آشفتگی فضاهای تبلیغاتی در شهر یزد

no-thumbs

آشفتگی فضای تبلیغاتی شهر و آلودگی‌هایی که چشم شهروندان را آزار می‌دهد، سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد را به ساماندهی فضای تبلیغاتی شهر وارد حساس‌تر کرده است چرا که بسیاری از فعالان عرصه تبلیغات اعتقاد دارند تبلیغات محیطی باید به آرامش روحی شهروندان منجر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزفضاهای تبلیغاتی موجود در شهر یزد از استندها تا بیلبوردهایی که در آسمان شهر جا خوش کرده‌اند، همگی فرصتی برای زیباسازی شهر هستند اما بهره‌برداری غیراصولی از این فضاها باعث شده است نه تنها شهر را زیبا نکنند، بلکه از آنها به عنوان آلودگی‌های بصری شهر یاد شود.
از فضاهای مجاز تبلیغاتی که بگذریم، فضاهای غیرمجازی که در قالب داربست‌های فلزی در گوشه و کنار شهر قد علم می‌کنند، نیز قابل توجه است. فضاهای تبلیغاتی غیرمجازی که گاهی در کنار فضاهای مجاز تبلیغاتی، تضاد و ناهماهنگی در مدیریت فضاهای تبلیغاتی شهر را به رخ می‌کشد.

ضرورت ساماندهی فضاهای تبلیغاتی
مدیرعامل سازمان رفاهی- تفریحی شهرداری یزد با اشاره به ضرورت ساماندهی تبلیغات محیطی گفت: باید تمام عناصر تبلیغاتی بر اساس نظر کارشناسان کارگروه فنی و تخصصی سامان ‌یابند.
«امید فتاحی» افزود: این نظرات بعد از جلب نظر مساعد شهردار و تصویب در شورای اسلامی شهر از سوی سازمان رفاهی- تفریحی اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: از تمام شهروندان می‌خواهیم که به قوانین تبلیغات محیطی پایبند باشند تا هماهنگی بصری شهر حفظ شود. این مسئول تاکید کرد: حفظ هماهنگی شهری و ارتقای بصری شهر در نهایت به‌صورت تدریجی به افزایش نشاط و شادابی شهروندان منجر خواهد شد.

آشفتگی ذهن شهروندان از تبلیغات
نایب رئیس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی استان نیز معتقد است، فضاهای تبلیغاتی باید حس آرامش را به شهروندان القا کنند نه اینکه با تعدد و ناهماهنگی، ذهن آنان را آشفته کنند.
«حمیدرضا صالحیه یزدی» افزود: ناهماهنگی در مدیریت فضاهای تبلیغاتی شهر بین سازمان‌های فرهنگی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها باعث شده است که از این فضاها بهره‌برداری موثری صورت نگیرد. وی ادامه داد: دیدگاه‌های متفاوت مدیریتی باعث ایجاد حجم وسیعی از فضاهای تبلیغاتی شده که آرامش را از فضای شهری سلب کرده است و متاسفانه این فضاها بدون برنامه‌ریزی در حال افزایش است.
این عضو انجمن اساتید و طراحان گرافیک یزد افزود: تعداد فضاهای تبلیغاتی هیچ سنخیتی با تعداد واحدهای صنفی شهر ندارد. برای مثال در فاصله میدان شهدای محراب تا میدان ابوذر یزد که بسیار فاصله کوتاهی است، ۴۰۰ فضای تبلیغاتی کوچک و بزرگ قرار گرفته و در کنار آن نزدیک به ۲۵۰ تابلوی تجاری نیز نصب شده است که ذهن را به شدت برآشفته می‌کند.
صالحیه با بیان اینکه عبور از بین این حجم تبلیغات، مانع توجه به تبلیغ و از بین رفتن آرامش شهروندان می‌شود، گفت: به این ترتیب تبلیغات انجام‌شده نیز کارکرد درستی نخواهند داشت.
این فعال حوزه تبلیغات افزود: ساماندهی وضعیت تبلیغات محیطی شهر نیازمند طرح جامعی است تا تبلیغات شهری، گرافیک محیطی و هویت بصری شهر را بهبود بخشد. وی ادامه داد: یک مشاور توانمند و مجرب باید با بررسی میدانی فضاهای تبلیغاتی شهر و به‌دست‌آوردن نسبت تعداد فضاهای تبلیغاتی به تعداد صنوفی که در هر محور قرار گرفته است، طرح مناسبی را برای ساماندهی این وضعیت ترسیم کند.

موثر نبودن تبلیغات در فضای آشفته
صالحیه با تاکید بر اینکه تبلیغات در این محیط آشفته و شلوغ، نتیجه‌بخش نیست، افزود: البته باید توجه داشت که ساختار تبلیغات محیطی شهر یزد به عنوان یک شهر خشتی و تاریخی با دیگر شهرهای کشور متفاوت است و باید نسخه مجزایی برای آن پیچیده شود.
نایب رئیس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی استان ادامه داد: این تفاوت به این معنا نیست که فضاهای تبلیغاتی باید نمودی از خشت و گل و تاریخ باشد بلکه ساختار و جانمایی آن باید با در نظر گرفتن شاخص‌های شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان باشد. وی با تاکید بر اینکه برای تبلیغات شهری و گرافیک محیطی باید استانداردهایی در نظر گرفته شود، افزود: آشفتگی امروز فضاهای تبلیغاتی شهر یزد برگرفته از ناهماهنگی و نبود تمرکز مدیریت در این فضاهای تبلیغاتی است.
صالحیه با اشاره به ایجاد انبوهی از سازه‌های تبلیغاتی جدید در شهر اضافه کرد: این ورود غیرتخصصی و غیرهدفمند باعث وارد شدن ضربه به بدنه تبلیغاتی شهر می‌شود.
وی افزود: به تازگی تعدادی از فعالان عرصه تبلیغات محیطی با تشکیل کارگروهی با نام «رسانه محیط» به تدوین و ارائه پیشنهادهای اصولی به شهرداری و شورای شهر برای ساماندهی تبلیغات محیطی شهر اقدام کرده‌اند که امیدواریم این کار موثر واقع شود.

ضرورت ترسیم طرح و مقیاس ارزیابی
عضو انجمن اساتید و طراحان گرافیک یزد تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی در حوزه تبلیغات شهری یزد، تهیه طرح و مقیاسی برای ارزیابی فضاهای تبلیغاتی و نظم‌بخشیدن به آنهاست.
صالحیه تاکید کرد: آنچه امروز شهروندان یزدی بیش از خدمات شهری به آن نیاز دارند، رفع دغدغه‌های روحی و روانی است چرا که روح شهروندان با هیچ روکشی قابل مرمت نخواهد بود.

برخورد با تبلیغات غیرمجاز
نایب رئیس انجمن صنفی کانون‌های تبلیغاتی استان درباره فضاهای تبلیغاتی غیرمجاز شهر یزد گفت: در کنار توجه به فضاهای تبلیغاتی مجاز شهر، برخورد با فضاهای تبلیغاتی غیرمجاز نیز حائز اهمیت است. «حمیدرضا صالحیه یزدی» افزود: جمع‌آوری فیزیکی تبلیغات غیرمجاز و فرهنگ‌سازی در کنار یکدیگر موثر خواهد بود و اگر برخوردها فارغ از فرهنگ‌سازی باشد، دوباره شاهد نصب داربست‌های تبلیغاتی در شهر خواهیم بود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..