شرافت اعلام کرد:

ساعت تاریخی مارکار یزد دوباره کوک می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت : آنچه که اکنون در شهر یزد به عنوان "مجموعه مارکار" شناخته می‌شود شامل مدرسه، پرورشگاه و برج ساعت است که در محله "تل" شهر یزد قرار دارد ساعت مارکار یزد دوباره کوک می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدمهدی شرافت با بیان این خبر اظهار داشت: موتور ساعت مارکار در بالای یک پلکان چوبی قرار گرفته است و با وجود گذشت تقریباً هفتاد سال هر هفته کوک و تنظیم می‌شود.

وی افزود: در ماه‌ های اخیر به دلیل کاهش استحکام پلکان چوبی در اثر تغذیه سوسک‌های چوب خوار، بالا رفتن از پله‌ها و کوک ساعت با مشکل مواجه شده بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد برای حفاظت این سازه ابتدا مراحل آفت‌زدایی از پلکان چوبی برای جلوگیری از خسارت بیشتر و انتشار آفت به الوارهای سالم را اجرا نمود. در مرحله بعد استحکام بخشی پلکان چوبی با استفاده از الوارهای سالم آغاز شده است که پس از استحکام بخشی بالا رفتن از پلکان چوبی امکان ‌پذیر و کوک ساعت مانند گذشته انجام می‌شود.

گفتنی است: پشوتن مارکار در سال ۱۲۵۰ خورشیدی در یک خانواده پارسی به دنیا آمد و عشق به ایران و دین زرتشت را از کودکی از پدر و مادر آموخت. او مردی بود فرهیخته و فرهنگ‌دوست و همواره به دنبال راهی برای خدمت به سرزمین اجدادی ‌اش بود.

مارکار همزمان با ساخت میدان فرودوسی تهران، قول ساخت برج ساعت به نام فردوسی شاعر ایران زمین می‌دهد. این ساعت با نام "گاه‌نمای فردوسی" در سال ۱۳۲۱در میدانی که رو‌به‌روی آموزشگاه مارکار قرار دارد، ساخته می‌شود، اگرچه امروز این ساعت به نام سازنده آن و به نام "ساعت مارکار" شناخته می‌شود.

بخش نظردهی بسته شده است..