برنامه وزارت بهداشت برای کاهش مصرف نمک

no-thumbs

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، به تشریح برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش سرانه مصرف نمک در جامعه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز دکتر هدایت حسینی با اشاره به افزایش روز افزون چاقی در کشور و رابطه مستقیم چاقی با افزایش بیماری ها، بر اتخاذ سیاست های جدید وزارت بهداشت در راستای اطلاع رسانی و کاهش مصرف چربی ها در تولید فرآورده های غذایی، صنعتی و خانگی تاکید کرد.

وی، کاهش مصرف شکر، با توجه به گسترش تعداد بیماران مبتلا به دیابت در کشور را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت اعلام کرد و افزود: هم اکنون کاهش مصرف شکر در نوشابه های گازدار آغاز و ضوابط و مقررات کاهش شکر در سایر نوشیدنی ها نیز در حال بازنگری است.

پیرصالحی در ارتباط با کاهش مصرف نمک، گفت: فشار خون بالا از بیماری های شایع در کشور است که رابطه تنگاتنگی با مصرف بی رویه نمک و محصولات غذایی شور دارد.

وی افزود: فرهنگ سازی کاهش مصرف نمک صنعتی و نمک سفره تا رساندن به حد استاندارد آن از دیگر اولویت های کاری متولیان حفظ و تامین سلامت جامعه است.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر مصرف روزانه نمک در کشور ۱۲ گرم است در حالی که میزان استاندارد مصرف نمک در روز ۵ گرم است.

به گفته وی، روزانه حدود ۶/۶ گرم نمک از طریق نان مصرف می شود که در همین راستا نسبت به کاهش میزان نمک نان از ۵/۲ گرم به کمتر از ۲ گرم اقدام شده است.

حسینی در زمینه سیاست جدید وزارت بهداشت در بحث مدرن نمودن نظارت ها اذعان داشت: نحوه بازدید و کنترل در سطح تولید و عرضه در قالب کنترل چک لیست ها و فرم های ویژه نظارتی ارتقا می یابد.

وی افزود: همچنین در سطح عرضه برنامه هایی برای نمونه برداری مستقیم از محصولات غذایی و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق با شاخص های تعیین شده برای سلامت فرآورده ها، به کارخانه مراجعه و ضمن ریشه یابی علل و برخورد قانونی با متخلفین، راهکارهای موثر ارائه می گردد.مهر

 

بخش نظردهی بسته شده است..