تهرانی‌ها برای مهار بی‌آبی از یزدی‌ها یادبگیرند

استاندار تهران می گوید با وجودی که بحران بی آبی در تهران رفع شده، ولی هنوز مشکل وجود دارد و مردم تهران برای مدیریت و برداشت از آبهای زیرسطحی باید از یزدی ها یاد بگیرند چطور این بحران را مدیریت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از خبر انلاین استاندار تهران به مناسبت روز خبرنگار میزبان گروهی از خبرنگاران بود که با دقت دستچین شده بودند. سید حسین هاشمی در این نشست، در پاسخ به خبرگزاری خبرآنلاین درباره مشکل بی آبی در تهران گفت: برداشت از ذخایر آب زیرزمینی در دنیا افزایش می یابد. دنیا به سمت خشکسالی می رود و مثلا برخی از ایالت های آمریکا از ایران خشکتر شده اند. ولی ما قرنهاست با این مشکل روبرو هستیم و توانسته ایم آن را مدیریت کنیم.

 

هاشمی در ادامه با اشاره به وضعیت خشکسالی و کویری بودن استان یزد گفت: مگر در استان یزد که فضای کویری دارد مردم چه کرده اند؟ همیشه آنجا آب کم بوده، ولی مردم توانسته اند کم آبی را مدیریت کنند و هم توانسته اند کشاورزی کنند و برای مصارف خانگی نیز استفاده کنند.

 

استاندار تهران درباره کمبود آب کشاورزی در این استان گفت: ما ۲۱۱ هزار هکتار زمین زراعی در استان تهران داریم و در ابتدای حضور دولت یازدهم تنها ۳۲ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار بوده و الان که ۲۳ ماه از استقرار دولت می گذرد، این میزان به اندازه ۴۵ هزار هکتار رسیده است و تا پایان دولت یازدهم پیش بینی می کنیم حدود ۶۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تهران تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار بگیرد.. او درباره کاهش مصرف آب در این نوع از آبیاری گفت:آبیاری تحت فشار محصول را سه برابر و مصرف آب را نصف می کند. نوع کشت را هم وزارت جهاد کشاورزی ورود کرده تا بذر اصلاح شده در اختیار مردم قرار گیرد.

 

استاندار تهران در ادامه گفت: ما مشکل آب داشتیم ولی مدیریت شد. مردم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند. مخصوصا خانمهای خانه بیشتر برای صرفه جویی کمک کنند. تصفیه فاضلاب نیز در شهرهای مختلف استان در حال پیشرفت است. هم آب تصفیه شده برای کشاورزی و صنعت مهم است و هم از لحاظ محیط زیستی مهم است. در هر سفر یک تصفیه خانه در هر شهرستان را در مصوبات می گذاریم تا پایان سال ۹۵ نیز آب ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعبی تصفیه شده حاصل از پساب فاضلاب را داریم که به کشاورزان و صنعتگران می دهیم.

 

 

 

انتقاد استاندار تهران از صدا وسیما

 

استاندار تهران در بخشی از سخنانش به صدا و سیما نیز اشاره کرد و با انتقاد از مدیریت شبکه ۵ گفت: چندین ماه است شبکه ۵ تهران که شبکه ای برند برای تهران بود،تبدیل به شبکه ای اقتصادی شده و خبری درباره سفرهای آقای رئیس جمهور پخش نمی شود.

 

او در ادامه با اشاره به اینکه همه می دانند شبکه ۵ شبکه تهران است گفت: با دوستان صیدا و سیما صحبت کردم اگر قرار است شبکه ای اقتصادی تشکیل بدهید، شبکه بازار را برای این کار اختصاص دهید و بگذارید صدا و سیمای استان تهران باقی بماند. ما در تهران بهتر است شبکه ای ۶۰ درصد استانی و ۴۰ درصد ملی داشته باشیم. این مسئله به امنیت ملی ما کمک می کند و با هویت دادن به تمام اقوامی که در تهران زندگی می کنند امنیت ملی بهتر تامین می شود.

 

استاندار تهران ادامه داد: ولی تاکنون توفیق نداشتیم که تهران یک شبکه استانی داشته باشد. البته قبلا برخوردار بودیم و حالاهم اگر مدیران صدا و سیما قبول کنند شبکه ۵ تهران را به مردم تهران برگردانند، بزرگترین هدیه به مردم تهران خواهد بود.

 

 

استاندار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر تهران سیمای استانی ندارد، گفت: ولی شبکه صدا به خوبی داریم و رادیو تهران به خوبی کار می کند و به شهرستانها و تهران هویت می دهد. امیدوارم با کمک خبرنگاران، شبکه ۵ تهران به حالت سابق خود برگردد و شبکه های دیگر اقتصادی شوند. البته اعلام کردند شبکه تهران می خواهد HD باشد ولی معلوم نیست چه زمانی این اتفاق می افتد.رئیس جمهور ۲ سفر به شهرستانهای استان تهران داشت. به جز اینکه شبکه ۵ با رفاقت، بخشی را پوشش داد، ولی وقتی با سفرهای استانی رئیس جمهور در سایر استانها مقایسه کنیم، قابل قیاس نیست. در سفرهای استانی دیگر دولت، تمام وقت شبکه های استانی به این سفر اختصاص دارد. بخش عمده ای از اخباری که در سیمای استان شبکه ۵ منتشر می شود، ارتباط شخصی بنده است.

 

 

 

 


خرابی های ۱۷ میلیمتر بارندگی

 

استاندار به ساماندهی صنوف تولیدی تهران نیز پرداخت و گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۰ هزار هکتار در چندین نقطه استان برای جانمایی شهرکهای صنعتی اختصاص دادیم تا در هر شهرکی ۶ تا ۸ هزار واحد صنعتی به آنجا منتقل شوند. سیاست اصلی نیز این انجام شده.

 

او در خصوص سیل اخیر کن در شمال تهران گفت: بحث ساخت و سازهای غیرمجاز نیز بحث بسیار مهمی است. استان تهران در پیشگیری و تخریب واحدهای مسکونی غیرمجاز در حریم رودخانه بر اساس احکام قضایی پیشتاز هستیم. در سیل اخیر ۱۷ و نیم میلیمتر باران آمد ولی به خاطر تخریب پوشش گیاهی و موانعی که در مسیر رودخانه ایجاد کردیم، باعث شتاب آب و سیل شد.

 

 


با قالیباف مشکلی نداریم

استاندار تهران درباره تعامل این نهاد با شهرداری نیز سخن گفت. هاشمی در این باره توضیح داد: در این مدت ۲۳ ماه که من هستم، تعامل خوبی با شهرداری داشتیم و مشکلی نداشتیم. ولی اینطور نمی شود که شهردار مسئولیت داشته باشد ولی فرماندار تهران مسئول نداشته باشد. فردا ممکن است من یا آقای قالیباف نباشیم و با این قانون، ممکن است بین دولت و شهرداری اختلاف پیش بیاید و مردم ضرر می کنند. تهران وضعیت خاصی دارد و قانونی که می گوید باید شهردار اختیارات داشته باشد ولی فرماندار نداشته باشد.

 


پایتخت منتقل نمی شود

هاشمی درباره انتقال پایتخت نیز خبر داد: برای انتقال پایتخت جلسه مفصلی در خدمت آقای دکتر جهانگیری داشتیم و از تمام داشگاه ها و دستگاه های اجرایی و برخی وزران بودند. استنباط کردم جمع برای انتقال پایتخت مخالفند ولی برای ساماندهی موافقیم. اگر فردا ۵۰۰ هزار نفر را از تهران خارج کنیم بالاخره ۸.۵ میلیون جمعیت می ماند و باید اینها ساماندهی شوند. بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه نیاز است که دولت چنین توانی را فعلا ندارد. در آن جلسه همه با ساماندهی موافق بودند.

 

 

 

او درباره الکترونیک شدن انتخابات استان تهران نیز گفت: بین وزارت کشور و شورای محترم نگهبان امور در این باره هماهنگ می شود. شورای نگهبان نیز گفته که وزارت کشور سریعا اعلام آمادگی کند. اراده این موضوع وجود دارد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..