دومین استارتاپ ویکند یزد برگزار شد

در پی برگزاری موفقیت آمیز اولین رویداد استارتاپ ویکند در یزد، دومین رویداد با حمایت گروه تعاونی پیشگامان و دانشگاه امام جواد(ع) در روزهای 14 تا 16 مرداد برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان،استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی برگزار می گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پرانگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا در طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند.

در این برنامه جهانی تا به حال بیش از ۴۵ هزار نفر در بیش از ۲۰۰ شهر شرکت نموده اند. در استارتاپ ویکند ایده های زیادی مطرح می شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا!
این برنامه طبق زمان بندی سراسری آن، از ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۴ مردادماه ۹۴ آغاز و تا ساعت ۱۰ شب جمعه ۱۶ مردادماه ادامه یافت. در این برنامه شرکت کنندگان که ۱۰۲ نفر بودند همگی در یک فضای مشترک قرار گرفته و در ۱۰ تیم با ایده های برتر انتخابی به رقابتی پرشور و  هیجان پرداختند.

این ۱۰ ایده از میان ۵۰ ایده ارائه شده توسط شرکت کنندگان در روز چهارشنبه عصر از طریق رای گیری از همه شرکت کنندگان انتخاب شدند.

روز اول: چهارشنبه برنامه با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در سالن آمفی تئاتر دانشگاه امام جواد یزد با حضور ۱۰۲ شرکت کننده، چندین عکاس و بیش از ۴۰ مهمان آغاز گردید. سخنرانی های کلیدی در ابتدای مراسم توسط دکتر وحدت زاد، رئیس دانشگام امام جواد و استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه یزد، مهندس سپهر، معاون دانشگاه و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری یزد، مهندس شکوهی، قائم مقام پارک علم و فناوری اقبال یزد و مهندس سمیعی مدیرعامل شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات ایساتیس ایراد گردید.

پس از سخنرانان کلیدی، مهندس حسین مزروعی، تسهیلگر رویداد و نماینده استارتاپ ویکند جهانی، توضیحاتی درخصوص رویداد و شیوه عملکرد تیم ها در ۳ روز ارائه داد و در پایان، برگزارکنندگان، مربیان و حامیان را بصورت خلاصه معرفی نمود. سپس از شرکت کنندگان دعوت گردید برای ارائه ایده هایشان در یک دقیقه به ترتیب روی سن قرار گیرند. شرکت کنندگان با شور و هیجان وصف ناپذیری علاقه مند به ارائه ایده های خود بودند. ۵۰ ایده توسط ۱۰۲ شرکت کننده مطرح گردید. این افراد فرصت داشتند تنها طی یک دقیقه (۶۰ثانیه) ضمن معرفی خود، مختصری از مشکلی که ایده آنها راه حلی برای آن ارائه می نماید حرف زدند و در پایان از نیروهایی که برای اجرای ایده هایشان لازم داشتند دعوت می نمودند.

ایده ها بر روی دیوار بیرون سالن قرار گرفت و هر یک از شرکت کنندگان به ۳ ایده برتر رای دادند. پس از شمارش آرا ۱۰ ایده برتر اعلام گردید و بنابراین جمعا ۱۰ نفر از صاحبین ایده به تشکیل تیم های اجرایی خود پرداختند پرداختند.

روز دوم: پنجشنبه تیم ها پس از کارگاه یک ساعته آقای مزروعی، نماینده استارتاپ ویکند، به محل های استقرار تیم های خود رفته و فعالیت خود را آغاز کردند. مربیان با حضور در جمع تیم ها، تجربیات و دانش خود را در محیطی صمیمی به اشتراک می گذاشتند. مربیان این رویداد آقایان تقی فرهنگ نیا، محمدکاظم کشورشاهی، امید پیله ور، محمد چنگانی، محمد آقاباقری، علیرضا دانافر، محمدرضا دهقانی، مهدی دهقانی، عباس زارع، علی فرحانه و خانم ها مهسا محق و پریسا استواری بودند که در روز پنجشنبه همواره از تیم ها بازدید کرده و راهنمایی های لازم را ارائه می نمودند.

در روز سوم (جمعه) تیم ها همچنان بر روی ارائه پروژه ها کار کردند تا خود را برای ارائه به هیئت داوران آماده نمایند. در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر به همراه میهمانان و خبرنگاران در سالن آمفی تئاتر دانشگاه امام جواد (ع) حاضر شدند و برنامه راس ساعت ۵ بعدازظهر با قرائت قران و پخش سرود ملی آغاز شد.

در ابتدای مراسم ابوالفضل شرافت، دبیر ارشد رویداد با ارائه گزارشی گفت: در ثبت نام دومین دوره استارتاپ ویکند یزد تخفیف هایی را از ۲۰ تا ۵۰ درصد در نظر گرفتیم تا علاقه مندان بدون در نظر گرفتن شرایط مالی بتوانند در این رویداد جذاب شرکت نمایند. همچنین با توجه به ایام تعطیلی دانشگاه ها و مشکل اقامت متقاضیان سایر شهرها، ترتیبی اتخاذ شده است تا افراد غیر یزدی بتوانند به صورت رایگان از خوابگاه های دانشگاه استفاده و به راحتی در این رویداد حضور بهم رسانند.

وی درباره استقبال از دومین استارتاپ ویکند یزد بیان کرد: با توجه به توفیق کامل در برگزاری رویداد قبلی و آشنایی بیش از پیش افراد با چنین رویداد و اتفاقات و خروجی هایی که ازآن عاید شرکت کنندگان خواهد شد، استقبال وصف ناپذیری در بین علاقه مندان به ویژه دانشجویان و ایده پردازان صورت گرفت و نکته جالب توجه این که درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان این رویداد، همان افراد و یا دوستان کسانی بودند که در رویداد قبلی نیز شرکت کرده بودند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که در این رویداد نیز تأکید خاصی نیز روی طرح ۱۰۰ در ۱۰۰ مرکز شتابدهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم.

سخنرانان کلیدی مراسم اختتامیه دکتر شاه‏نظری، رئیس بنیاد نخبگان یزد و مهندس قمی، رئیس هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای یزد بودند که بصورت کوتاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

سپس آقای مزروعی، تسهیلگر رویداد و نماینده استارتاپ ویکند جهانی با ارائه گزارشی اجمالی درباره روزهای رویداد و لزوم حفظ ارتباط شرکت کنندگان بعد از اختتام این مراسم، از تیم ها برای ارائه پروژه ها و محصول خود به هیئت داوران دعوت نمود. پس از ارائه ۱۰ تیم که در قالب ۵ دقیقه ارائه و ۳ دقیقه پرسش و پاسخ داوران از هر تیم انجام شد، داوران در زمان پذیرایی از حضار به اتاق جنبی سالن رفتند و پس از مشورت و یکپارچه نمودن آرای هیئت داوران ۳ تیم برتر اعلام شدند. پروژه دیابت مقام اول را کسب نمود، پروژه تیک پول به مقام دوم رسیده و سایلنت منیجر هم به عنوان تیم سوم انتخاب گردید.

افرادی که در روز پایانی زحمت داوری فعالیت گروه ها را بر عهده گرفتند عبارتند از: دکتر علی اکبر تدین، عضو هئیت علمی و رئیس مرکز استعداد درخشان دانشگاه یزد، دکتر مصطفی شاه نظری، رئیس بنیاد نخبگان استان، مهندس امیراحمد سمیعی، مدیر عامل شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات ایساتیس و مهندس تقی فرهنگ‏نیا، رئیس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات یزد و مربی رویداد که با هیجان و دقت وصف ناپذیری به قضاوت از میان گروه ها پرداختند.

علیرغم فعالیت فشرده ۳ روزه تیم ها، کم خوابی و گاهی بی خوابی و خستگی مفرط روز آخر، مراسم اختتامیه رویداد با هیجان زایدالوصفی برگزار شد. در این مراسم که مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری یزد نیز حضور داشت، شرکت کنندگان لحظه به لحظه مراسم را با تشویق های خود جذاب نموده و با پخش چندین باره نماهنگ فعالیت ۳ روزه تیم ها، بارها خاطرات شیرین این ۳ روز را مرور کردند.

استارتاپ ویکند آغاز راه است

در پایان مراسم، مهندس فرشادی مدیرعامل شرکت تعاونی دانش بنیان پیشگامان و از برگزارکنندگان رویداد، از تیم اجرایی که از دانشگاه های مختلف استان بودند و همه شرکت کنندگان رویداد برای خلق یک تجربه شاد و جذاب تشکر نمود. وی با اشاره به اینکه حضور و فعالیت در این رویداد و حتی داوری آن نیز جنبه آموزشی و تجربی برای آغاز فرآیند ایجاد یک کسب و کار نوپا دارد، همه تیم ها و شرکت کنندگان را برنده دانست و ابراز امیدواری کرد بتوان با تلاش بیشتر و حمایت مسئولین استان از جمله پارک علم و فناوری، بنیاد نخبگان، استانداری، دانشگاه های استان و گروه تعاونی پیشگامان، مقدمات راه‏اندازی مرکز شکل گیری و شتابدهنده استان را انجام و شاهد رشد و باروری تیم ها در این مرکز باشیم. همچنین با اعلام برنامه ریزی انجام شده برای راه اندازی جلسات همفکر برای ارتباط بیشتر و بحث و تبادل نظر کارآفرینان و علاقه مندان به راه اندازی استارتاپ ها، از کلیه شرکت کنندگان خواست اخبار این جلسات را پیگیری به سایر دوستان خود نیز برسانند.

دومین استارتاپ ویکند یزد در حوزه وب و نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه برگزار شد. به همین منظور از افراد توانمند و باتجربه این حوزه ها، به عنوان مربی جهت ارائه راهنمایی های ارزنده به شرکت کنندگان دعوت به عمل آمده است. همچنین جمعی از دانشجویان نخبه استان همواره در فرآیند اجرا تلاش و زحمت وافری کشیده اند که بدین وسیله از آنها قدردانی به عمل می آید.

بخش نظردهی بسته شده است..