آسیب‌های حرفه روزنامه‌نگاری در استان یزد

no-thumbs

هر چنــد حرفه خبــرنگاری سختی‌های خاصی دارد اما ورود افراد غیرمتخصص و بدون تجربه به این حوزه باعث شده است که خبرنگاران واقعی نیز جایگاه مناسبی نداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری نبود نگاه تخصصی در خبرنگاران استان باعث شده است، کیفیت مطالب انتشار یافته از سوی خبرنگاران استان چندان رضایت‌بخش نباشد.

نبود محتوا در نشریات محلی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: خلئی که امروزه در بین خبرنگاران استان مشاهده می‌شود، خلأ آموزشی، نبود تخصص و عملکرد حرفه‌ای خبرنگاران است.
«علی غیاثی» افزود: متاسفانه نشریات استان امروزه با کمبود محتوا روبه‌رو هستند و خلأ آموزشی و نداشتن تخصص کافی بر محتوای نشریان محلی استان سایه افکنده است و باید آسیب‌شناسی شود.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات خبرنگاران استان و بالا بردن سطح دانش آنها با حضور استادان مجرب کشوری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دنبال می‌شود.
وی هدف از برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را تقویت بعد تخصصی نشریات محلی استان عنوان کرد و افزود: امیدواریم با برگزاری این کارگاه‌ها شاهد افزایش و جذابیت تولید محتوا از سوی خبرنگاران استان باشیم.
به گفته این مسئول، این دوره‌های آموزشی با نیازسنجی خبرنگاران استان برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود که رشته‌های تحصیلی تخصصی خبرنگاری نیز در دانشگاه علو م هنر استان دایر کنیم.

نبود بیمه، آسیب مهم حرفه خبرنگاری
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به مشکلات مهم خبرنگاران گفت: بعضی خبرنگاران به دلیل اشراف نداشتن به مشکلات و سختی‌ها، وارد این رشته می‌شوند که به آسیب‌دیدن خبرنگاران منجر می‌شود.
وی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکلات خبرنگاران استان نبود بیمه و نحوه همکاری با خبرنگاران است، افزود: رویکرد مهم دولت تدبیر و امید، ارتقای شغلی خبرنگاران و ایجاد فضای آزاد برای نقد و بررسی است و خبرنگاران باید از این موقعیت برای تولید محتوا استفاده کنند.
این مسئول ادامه داد: بیمه خبرنگاران طبق دستورالعمل معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، برعهده نشریات است.
غیاثی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد استان منتظر برگزاری انتخابات تشکل صنفی خانه مطبوعات استان است تا شاهد بهبود وضعیت خبرنگاران استان باشیم و در این زمینه از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

لزوم ایجاد تشکل منسجم برای خبرنگاران
غیاثی نبود امنیت شغلی خبرنگاران را مهم‌ترین آسیب این حرفه عنوان کرد و گفت: حمایت از هر صنفی از جمله خبرنگاری مستلزم تشکیل یک تشکل قوی و منسجم است تا با عضویت خبرنگاران، مسائل و مشکلات آن پیگیری و رفع شود. وی افزود: خانه مطبوعات باید با تشکیل این تشکل صنفی و عضویت دادن خبرنگاران از حق و حقوق آنها دفاع کرده و امنیت شغلی آنها را تثبیت کند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم موظف است به صورت همه جانبه از این تشکل حمایت کند. به گفته این مسئول خبرنگاران باید در این تشکل از حقوق خود مطلع شوند چرا که آشنایی با قانون مطبوعات و خبر لازمه فعالیت خبرنگاران است.

نبود روحیه انتقادپذیری در بین خبرنگاران یزدی
غیاثی با بیان آسیب‌هایی که نشریات و خبرنگاران محلی از جمله خبرنگاران یزد با آن مواجه هستند، گفت: خبرنگاری که در جایگاه نقد مدیران و مسئولان قرار گرفته باید خود نیز روحیه انتقادپذیری داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از خبرنگاران و نشریات آنها با کمترین انتقاد ناراحت و حساس می‌شوند که این ‌آسیبی جدی برای فضای مطبوعات استان محسوب می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: خبرنگار باید اخلاق رسانه‌ای داشته باشد و در نقد و انتقاد، صداقت و امانت‌داری را مد نظر بگیرد. وی بزرگنمایی و نقد غیرمنصفانه را آفت حرفه خبرنگاری دانست و افزود: شاهد کمرنگ‌شدن اخلاق رسانه‌ای در بین خبرنگاران استان هستیم در حالی که هتک حرمت، دروغ‌گویی و جوسازی باعث کم شدن مخاطبین رسانه می‌شود.

تعداد مطبوعات استان
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از فعالیت ۱۲۷ نشریه چاپی و ۱۴ سایت مجاز خبری در استان خبر داد.
«حسن مفیدی» با بیان این‌که از تعداد خبرنگاران استان آمار دقیقی در دست نیست، افزود: همه خبرنگاران استان برای بهره‌مندی از حقوق صنفی خود باید در تشکل صنفی خانه مطبوعات عضو شوند.
وی آموزش خبرنگاران استان را برای ارتقای سطح کیفی تولیدات نشریات استان مورد تاکید قرار داد و افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع اخلاق رسانه‌ای و آموزش فنی آنها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

سرانجام بیمه خبرنگاران
وی در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره بیمه خبرنگاران گفت: بیمه خبرنگاران طبق آیین نامه جدید معاونت مطبوعات کشور زیر نظر نشریه و رسانه‌ای که فعالیت دارند، صادر خواهد شد. «حسن مفیدی» افزود: بهبود وضعیت کار خبرنگاران استان به تشکیل تشکل صنفی جدید خانه مطبوعات بستگی دارد و امیدواریم با فعالیت این تشکل صنفی، شاهد ارتقای رفاه خبرنگاران استان باشیم. وی افزود: خانه مطبوعات بعد از بهبود وضعیت، مورد حمایت اداره کل ارشاد استان قرار خواهد گرفت.
این مسئول اولین نکته برای حمایت از خبرنگاران را رعایت قانون جدید بیمه خبرنگاران از سوی نشریات و رسانه‌های استان اعلام کرد و افزود: هزینه بیمه را معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به عهده گرفته است.

نقد غیرمنصفانه در مطبوعات استان
«حسن مفیدی» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان آسیب‌های نشریات محلی گفت: بعضا مواردی دیده شده که نقد نشریات از مسئولان غیرمنصفانه است و مشکلات با بزرگنمایی و به دور از انصاف بررسی می‌شود.

بخش نظردهی بسته شده است..