کهن شهر یزد بعد از توافق هسته ای:

یزد در شوک حضور گردشگران خارجی

صنعت گردشگری کهن شهر یزد بعد از توافق هسته ای ایران با کشورهای1+5 وارد فازجدیدی شده است.بی شک،یزد از آنجاییکه در راس هرم گردشگری کشور قرار دارد بیش از دیگر استانها مورد توجه توریست خارجی قرار دارد.بنابراین این شهر تاریخی در آینده ای نزدیک در شوک عجیبی از حضور گردشگران خارجی قرارمی گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،امیرترقی نژاد در گزارشی در هفته نامه محلی پرگار نوشته است:حل مسائل ایران و گروه ۱+۵ و لغو تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه بین‌المللی علیه ایران و به دنبال آن روان شدن تعاملات و فعالیت‌های اقتصادی کشور در فضای بین‌الملل، امیدها را به گشایش‌ فضای کسب‌وکار در حوزه مختلف اقتصادی کشور بیشتر کرده است. در این میان، یکی از حوزه‌های تاثیرپذیر صنعت گردشگری است.

به طوری که وقتی صحبت از اشتیاق و انتظار سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار پرجاذبه ایران می‌شود، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حوزه گردشگری از بخش‌های مورد توجه این سرمایه‌گذاران عنوان می‌شود.
به همین دلیل هم است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معتقد است:"امسال رونق بیشتر صنعت گردشگری و حضور گسترده‌تر گردشگران خارجی در ایران خواهد بود."

تعداد ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر گردشگر ورودی، پیش‌بینی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر‌ای سال پیش‌رو، درپی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ است.لذا از آنجاییکه اغلب کارشناسان معتقدند که با حصول توافق و رفع تحریم‌ها ایران با موج تازه‌ای از رونق صنعت گردشگری رو به رو خواهد شد ،اما یک نگرانی هم ذهن فعالان گردشگری را هم درگیر کرده است.

فعالان گردشگری یزد معتقدند که عدم زیر ساخت های لازم برای حوزه گردشگری در یزد به خوبی فراهم نیست لذا باید هرچه سریعتر این حوزه مورد تقویت قرارگیرد.این در حالی است که مصطفی فاطمی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با پرگار ضمن تایید این مطلب می گوید:"با توافق هسته ای کار همه ارگانها به خصوص حوزه گردشگری سخت تر شده است،بنابراین همه مسئولین و فعالان گردشگری برای تقویت این حوزه باید همکاری های لازم را داشته باشند."

مشکلات زیرساختی،مهترین مشکل پیش رو

شهرهای ابرکوه و میبد بعنوان شهرهای نمونه تاریخی و گردشگری و تفت بعنوان شهر نمونه طبیعی گردشگری انتخاب شده اند،اما هنوز شواهد موجود نشان می دهد که این شهر با جدی ترین مشکلات زیر ساختی در حوزه گردشگری مواجه اند.از همه مهمتر اینکه حتی شهر یزد هم علرغم اینکه هتل های مناسبی در آن وجود دارد در پذیرش و اقامت گردشگران خارجی با مشکلات جدی مواجه اند و به غیر از یک یا دوهتل اکثریت آنها نتوانسته اند در سطح بالایی از استاندارد موجود درمسائل اقامتی موفق عمل نمایند.

هرچند، احداث دو هتل پنج ستاره در استان و پنج مجتمع رفاهی تفریحی در مسیرهای ترانزیتی استان که در چند ماه آینده به تدریج به بهره برداری خواهند رسید، از جمله اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد برای رفع این مشکل است.اما جدا از مشکلات هواپیمایی ، یزد از جمله شهرهای تاریخی است که در مسیر راه‌آهن قرار گرفته اما هنوز از این وسیله حمل و نقلی در جهت اعتلای گردشگری و اقتصاد یزد به درستی استفاده نمی‌شود. هرچند یکی از چند قطار سریع‌السیر ایران در مسیر تهران ـ یزد تردد دارد، اما این مسیر ریلی مشکلات فراوانی دارد که با یک قطار سریع‌السیر حل نمی‌شود. نبود بلیت، شرایط بد واگنها، عمر زیاد ناوگان، مشکلات برقی و تهویه از جمله فاکتورهایی هستند که مشکلات را برای تردد گردشگران دو چندان میکند. بالاخص اگر این شهر مقصد گردشگری باشد هر کسی دوست دارد با بدترین شرایط به شهر مورد نظر سفر کند.

 اما مسئولان چه میگویند؟ همه چیز آرام و عالی است. اداره کل راه‌آهن یزد بدلیل واقع شدن در منطقه معدنی کشور و نقش آن در جابجایی و انتقال مواد معدنی همچنین اتصال بخش اصلی کریدورهای ترانزیتی ریلی راه‌آهن، اهمیتی قابل توجه ای دارد. همچنین کهن شهر یزد به علت پیشینه تاریخی اش همیشه مورد اسقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده است.اما در این میان وسایل حمل و نقلی که تاثیر بسزایی در تردد گردشگران دارد از ساز و کار مناسبی برای جابجایی مسافران برخوردار نیست.

پتانسیل های پرقوت یزد چیست؟

در کنار این مسئله، بافت تاریخی یزد جزو سایت های تاریخی است که با توجه به یادمانهای فراموش نشده و موجود آن، اعم از سوابق ذهنی شهر نشینی سنتی مردم بومی یزد و دیگر هموطنان ،ابنیه شاخص، آثار تاریخی، استقرار موزه ها و مراکز پذیرایی سنتی مورد اقبال عمومی گردشگران داخلی و خارجی است و مسلماً خدمات رسانی در آن تعامل دستگاههای مسئول را می طللبد.همچنانکه بزودی نیز این بافت درآینده ای نزدیک به ثبت جهانی می رسد.

به هرحال مسئله توریسم در استان یزد حائز اهمیت فراوان است. زیرا اولاً فعالیت‌های اقتصادی و محور توسعه آن مبتنی بر خدمات برتر مثل صنعت گردشگری و توسعه مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و … است و ثانیاً، یزد امکانات بالقوه فراوانی برای توسعه این صنعت در اختیار دارد.

گذشته از جاذبه های زیست محیطی و شرایط ویژه کویری و تنوع اقلیمی (که در جای خود مبحث بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان و امکانات بالقوه آن است)، یزد به عنوان شهر تاریخ جهان در برخورداری از معماری متکی به خشت خام و هزاران اثر گرانقدر به جا مانده آن نیز دارای اهمیت فراوان است.

استان یزد با توجه به جاذبه‌های غنی طبیعی، تاریخی و بیادماندنی، مذهبی فرهنگی و نیز موقعیت خوب جغرافیائی می‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ایرانگردان بسیاری چه از خارج و چه از داخل باشد.

به خصوص داشتن تنوع آب و هوائی ( کویری – ییلاقی) ، داشتن کویرها و بیابان‌های منحصر به فرد، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و بیادماندنی، شیوه‌های زیستی بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی(اسلامی و زیارتگاه‌های اقلیت‌های مذهبی) وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی ایران را به کانون‌های توریستی و مناطق گردشگردی جالب توجه بین‌المللی تبدیل کرده است.

استان یزد و بویژه شهر یزد بخاطر دارا بودن و برخوردار بودن از ارزش‌های تاریخی، سنتی، معماری کویری همراه با ابنیه‌های مستحکم از قرن پنجم هجری به بعد و بافت قدیمی شهر بعنوان یک شهر نمونه از الگویی از معماری سنتی و خشت خام و معماری گلیم همراه با کوچه‌های پیچ در پیچ و دیوارهای بلند، طاق‌های ضربی و ساباط و بادگیرهای رفیع و … جایگاه ویژه‌ای جهت جذب و جلب توریسم داخلی و خارجی دارد و می‌تواند از دیدگاه توریستی مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی واقع شود. هدف از تحقیق و بررسی وضع موجود و شناخت توان‌ها و پتانسیل‌های توریستی اعم از طبیعی، تاریخی، فرهنگی مذهبی، اقتصادی و توجه و شناخت مشکلات و تنگناهای استان بعنوان یک منطقه مستعد از نظر توریستی اعم از توریسم گذری و یا توریسم اقامتی و .. است .


بااین حال ، حلقه های صنعت گردشگری در استان هنوز هم کامل نشده است. هر چند در بخش ایجاد اماکن اقامتی، توفیقات استان در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است، اما واقعیت این است که در برنامه ریزی‌های هدفدار برای توسعه این صنعت (که زنجیره ای از اقدامات آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، تدارکاتی، تأمینی، برنامه ها، زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای جدید را مطرح می سازد)، هنوز هم صنعت گردشگری در استان با مشکلات متعدد مواجه است. به نظر می رسد در کنار همه این عوامل، برخورداری از یک سیاست معین و خط مشی عمومی نیز برای جذب گردشگران لازم است.

ارائه تسهیلات بانکی برای تکمیل زیرساخت ها

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی استان یزدارائه تسهیلات بانکی و همچنین ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل (براساس تفاهم نامه موجود) را از برنامه های حمایتی از سرمایه گذاران برمی شمرد و بر حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری تأکید می کند.محمدرضا نصیری اظهار می دارد: البته شهرداریها باید با بخش خصوصی همکاری کرده و سرمایه گذاران واجد صلاحیت را جذب کنند.

در همین حال، مدیرکل امور شهری و شوراهای استان یزد با تاکید بر اهمیت توجه به مرمت آثار باستانی،بعد از توافق انجام شده ایران با قدرت های جهان می گوید: احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی در دستور کار شهرداری‌های استان یزد قرار گیرد.وی استان یزد را استانی تاریخی با بافت‌های ارزشمند و منحصر به‌فرد توصیف کرد و اظهار داشت: احیاء و مرمت این بافت‌های تاریخی توجه شهرداران را می‌طلبد.

وی با اشاره به نگاه خوب استاندار و معاون عمرانی وی نسبت به بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی می گوید: الان زمینه برای رسیدگی به بافت‌های تاریخی در استان یزد با دیدی که استاندار و معاون عمرانی ایشان دارند مناسب است تا شهرداری‌ها در بافت تاریخی بیشتر کار کنند.

وی با بیان اینکه فضاهایی بسیار مناسبی در شهرهای سطح استان یزد وجود دارد که این‌ها همه سرمایه برای شهرداری‌هاست می افزاید: از طرف دیگر بحث سیما منظر شهری است که شهرداری‌ها بتوانند در این حوزه هم کار کنند تا فضاهای شهری‌مان فضاهای زیباتری باشد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..