یزد، رتبه اول اقامت خاطره‌انگیز:

پیش‌بینی سفر ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی به استان

رشد 5 برابری آمار گردشگران خارجی استان در سال گذشته نشان داد که ظرفیت و جاذبه به‌اندازه کافی برای جذب گردشگران خارجی به استان وجود دارد، به طوری که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیش‌بینی می‌کند که امسال 100 هزار گردشگر خارجی وارد استان شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزنیمه شهریورماه فصل دوم گردشگری خارجی آغاز می‌شود و همه فعالان این صنعت نیز با توجه به توافقات هسته‌ای و خروج یزد از منطقه قرمز گردشگری کشورهای اروپایی، آینده روشنی را پیش روی این فصل گردشگری می‌بینند.
در این بین نسبت گردشگران فرهنگی به کل گردشگران خارجی که به استان وارد می‌شوند نیز نشان دهنده این است که استان جاذبه‌های گردشگری فرهنگی در سراسر جهان است و این فرصت مناسبی را برای معرفی فرهنگ مردم دیارمان به گردشگران علاقه‌مند فراهم می‌کند.

رشد ۵ برابری گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به سفر ۶۵ هزار گردشگر خارجی در سال گذشته به استان، پیش‌بینی کرد: امسال بین ۸۵ تا ۱۰۰‌هزار گردشگر خارجی به استان سفر کنند.
«سیدمصطفی فاطمی» افزود: در حالی که آمار گردشگران خارجی کشور در سال‌2015  رشد ۲/۵‌برابری داشت اما استان توانست رشد ۵‌برابری حضور گردشگران خارجی را تجربه کند.
وی ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری استان همواره مورد توجه گردشگران خارجی به ویِژه گردشگران کشورهای اروپایی قرار داشته است.
فاطمی گفت: سال گذشته بیشترین گردشگران خارجی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، چین، کره جنوبی، اتریش، سوئیس و سپس آمریکا به استان سفر کرده‌‌اند.
وی نکته حائز اهمیت در جذب گردشگران خارجی به استان را افزایش آمار توریست‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: این گردشگران که علاقه‌مند به فرهنگ شرقی هستند عمدتا از چهره‌های فرهنگی مانند اساتید دانشگاه، نویسندگان، خبرنگاران، عکاسان و کسانی هستند که با هدف مطالعه فرهنگ و آداب استان و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی به استان سفر کرده‌اند.

یزد، رتبه اول اقامت خاطره‌انگیز
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در کتاب مرجع گردشگران خارجی با نام «لونی پلنت» که پیشنهاد سفر به ایران را به گردشگران خارجی ارائه کرده است، از یزد به عنوان سومین جاذبه سفر به ایران بعد از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها و شهر تاریخی اصفهان نام برده شده است.
وی این انتخاب را به دلیل اقامت خاطره‌انگیز در یزد دانست و افزود: اقامتگاه‌های استان باعث شده است که شهر یزد رتبه اول اقامت خاطره‌انگیز را برای گردشگران خارجی به دست آورد که فرصت مغتنمی را برای جذب گردشگران خارجی برای استان فراهم کرده است.
این مسئول همچنین با اشاره به خروج استان یزد و چند استان شرقی کشور از لیست مناطق قرمز گردشگری کشورهای اروپایی، افزود: این خروج منجر به قرار گرفتن استان در منطقه سفید یعنی منطقه امن برای گردشگری شده است که قطعا فتح بابی برای جذب گردشگرانی اروپایی است.
فاطمی گفت: پیش از این کشورهای قرمز نه تنها مناطق ناامنی برای گردشگری معرفی می‌شدند بلکه شرکت‌های مسافرتی هم حاضر به بیمه گردشگرانی که به این نقاط سفر می‌کردند، نبودند.
وی افزود: با فراهم شدن فرصت بیمه گردشگران اروپایی و همچنین آرامش روانی به دنبال توافقات هسته‌ای، قطعا آمار گردشگران خارجی در سال جاری رشد قابل توجهی خواهد داشت.

کمبود مراکز اقامتی مناسب گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: اما در این شرایط محدودیت‌های زیرساختی از جمله کمبود مراکز اقامتی، استان در پذیرایی از تعداد بیشتری گردشگر محدودکرده است.
وی ظرفیت اقامت در هتل‌های استان را روزانه ۴‌هزار نفر اعلام کرد و افزود: این در حالی است که مراکز اقامتی مناسب برای گردشگران خارجی فقط ۴۰۰‌نفر ظرفیت دارند.
وی افزود: نامگذاری سال‌95 به عنوان سال خوش‌آمدگویی به استان یزد، تمرینی برای جلب مشارکت دستگاه‌های استان برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری از جمله اقامتگاه‌ها به شمار می‌رود.
فاطمی اظهار امیدواری کرد که زیرساخت‌های گردشگری استان برای اتفاقات آینده گردشگری استان از جمله ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، ثبت بادگیرها و قنات‌های استان در فهرست آثار جهانی، ثبت سرو ابرکوه و کویر لوت به عنوان جاذبه‌های طبیعی استان مهیا شود.
وی تاکید کرد: قطعا اتفاقات جهانی در کنار مراودات بین‌المللی و خوشرویی دنیا به ایران، فتح بابی برای رونق چشمگیر صنعت گردشگری استان خواهد بود، اما مهم‌ترین نکته در حفظ این جایگاه، جلب رضایت گردشگران است.
وی هدف گردشگران را از سفر به شهر تاریخی یزد تجربه آرامش زندگی سنتی عنوان کرد و افزود: باید زیرساخت‌های گردشگری استان برای اقامت شایسته گردشگران خارجی در بهترین هتل‌ها فراهم شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیش‌بینی کرد با توجه به کمبود مراکز اقامتی در استان، بخشی از گردشگران خارجی استان به دیگر شهرها از جمله کاشان سوق داده شوند.
وی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت که درخشش شهر کاشان در حوزه گردشگری خارجی، ناشی از کمبود زیرساخت‌های اقامتی در استان و شهر تاریخی یزد است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..