ناامیدی دامداران یزدی از اجرای مصوبه قیمت شیر خام

no-thumbs

چند هفته پیش بود که مصوبه خرید شیر خام به قیمت ۱۴۴۰ تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ شد و این سازمان را مکلف به حمایت از اجرایی شدن این مصوبه کرد اما دامداران یزدی به آینده این ابلاغ خوشبین نیستند چرا که یک‌سال است این نرخ برای خرید شیر خام از دامداران مصوب شده اما هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری دامداران که در ۱۳‌ماه گذشته، شیر خام را با ضرر و از روی اجبار حتی به صورت غیرنقدی به کارخانه‌های لبنیات فروخته‌اند، دیگر از این وضعیت خسته‌ شده‌‌اند.

 ثبات قیمت فروش شیر خام دامداری‌های استان از سال‌91 تاکنون باعث شده است که بسیاری از دامداری‌های کوچک از روند تولید شیر خارج شوند و دامداری‌های بزرگ نیز برای بازپرداخت تسهیلات دریافت شده، مجبور به دریافت تسهیلاتی دیگر با بهره سنگین برای جبران خسارت خود شده‌اند. بد حسابی کارخانه‌های لبنیات استان، هزینه مضاعفی را به دامداران یزدی تحمیل کرد چرا که آنها مجبور شدند برای دریافت بهای شیر، آن را به کارخانه‌های لبنیات سایر استان‌های کشور ارسال کنند و هزینه جابه‌جایی را نیز متقبل شوند.

تبعیت دامداران از صاحبان صنایع لبنی
یکی از دامداران یزدی می‌گوید: ماه‌هاست که دولت نرخ فروش شیر را ۱۴۴۰ تومان تعیین کرده است اما زمانی که کارخانه‌های لبنیات حاضر به پرداخت این قیمت به دامداران نیستند، دامداران هم چاره‌ای جز فروش شیر بر اساس نرخ پیشنهادی صاحبان صنایع لبنی ندارند.
«احسان قدیری» می‌افزاید: مدت‌هاست که دامداران سراسر کشور از جمله دامداران یزدی شیر را حتی پایین‌تر از قیمت تمام شده یعنی کیلویی ۱۲۵۰ تومان به صنایع لبنی می‌فروشند. وی ادامه می‌دهد: البته شرایط عرضه و تقاضای شیر در حال حاضر بهتر شده است اما متاسفانه بازار لبنیات هیچ‌گاه به ثبات و دوام نمی‌رسد.

بهتر شدن وضعیت عرضه و تقاضا
این دامدار یزدی بازار فروش شیر را با توجه به افزایش صادرات محصولات لبنی به همسایگان شمالی کشورمان به ویژه روسیه، بهتر از گذشته می‌داند و می‌افزاید: امیدواریم در این شرایط، اندکی از ضررهای دامداران جبران شود. وی ادامه می‌دهد: به دنبال بی‌ثباتی‌های بازار لبنیات و کاهش تقاضا برای خرید شیر، بسیاری از دامداران استان از چرخه تولید شیر حذف شده‌اند و در نتیجه تولید شیر در استان کاهش یافته است و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، کاهش تولید منجر به افزایش قیمت شیر در آینده خواهد شد. قدیری می‌گوید: باید توجه داشت که حذف هر راس گاوشیری در پروسه تولید شیر، تاثیر زیادی در شیر تولیدی استان خواهد داشت چرا که بازگشت یک راس جایگزین ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد.
وی ادامه می‌دهد: دامداران استان نیازمند حمایت‌های جدی هستند چرا که در حال حاضر شیر را به قیمت هر کیلوگرم ۱۲۵۰ تومان و با ضرر به کارخانه‌های می‌فروشند در حالی که به نظر می‌آید نرخ مصوب دولتی یعنی هر کیلوگرم۱۴۴۰ تومان، بتواند جوابگوی هزینه‌های تولید برای دامداران باشد.
این دامدار با تاکید بر این‌که بازار لبنیات، نیازمند ثبات عرضه و تقاضا و ثبات قیمت است، می‌افزاید: اگر دولت خرید تضمینی خوراک دام را در دستور کار قرار دهد، قطعا دامدار می‌تواند خوراک را به قیمت واقعی خریداری کند و به این ترتیب ثبات بازار امکان‌پذیرتر خواهد شد.

تولید روزانه ۵۰۰ تن شیر در استان
مدیر عامل تعاونی دامداران یزدی می‌گوید: روزانه ۵۰۰ تن شیر در استان تولید می‌شود که نیمی از آن برای استفاده در صنایع لبنی به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.
«محمدحسین رشمی» می‌افزاید: ۱۲ هزار دامدار در استان وجود دارد که برخی از آنها به دلیل مشکلات ناشی از عرضه شیر تولیدی، عطای این کار را به لقایش بخشیده‌ و دست از تولید برداشته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: دامداران همواره در مقابل صاحبان صنایع لبنی مغلوب شده‌اند چرا که چاره دیگری جز فروش شیر به قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده به آنها ندارند.
رشمی می‌افزاید: متاسفانه کارخانه‌های لبنی استان هنوز بدهی خود را به دامداران پرداخت نکرده‌اند و همین دلیل، تمایل برای فروش شیر به کارخانه‌های خارج از استان افزایش یافته است. وی این شیوه فروش را به برای دست یافتن به بهای شیر دامداران موثر می‌داند و می‌افزاید: این بازار فروش موجب شده که به ازای هر کیلوگرم شیر، ۷۰‌تا‌80 تومان کرایه جابه‌جایی برای دامدار رقم بخورد که هزینه بالایی است.

فروش شیر استان به کارخانه‌های سایر استان‌ها
مدیر عامل تعاونی دامداران یزدی تاکید می‌کند: با توجه به این‌که پرداخت کارخانه‌های لبنی خارج از استان نسبت به داخل استان بهتر است، دامداران یزدی حاضر به پرداخت هزینه جابه‌جایی هستند.  وی با اشاره به فروش شیر کمتر از قیمت تمام شده، می‌افزاید: دولت هنوز نتوانسته کارخانه‌های لبنی را مجاب کند که شیر را به قیمت مصوب خریداری کنند چرا که صاحبان صنایع لبنی نیز مدعی هستند به دلیل ثبات قیمت مواد لبنی متضرر شده‌اند. رشمی با اشاره به حمایت دولت‌ها از دامداران در سراسر دنیا اضافه می‌کند: در کشور ما به کارهای تولیدی بها داده نمی‌شود و تولیدکنندگان به ویژه در حوزه دامداری به حال خود رها شده‌اند.

ضرر مالی دامداران
مدیر عامل تعاونی دامداران یزدی می‌گوید: مشکلات موجب شده است که دامداری‌های کوچک از چرخه فعالیت حذف شوند و واحدهای بزرگ نیز برای پس دادن تسهیلات بانکی و باقی ماندن در فضای تولید، به دریافت وام‌های سنگین و با بهره زیاد از بانک‌های خصوصی اقدام کرده‌اند و به این ترتیب روز به روز بیشتر متضرر می‌شوند. وی با اشاره به ثبات قیمت فروش شیر دامداری‌های استان از سال ۹۱ تاکنون می‌گوید: در این مدت هزینه‌های تولید از جمله آب، برق، گاز و دستمزد کارگران چند برابر افزایش یافته است.
این مسئول همچنین به نقش قیمت نهاده‌ها در هزینه تمام‌شده شیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: نیمی از خوراک دام‌ها از داخل کشور تامین می‌شود اما افزایش قیمت این نهاده‌ها، هزینه‌های تولید را افزایش داده است. وی می‌افزاید: به طور مثال یونجه از سال گذشته تاکنون ۳۰‌درصد گران شده حال آن‌که قیمت شیر هیچ تغییری نکرده است و تنها هزینه‌های تولید دامداری‌ها افزایش یافته اما از جبران این هزینه‌ها خبری نیست.

پرداخت نکردن یارانه دامداری‌ها
مدیر عامل تعاونی دامداران یزدی ادامه می‌دهد: دولت در سال گذشته یارانه دامداران را تنها برای ۳ ماه اول سال آن  هم در آخرین روز سال پرداخت کرد و از آن زمان دیگر خبری از یارانه نیست. «محمدحسین رشمی» می‌افزاید: دامداران به دلیل نبود بازار نقدی فروش با کمبود نقدینگی مواجه هستند اما هنوز سیاست‌های دولت برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دامداران مشخص نشده است.

بخش نظردهی بسته شده است..