواره از نظر عملکرد در رتبه اول تا سوم کشور قرار دارد.
امین‌الرعایا با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای آموزش سواد به افراد بی‌سواد و کم‌سواد استان، افزود: در همین زمینه از ۴ بانک اطلاعاتی موجود در استان برای شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌سواد استفاده شده است.
وی از برگزاری دوره‌های سواد‌آموزی، تحکیم و انتقال برای متقاضیان سوادآموزی خبر داد و افزود: برگزاری دوره سواد‌آموزی برای کسانی است که در سامانه سوادآموزی استان ثبت‌نام شوند و بعد از تایید بی‌سوادی آنها، برگزاری دوره سواد‌آموزی با برگزاری کلا‌س‌های حداقل ۵ نفره یا آموزش فرد به فرد امکان‌پذیر است.
این مسئول ادامه داد: در دوره تحکیم، سوادآموزانی که دوره سوادآموزی را گذرانده و تمایل به ادامه تحصیل دارند، در دوره ۷۰ ساعته برای تحکیم سواد شرکت می‌کنند. وی درباره دوره انتقال نیز گفت: این دوره مخصوص کم‌سوادانی است که  برای دریافت کارنامه پایان مقطع ابتدایی معرفی شده‌اند. این افراد در طول ۶۰۰ ساعت آموزش حضوری موفق به دریافت کارنامه می‌شوند.

شرایط همکاری برای آموزش بی‌سوادان
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام کرد: متقاضیان آموزش دادن به جامعه هدف استان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به کارشناس سوادآموزی ادارات آموزش و پرورش محل سکونت خود مراجعه کرده و یا با شماره ۳۶۲۵۰۵۰۵ تماس بگیرند.وی افزود: متقاضیان آموزش دادن می‌توانند افراد بی‌سواد و کم‌سواد خانواده، محله و شهر خود را برای شرکت در هر یک از دوره‌های مزبور به اداره آموزش و پرورش ناحیه، منطقه، شهرستان و یا استان معرفی و آنها را ثبت‌نام کنند.
امین‌الرعایا ادامه داد: همکاری این افراد می‌تواند در تشویق افراد بی‌سواد و کم‌سواد برای شرکت در دوره‌های سواد‌آموزی و باسواد شدن افراد موثر باشد. وی تاکید کرد: این آموزش‌ها می‌تواند با تشکیل کلاس یا آموزش فرد به فرد ارائه شود اما باید برای این آموزش‌ها هماهنگی‌های لازم با کارشناسان سوادآموزی ادارات آموزش و پرورش استان نیز صورت بگیرد.

حق‌الزحمه مربیان سواد‌آموزی
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: با واگذاری آموزش به مربیان سواد‌آموزی، حق الزحمه بر اساس قیمت تمام شده آموزش بی‌سوادان به مربیان پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: حق الزحمه سوادآموزی به ازای آموزش هر فرد بی‌سواد ۷۱۰ هزار تومان است و این حقوق برای آموزش افراد کم سواد در دوره‌های تحکیم و انتقال نیز به ترتیب ۹۰ هزار تومان و ۷۵۰‌هزار تومان است.

اعمال محدودیت برای بی‌سوادان از سال آینده
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان بر ضرورت شرکت در دوره‌های سوادآموزی برای افراد بی‌سواد سنین ۱۰ تا ۴۹ سال استان تاکید کرد و افزود: این مهم با توجه به محدودیت‌هایی که در سال آینده برای این افراد لحاظ می‌شود، ضرورت بیشتری می‌یابد. «مرات امین‌الرعایا» گفت: از سال آینده تمدید و صدور گواهینامه رانندگی و پروانه کسب برای افراد بی‌سواد انجام نخواهد شد و مستمری‌بگیران بی‌سواد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز از این پس مستمری دریافت نخواهند کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..