انتقاد شدید مشاور رئیس‌جمهور:

بودجه دفاعی کشور صرف تاسیس رسانه‌ای شده که کارشان سرکوب رسانه‌های واقعی است

هشت سال همه سکوت کردند اما آنگاه که بحث بر سر برداشته شدن تحریم ها شد همه کارشناس هسته ای می شوند. ای شرم باد بر کسانی که سکوت را در دوره عسرت و فریاد را در دوره یسر این ملت برگزیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزحسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری از ضعف عملکرد شورای نظارت بر صدا و سیما انتقاد کرد و گفت که عملا سازمان صدا و سیما رسمیتی برای مصوبات شورا قائل نیست.

وی جمعه  در نخستین نشست روزنامه نگاران، نیازهای حرفه ای، مسائل اجتماعی گفت: توان شورای نظارت بر مطبوعات بالا است و احکام و مصوبات آن بلافاصله درباره مطبوعات بخش خصوصی اعمال می شود اما برای صدا و سیما که اصل ۱۷۵ قانون اساسی به آن اختصاص دارد و شورای نظارت بر آن فعالیت می کند، اعمال نمی شود و متاسفانه این شورا به موجود ضعیفی تبدیل شده که عملا سازمان صدا و سیما رسمیتی برای مصوبات آن قائل نیست و در حد پاسخگویی روابط عمومی است.

 
وی با انتقاد از برخورد تبعیض آمیز با برخی روزنامه ها اظهار کرد: هزینه بسیاری به اسم بودجه دفاعی کشور صرف تاسیس رسانه ای شده که کارشان سرکوب رسانه های واقعی کشور است و باید اندیشید که چرا رسانه ها دشمن پنداشته شده است.
 
نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما در ادامه یادآور شد: نگرانی ما که در عرصه خبر و رسانه در کشور فعالیت علمی و حرفه ای می کنیم در این است که نظارت بر رسانه های ضعیف با قوت و نظارت بر رسانه های قوی با ضعف اعمال می شود. چگونه است که روزنامه اطلاعات که متخلق به اخلاق است هیچگاه مورد شکایت واقع نمی شود و کیهان نیز که از بس متهتک است کسی جرات شکایت از او را ندارد.
 
آشنا نظارت عالیه در این زمینه خواستار شد و عنوان کرد: اگر این نظارت وجود داشته باشد در موضوع هسته ای که هشت سال سخنی بیان نشد همه سکوت کردند اما آن گاه که بحث بر سر برداشته شدن این تحریم ها و بازشدن زنجیر تحریم شد همه زباندان و کارشناس هسته ای می‌شوند. ای شرم باد بر کسانی که سکوت را در دوره عسرت و فریاد را در دوره یسر(آسایش) این ملت برگزیدند.
 
مشاور فرهنگی رییس جمهوری که موضوع سخنرانی خود را مفهوم نظارت و رسانه قرار داده بود به مباحثی همچون وظیفه نظارت بر قدرت و نظارت بر جامعه از سوی رسانه ها اشاره کرد و گفت: جامعه و قدرت تلاش می کنند تا بر رسانه ها نظارت داشته باشند و ما از سوزاندن روزنامه نگاران تا زندانی کردن آنان را سراغ داریم.
 
آشنا افزود: اعمال نظارت رسانه ها بر قدرت های اقتصادی پیچیده تر و در عمل دشوار تر است چون قدرت های اقتصادی می توانند از مسیر های غیر مستقیم استفاده کنند.
 
وی در ادامه گفت: قدرت های اقتصادی گاهی خبرنگار، دبیر، سردبیر، مدیر مسوول و یا صاحب امتیاز روزنامه را می خرند و گاهی نیز از طریق خریدن یا نخریدن، رسانه ها را مدیریت می کنند. مانند جلوگیری از تولید نشریه و آگاهی ندادن به یک نشریه.
 
مشاور فرهنگی رییس جمهوری از این اقدام به عنوان تهدید رسانه ها یاد کرد و گفت: تهدید و تطمیع دو وسیله طبیعی و مجرب برای اعمال نظارت قدرت ها بر رسانه ها هستند.
 
آشنا با بیان این که رسانه ها برای اعمال نظارت در جامعه با مشکلاتی روبه رو هستند، اظهار کرد: گاهی انتقاد کردن از دولت ها راحت تر از انتقاد از فرهنگ جامعه است.
 
وی اضافه کرد: چه بسیار اندیشه های نو و سخنان مفید برای جامعه که در تقابل با اندیشه عوام زده نتوانسته توسعه پیدا کند با گذشت زمان، آن سخن کفر آمیز به سکه رایج جامعه تبدیل می شود.
 
مشاور فرهنگی رییس جمهوری آخرین روش برای مقابله با نظارت رسانه بر قدرت و جامعه را ایجاد رسانه های بدیل برای رسانه های واقعی جامعه دانست و گفت: این روش در بسیاری از کشورها دنبال شده و در کشور ما نیز بی سابقه نیست.
 
نخستین نشست روزنامه نگاران، نیازهای حرفه ای مسائل اجتماعی که در مجموعه ورزشی، فرهنگی تلاش، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و برخی از مسئولان و مدیران و دبیران رسانه ها و خبرنگاران برگزار شد.

بخش نظردهی بسته شده است..