گمگشته برخی رسانه های ما اخلاق حرفه ای است

no-thumbs

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بی توجهی و نادیده گرفتن ارزش ها، توجه نکردن به قوانین، مقررات و حقوق شهروندی از سوی برخی رسانه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه گمگشته برخی رسانه های ما امروز اخلاق حرفه ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعلی جنتی  در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه و تبریک روز خبرنگار به ویژه شهید محمود صارمی گفت: رسانه ها امروز با سرعتی شگفت انگیز در حال حرکت و پیشرفت بوده و سبک زندگی جامعه را دچار تغییر کرده اند

وی افزود: اگر ما نسبت خودمان را با تحولات در حال رخ دادن مشخص نکنیم با یکی از دو خطر افراط یا تفریط مواجه خواهیم شد؛ یا اصولا با هویت ملی دینی خود بیگانه شده و آنچه دیگران دیکته می کنند را می پذیریم و براساس تفکرات آنها گام برمی داریم.
عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد: آنچه ما امروز دنبال می کنیم اعتدال است یعنی هم پاسداری از هویت فرهنگی ملی و هم فضایی برای این که بتوانیم خود را با همه تحولات جهان پیش ببریم.
به گفته وی، الگوهای سنتی که در گذشته دنبال شده امروز با توجه به پیشرفت، ظهور و بروز تکنولوژی های نوین ارتباطی پاسخگو نیست. اگر تا چند دهه گذشته تنها ارتباط ملت ها از طریق دولت ها و مجاری دیپلماتیک رسمی صورت می گرفت امروز با ظهور شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های نوین ارتباطی، قدرت های غیررسمی و شبه دولت حرف اصلی را زده و میدان دار هستند لذا تاثیر دولت باید در جنگ نرم از دولت نرم استفاده شود.
وزیر ارشاد تصریح کرد: یکی از مولفه های جنگ نرم و بنیادهای اصلی قدرت نرم رسانه ای است.
به گفته جنتی، امروز دیپلماسی رسانه ای در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است لذا نیاز شدیدی به بهره گیری از دیپلماسی رسانه ای داریم تا بتوانیم حرف های خود را در تعاملات بین رسانه ای و ظرفیت سازی جدید و میدان دادن به روزنامه نگاران به ویژه در عرصه بین المللی، سیاست های جدی دولت را دنبال و تبیین کنیم.
وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت و جایگاه رسانه ها در کشور گفت: جامعه ای که مطبوعات آن نشاط نداشته باشد و نتواند به راحتی سخن بگوید نشانگر آن است که به سوی دیکتاتوری پیش می رود.
جنتی گفت: ما معتقدیم دولت براساس اصول استقلال و آزادی سیاست خود را بنا کرده است، از این جهت بر تنوع و تکثر رسانه ها و آزادی بیان تاکید دارد.
وی به قانون انتشار اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم تلاش خود را بر این گذاشته تا این قانون جامه عمل بپوشد.
وزیر ارشاد افزود: از روزنامه ها انتظار می رود معنی آزادی بیان را با مسوولیت پذیری به رسالت اصلی روزنامه نگاری خود محقق سازند.
عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ما در قانون اساسی هیچ خط قرمزی برای رسانه ها و مطبوعات قایل نیستیم لذا یکی از موارد میثاق که در قانون اساسی پذیرفتیم ولایت فقیه است که نقطه تمایز با سایر حکومت ها است.
وی به رسانه ها تاکید کرد که باید این مهم همواره مورد حرمت و رعایت رسانه ها قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز فضای مجازی اهمیت جدی پیدا کرده است و در این فضا ملتهای تولیدکننده نه مصرف کننده می توانند پیروز شوند و افراد آشنا با اطلاعات و مسایل روز موفق ترند.
وی گفت : رسانه ها نباید در این فضا احساساتی عمل کرده و تحت تاثیر درگیری ها و افکار منسوخ گذشته باشند.
به گفته جنتی، تجربیات نشان می دهد خفقان و خمودی مطبوعات با استبداد و استبدادورزی حکومت ها رابطه مستقیم دارد، لذا جامعه ای که مطبوعات با نشاط نداشته باشد و نتواند سخن بگوید، به سوی دیکتاتوری می رود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل قوام و استواری، هیچ ترس و واهمه ای از مسایل چالش برانگیز در رسانه ها ندارد، لذا به موافقان و مخالفان اجازه صحبت داده و تفاوتی برای آنها قائل نیست.
وی خاطرنشان کرد: این دولت از ابتدا اعلام کرد که نقدپذیر و از نقدهای منصفانه استقبال می کند، ما نیز همواره بر این مهم تاکید داشته و داریم.
جنتی گفت: البته برخی مسایل چالشی که برخی رسانه ها به آن می پردازند در همه رسانه ها جایی ندارد. باید رسانه های تخصصی در فضایی دیگر به آن بپردازند و نه به صورت عمومی مسایل بدون رعایت حقوق شهروندی و حرمت افراد چاپ و منتشر شود.
وی افزود: برخی مسایل را می توان به جای انتشار در رسانه ها در کرسی های آزاداندیشی به آن پرداخت.
وزیر ارشاد در بخش دیگری با اشاره به برگزاری موفق نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: شعار این نمایشگاه آزادی مسئولانه بود که توسط برخی از خود اصحاب رسانه انتخاب شد لذا این نشان دهنده آن بود که مطبوعات به حریم حاکمیت و حقوق شهروندان واقف و آن را پاس می دارند.
عضو کابینه دولت یازدهم اظهار کرد: بسیار در این دوره دو سال مسئولیت مشاهده کردم که حقوق و آبروی شهروندان توسط برخی رسانه ها نادیده گرفته می شود و تنها به دلیل این که دیدگاه های آنان را نمی پذیرند به چاپ و انتشار هر مطلبی دست می زنند.
جنتی در بخش دیگری با اشاره به این که این دولت معتقد به حضور و استفاده از بخش خصوصی در امور رسانه ها است، گفت: اعتقاد داریم دولت باید دخالت کمتری در کارهای رسانه ها داشته و امور را به خود اصحاب رسانه واگذار کند. از این طریق دولت بی جهت در برابر رسانه ها قرار نگرفته و خود رسانه ها مسایل مربوطه را دنبال می کنند.
وی به موضوع تشکیل لایحه جدید قانون رسانه ها اشاره کرد و گفت: در این قانون نیز مسایل به طور کامل در خصوص واگذاری امور به رسانه ها دیده شده است.
جنتی گفت: وزارت ارشاد تلاش می کند در جهت زیرساخت ها ، توانمندی اقتصادی و حرفه ای رسانه ها و زمینه سازی امنیت شغلی و توسعه آموزش و مهارت ، گام های موثرتری برداشته شود.
به گفته وی، دولت باید از رسانه ها فاصله بگیرد و امور توسط خود رسانه ها دنبال شود.
وزیر ارشاد در ادامه به برگزاری جلسات هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: جلسات هیات نظارت در این دولت به صورت مرتب با حضور خودم برگزار شده و امروز با اقدامات انجام شده میانگین ارائه مجوز به نشریات به کمتر از ۵ ماه رسیده است، در حالی که در گذشته برخی حتی تا بیش از یک سال نیز در نوبت دریافت قرار می گرفتند.
وی گفت: ما از ابتدا بنا بر این داشتیم که به مراکز دولتی و نهادهای وابسته به دولت که درخواست نشریه دارند جامه عمل نپوشانده و از تکثیر رسانه های نشریات دولتی جلوگیری کنیم.
جنتی گفت: در دو سال گذشته بیش از ۳ هزار مجوز به نشریات مکتوب و الکترونیک داده شده است.
وزیر ارشاد به موضوع توقیف و تذکر به رسانه ها هم اشاره کرد و گفت : این دولت و ما اعتقاد داریم توقیف رسانه ها آخرین راه باشد، لذا در لایحه قانون رسانه ها نیز ارشاد و دولت به این موضوع اشاره کرده است.ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..