ساخت هتل خانوادگی تا معرفی جاذبه‌های یزد

no-thumbs

استان این روزها تجربه‌های خوشایندی را از حضور گردشگران خارجی پشت سر می‌گذارد که فعالان صنعت گردشگری را به آینده این صنعت امیدوارتر کرده است؛ اما هنوز هم باید راهکارهایی برای بهبود جذب گردشگران خارجی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«محمدناصر پیروزی» یکی از فعالان صنعت گردشگری استان در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری، پیشنهادهای جدیدی برای رونق گردشگری استان مطرح کرده است.
پیروزی-گفتگو.jpg
به عنوان یکی از فعالان صنعت گردشگری استان، مهم‌ترین رکن صنعت گردشگری استان را چه می‌دانید؟
با توجه به اینکه بافت تاریخی یزد، قلب گردشگری این استان به شمار می‌رود و به‌طور قطع، مهم‌ترین رکن صنعت گردشگری استان نیز محسوب می‌شود؛ از این رو بیشتر برنامه‌ریزی‌ها برای رونق صنعت گردشگری استان باید در بافت انجام شود. خوشبختانه مسئولان صنعت گردشگری استان به این موضوع واقف هستند و تلاش‌هایی در این زمینه آغاز شده؛ اما نیاز به تلاش بیشتری در این حوزه است و باید برنامه‌های جدیدی برای رونق گردشگری در بافت، تدوین و اجرا شود.

آیا پیشنهادی برای رونق گردشگری در بافت تاریخی دارید؟
یکی از پیشنهاداتی که هم برای رونق گردشگری و هم رونق اقتصادی جوامع ساکن در بافت موثر است، ایجاد هتل‌های خانوادگی است. این هتل‌ها می‌تواند در کنار محل سکونت مردم در خانه‌های شاخص و ارزشمند بافت تاریخی، راه‌اندازی شود و فرصت بهره‌وری اقتصادی جوامع محلی و ساکنان اصیل بافت را از مزایای صنعت گردشگری فراهم می‌کند و این جلب همکاری، صنعت گردشگری را پویاتر خواهد کرد.

ساز و کار پیشنهادی شما برای راه‌اندازی هتل‌های خانوادگی چیست و آیا نمونه‌ای از آن را در کشور یا دنیا سراغ دارید؟
نمونه هتل‌های خانوادگی در کشور ایران وجود ندارد؛ اما در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است. در این هتل‌ها که در فواصل مشخص برای بازدهی اقتصادی مطلوب طراحی می‌شوند، تبادل فرهنگی بین گردشگر خارجی و کشور میزبان به مراتب افزایش می‌یابد. گردشگر خارجی با سکونت در کنار یک خانواده اصیل و آشنا به فرهنگ، با فرهنگ مقصد گردشگری، غذاهای سنتی و شیوه طبخ آنها آشنا می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت بهره بیشتری از سفر به استان خواهد برد.

آیا برای رونق صنعت گردشگری در بافت، پیشنهاد دیگری هم دارید؟
یکی دیگر از اقداماتی که باز هم در بهره‌وری اقتصادی ساکنان اصیل محله‌های بافت قدیم، موثر است، ایجاد سیستم حمل و نقل خاص در بافت تاریخی است که اجرای آن به اهالی بومی محله واگذار می‌شود. می‌توان با ورود ماشین‌های برقی به بافت، با هدف حمایت از هوای پاک و همچنین استفاده از سیستم‌های مدرن روز دنیا در بافت تاریخی شهر، فرصت جذابی را برای گردشگری در بافت تاریخی برای گردشگران خارجی فراهم کرد. این خودروها باید با امتیازات ویژه‌ای در اختیار ساکنان اصیل و بومی بافت قرار گیرد و بعد از آن از ورود و خروج هر نوع وسیله نقلیه دیگر به داخل بافت جلوگیری شود.

با توجه به اینکه بازدید از بناهای تاریخی نیز برای بسیاری از گردشگران خارجی جذاب است، آیا پیشنهادی برای معرفی بناهای تاریخی موجود در بافت به گردشگران دارید؟
بله، قطعا یکی از ارکان مهم گردشگری در بافت، بناهای ارزشمند تاریخی است اما دیگر زمان آن رسیده است که بناهای جدیدتر و البته ارزشمندی به گردشگران معرفی شود. سال‌هاست که بناهای مورد بازدید گردشگران خارجی و داخلی در بافت تاریخی، ثابت مانده است و هیچ بنای جدیدی به این بناها اضافه نشده است؛ در حالی که در شهر کاشان به صورت منظم، شاهد مرمت بناهای ارزشمند و اضافه کردن آنها به فهرست بناهای قابل بازدید هستیم. باید بناهای تاریخی ارزشمند که قابلیت بازدید دارند و البته تعداد آنها هم در بافت تاریخی یزد کم نیست، به لیست بناهای قابل بازدید موجود در بافت اضافه شود تا به این ترتیب افزایش مدت اقامت گردشگران در بافت و به دنبال آن توسعه اقتصادی استان را شاهد باشیم.

چه کاستی‌های دیگری را در صنعت گردشگری استان مشاهده می‌کنید که باید برطرف شود؟
نبود بازار عرضه مستقیم صنایع دستی از اشکالات صنعت گردشگری استان است. در بسیاری از شهرهای گردشگری از جمله اصفهان و شیراز بازارهای صنایع دستی در یک راسته مشخص برای عرضه مستقیم صنایع دستی به گردشگران ایجاد شده است؛ اما جای این بازار در استان یزد خالی است. متاسفانه بسیاری از صنایع دستی مشهور و زیبای استان یزد، برای عرضه در بازار صنایع دستی به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود اما فضایی برای عرضه آنها در استان، ایجاد نشده است.

آیا نظر شما ایجاد فضای جدید است یا اینکه این بازار در بافت تاریخی ایجاد شود؟
راسته بازار سنتی یزد یکی از فضاهای مناسب برای ایجاد این بازار است. مغازه‌های برخی از راسته‌های بازار سنتی شهرمان خالی است و می‌توان از این ظرفیت با حمایت از صنعتگران، برای ایجاد بازار عرضه مستقیم صنایع‌دستی اقدام کرد. این اقدام در بازار سنتی قزوین اتفاق افتاده است، به طوری که بخشی از بازار به محل عرضه مستقیم صنایع‌دستی این استان تبدیل شده و بسیار هم مورد علاقه گردشگران است. این اقدام در نهایت هم به نفع گردشگران و هم به نفع صنعتگران صنایع دستی است.

تا چه حد برای جایگاه شهرستان‌ها به‌منظور  رونق صنعت گردشگری استان اهمیت قائلید؟
شهرستان‌های استان ظرفیت‌های بالایی برای جذب گردشگر دارند؛ اما معرفی این جاذبه‌ها نیازمند تبلیغات بیشتری است. برخی از جاذبه‌های شهرستان امکان جذب گردشگر را حتی در خارج از فصول سفر به استان نیز دارند. برای مثال مناطق ییلاقی شهرستان‌های تفت، خاتم و بهاباد فرصت مناسبی برای جذب گردشگر در فصل تابستان است اما معرفی نکردن این جاذبه‌ها، این فرصت را از استان سلب کرده است. عقیده دارم کسانی باید در حیطه صنعت گردشگری وارد شوند که دارای دانش و ایده باشند. استفاده و حمایت مالی از ایده‌های این افراد به طور قطع، سرانجام خوبی را برای صنعت گردشگری استان رقم خواهد زد.

بخش نظردهی بسته شده است..